חול המועד בפקק, במעברי הגבולות: עשרות ישראלים, רובם משפחות עם ילדים, נתקעו היום (ראשון) שעות רבות בשמש הקופחת במעבר הגבול יצחק רבין לעקבה, לנוכח עומסים חריגים במעבר הגבול בצד הירדני שלא היה ערוך לקליטת כמות נוסעים גדולה כזאת.
כ-3,000 ישראלים נכנסו לירדן דרך מעבר הגבול, כמות נוסעים שהייתה חריגה ומעבר לציפיות ולהערכות. העומס החריג הוביל לכך שכ-150 ישראלים נתקעו בין הצד הישראלי לאחר שהשלימו את כל התהליך, לבין הצד הירדני לאחר שעות הפעילות. הסוגיה נפתרה רק במעורבות של רשות שדות התעופה, האחראים על מעברי הגבול, ו-150 הנוסעים הורשו להיכנס לירדן לאחר כשלוש שעות המתנה.
5 צפייה בגלריה
מעבר גבול עקבה בחול המועד
מעבר גבול עקבה בחול המועד
שעות עד שנמצא פתרון
(צילום: שרלי ישי)
5 צפייה בגלריה
מעבר גבול עקבה בחול המועד
מעבר גבול עקבה בחול המועד
העומס במעבר הגבול, היום
(צילום: שרלי ישי)
רשות שדות התעופה נערכה מראש לעומסים הצפויים בחופשת חג הפסח במעברי הגבול היבשתיים בטאבה ועקבה, אך עיקר תשומת הלב הופנה לטאבה, ואכן יותר מ-7,000 נוסעים עברו לסיני דרך טאבה ביום חמישי שלפני ליל הסדר ויותר מ-4,000 נוסעים הגיעו למעבר היום. עם זאת, לא הרחק משם במעבר הגבול עקבה הגיעו יותר מ-3,000 ישראלים לנפוש בירדן.
כמות הנוסעים החריגה הייתה מעבר להערכות גם בישראל וגם בצד הירדני, אך ניכר שבירדן לא היו ערוכים כלל לנהירה המונית של תיירים ישראלים לממלכה. נוסעים רבים שיתפו ברשתות החברתיות את התסכול שלהם מהממתנה המתמשכת, כאשר רובם תקועים או בצד הירדני של מעבר הגבול או בין לבין.
הכניסה לירדן דרך המעברים היבשתיים נפתחה עם כמה התניות, בין היתר כל נוסע ישראלי חייב ליווי של סוכן ירדני מורשה כדי לעבור את הגבול. נקודה זו היוותה גורם מעכב משמעותי בצד הירדני של המעבר. נוסף על כך ולאור המחסור בכוח האדם שמורגש היטב גם בנתב"ג, שעות הפעילות של המעברים צומצמו באפן ניכר ונכון להיום המעברים פתוחים רק בין השעות 08:30 ועד 15:30, וסגורים בימי שישי ושבת.
5 צפייה בגלריה
מעבר גבול עקבה בחול המועד
מעבר גבול עקבה בחול המועד
"הירדנים לא היו ערוכים בכלל"
(צילום: אסף לוי)
5 צפייה בגלריה
מעבר גבול עקבה בחול המועד
מעבר גבול עקבה בחול המועד
מסוף יצחק רבין. רבים נתקעו אחרי שעברו את הגבול מישראל
(צילום: שרלי ישי)
שרלי ישי, ממעלות, נסע עם אשתו, ילדיו ומשפחתו המורחבת לטייל בעקבה. "הגענו למעבר הגבול בשעה 08:45. היה המון המון אנשים, הרבה ברדק. לקחו לנו ארבע וחצי שעות עד שעלינו למונית למלון, עומס מטורף. אין סדר בירדן, היינו בסיני וזה היה מסודר יותר. הירדנים לא היו ערוכים בכלל. כשאתה עם ילדים קטנים, ואמא מבוגרת בת 72 זה קשה במיוחד בחום הזה".
הוא מספר כי לא חששו בשל המתיחות הביטחונית: "אנחנו לא חוששים בכלל. זה לא בראש שלנו אפילו. יש כאן הרבה ישראלים ולא מרגיש שאתה במדינה זרה".
גם סיגל שהגיעה למעבר הגבול הופתעה מחוסר הסדר: "בהתחלה אמרו בצד הישראלי שהירדנים סגרו את הגבול בגלל עומס וצריך להמתין, אז המתנו בצד הישראלי כשעתיים. ואז כשפתחו ויצאנו כבר מישראל הירדנים אמרו לנו שהישראלים הורו להם לא להכניס אותנו ושנלחץ על הישראלים שיסכימו שהירדנים יכניסו אותנו, ואז המתנו שוב מעל שעתיים ומול עינינו סגרו את הדלתות בצד הירדני ואנחנו בתווך עומדים בשמש".
5 צפייה בגלריה
מעבר הגבול טאבה
מעבר הגבול טאבה
"בסיני מסודרים יותר". מעבר הגבול טאבה, ארכיון
(צילום: מאיר אוחיון)
"בשלב מסוים", סיפרה, "חלק מהישראלים נשברו וחזרו ברגל לישראל ואז כשפתחו לפתע בצד הירדני התחילו דחיפות ולחץ, למרות שאנשים נזהרו ואפילו קראו להיזהר, כי כולם כבר רצו להיכנס אחרי שעות של המתנה. לא נתפס כזה חוסר תיאום שסיכן אותנו".
אסף לוי שהגיע למעבר הגבול עם משפחתו, ובה גם ילדים קטנים, סיפר: "לקח לנו המון שעות, בעיקר בגלל בלגן עצום אצל הירדנים. כל הסיבוך עם דרישה לסוכן יוצר פקקים מטורפים בכניסה. הירדנים לא מאשרים לתיירים ישראלים להיכנס מבלי שיהיה סוכן מורשה שילווה אותם. הנקודה זה שאף אחד לא מנחה אותך בצד הירדני אז הכל איטי וצפוף מאד והם גם לא תגברו את כוח האדם".
"את הצד הישראלי עוברים מהר, ואז פקק עצום בכניסה לירדן, פשוט לא זז בחום אימים. בצד הישראלי לעומת זאת הגיעו באיזה שלב וחילקו מים חינם לממתינים. חוסר ארגון גרוע של הירדנים".