רוסיה טענה הבוקר (רביעי) כי כוחותיה השתלטו על העיר חרסון שבדרום אוקראינה. תושבים בחרסון, עיר שאוכלוסייתה מונה קרוב ל-300 אלף בני אדם, מדווחים כי חיילים רוסים נעים ברחובות, וראש העיר אמר כי במהלך הלילה הם כבשו את תחנת הרכבת המרכזית שם. הרב יוסף יצחק וולף, רב העיר חרסון, סיפר הבוקר לאולפן ynet על התחושות עם הגעת הרוסים ועל מצבה של הקהילה היהודית בעיר שבימים האחרונים הייתה נתונה להפגזות כבדות.
2 צפייה בגלריה
הרב יצחק יוסף, הרב של חרסון
הרב יצחק יוסף, הרב של חרסון
הרב יצחק יוסף וכוחות רוסיים בחרסון
2 צפייה בגלריה
חרקוב שריפה בעקבות הפצצה  מלחמה משבר אוקראינה רוסיה
חרקוב שריפה בעקבות הפצצה  מלחמה משבר אוקראינה רוסיה
התקפות בחרקוב
(צילום: AFP PHOTO / Ukraine Emergency Ministry press service)

"הסיפור הוא שהרוסים פה בפנים, ואנחנו במציאות חדשה", סיפר הרב וולף. מה שאותנו מטריד בעיקר זה שלום היהודים, שהכול יהיה בסדר איתם, שאף אחד לא יינזק".
"יש פה מאות משפחות של יהודים בעיר ועוד כמויות כאלה גם במחוז", הוא עדכן. "ביקשתי מכולם לא לצאת בשום פנים ואופן מהבית, להישאר בבתים, כדי שאף אחד לא יינזק, עד שתתבהר התמונה".

לדברי הרב, "אני מקבל סרטונים של חברים שלנו, חברי קהילה, שנמצאים בכל מיני מקומות בעיר. כן, הרוסים בפירוש ברחובות, במרכז העיר, עם הרבה מאוד כלים, כלי רכב משוריינים וטנקים".
וולף סיפר כי בשל החשש הגובר "אנחנו בודקים אפשרות לצאת מפה עם חברי הקהילה, אבל רק במקרה שיסתדר מסדרון הומניטרי, בלי זה לא ניקח שום סיכון חלילה. בינתיים אנחנו פה". הוא סיפר כי ראשי הקהילה נמצאים בקשר שוטף עם ישראל, שדואגת להם, וביקש להעביר מסר לעם ישראל. "כולנו גוף אחד, בקשה אישית, כל אחד שיעשה מעשה טוב, זה יעזור לכולנו".
חרסון היא עיר נמל ומרכז תעשייתי חשוב, ויש לה ערך אסטרטגי רב משום שממנה יוכל הצבא הרוסי לצאת לכיבושים נוספים בדרום, בין השאר של אודסה. רוסיה גם תוכל לפרוץ סכר שהקימה אוקראינה בחרסון ושבאמצעותו מנעה הזרמת מים משם לחצי האי קרים אחרי שזה סופח על-ידי מוסקבה ב-2014.


למרות הלחימה המתמשכת והמצב הקשה, יש ישראלים שבוחרים להמשיך ולגור באוקראינה. אלכסנדר מלניצוק נמצא עם משפחתו בקייב הבירה. "שומעים יותר פיצוצים, מרגישים שזה מתקרב", סיפר היום לאולפן ynet. חברה שלי קמה איזה חמש פעמים בלילה, ואני, אולי בגלל שאני ישראלי, רגיל לזה. אמא שלי גרה קרוב, כמה בניינים מהבניין שלי, מחכים שזה ייגמר".
"אנחנו לא רוצים לברוח, לא רוצים לעזוב", הסביר מלניצוק, שיצר עם ynet קשר באמצעות אפליקציית Snappers. "אני לא מאמין שהרוסים יצליחו להיכנס וגם אם ייכנסו אז ייכנסו, מה יקרה? נולדתי פה ואני לא אברח ואני מוכן גם להתגייס, אנחנו פרו-אוקראינה".
-אין פחד? "אני עבדתי כמעט שלוש שנים בעיר העתיקה בירושלים, כל בוקר ירדתי לסילוואן, לבריכת השילוח, עבדתי בהר הזיתים, עליתי לשם גם לבד, מתוך כפר של ערבים. מה פחד? שייפול עליי טיל?".
אנדריי בקלקיוב, תושב קייב הנמצא כעת בלבוב עם משפחתו, מנהל את המבצע של ייבוא חיילים מאירופה לאחד הגדודים בצבא האוקראיני. "הצבא הרוסי הוא לא גדול ולא חזק. הם עובדים עם טילים, הם עובדים עכשיו עם קטיושות על בתים, על בתי ספר, מבנים, על תושבים, הם כבר יורים מה שבא, איפה שנופל נופל". בקלקיוב סיפר כי "יש פה כבר אנשים מבלארוס, יש שיירות מפולין, יש חבר'ה מארה"ב, מגרמניה, מאוסטריה, שווייץ, יש הרבה אנשים".