ביום חמישי שעבר במחוז מרכז, ביום ראשון בירושלים, בשני בחיפה, שלשום במחוז צפון, אתמול בדרום - והיום בגוש דן: בשבוע האחרון הסתדרות המורים השביתה מדי יום לשעתיים את הלימודים בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, בכל פעם במחוז אחר. כעת מאיימת בכירה בארגון כי שביתה כללית בשבוע הבא היא "בהחלט אפשרות". בריאיון לאולפן ynet הבוקר (חמישי) אמרה ברנית גולן-יוסובש, יו"ר סניף ירושלים של הסתדרות המורים, כי "בהחלט יכול להיות" ששנת הלימודים לא תסתיים כסדרה.
"נשתמש בכל האמצעים הארגוניים והמשפטים העומדים לרשותנו כדי להמשיך את המאבק כי אנחנו במשבר מאוד גדול במאבק על מערכת החינוך, כרגע השיח תקוע", אמרה גולן-יוסובש. היא לא שללה אפשרות לשביתה כללית בשבוע הבא, ובתשובה לשאלה אם על ההורים להיערך לכך ענתה: "ייתכן. בהחלט ייתכן. אנחנו במאבק".
לדבריה, "אנחנו מנסים לזעוק את הזעקה הגדולה. המערכת בקריסה ומדממת, ובזמן שאנחנו מדברות עובדי הוראה עוזבים את המערכת. השבוע היו לי פניות משבעה עובדי הוראה וגננות שמבקשים לעזוב את המערכת. נוטשים את המקצוע ולא יהיה עם מי לפתוח את השנה באחד בספטמבר. המשבר מאוד גדול, אנחנו בקטסטרופה. יש נטישה המונית ואנחנו מנסים להדוף אותה".
4 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
לקראת שביתה?
(צילום: יאיר שגיא )
4 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
"לא יהיה עם מי לפתוח את השנה באחד בספטמבר"
(צילום: יאיר שגיא )
בתחילת השבוע טען שר האוצר אביגדור ליברמן כי הסתדרות המורים לא רוצה לנהל משא ומתן. "מה שמנסים לנהל זה מתן ומתן", אמר. גולן-יוסובש אמרה כי "המשא ומתן מקרטע, לא מתקדמים. זה מרגיש ששר האוצר מנותק ופקידי האוצר אינם מעדכנים אותו ואינם מעבירים לו מידע נכון. מגיעים לשיחות בלי נתונים, בלי הצעות סדורות, יש תחושה גדולה של נתק וחוסר הבנה שהמערכת מדממת ובמקום לעצור את הדימום מוסיפים עוד דלק לדבר הזה".
על שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומנכ"לית המשרד דלית שטאובר היו לה רק מילים טובות: "אנחנו מקבלים גיבוי מלא משרת החינוך וממנכ"לית משרד החינוך. אלה נשים שיושבות איתנו ומבינות, נמצאות בשטח ושומעות את המצוקה, יודעות בדיוק מה נדרש. הן איתנו לגמרי, לא רק במילים".
לדבריה, יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דויד "מגיעה למשא ומתן בנפש חפצה. אנחנו מבקשים לקבל את מה שמגיע לנו כרגע ללא התניות. מדצמבר 2019 אנחנו ללא הסכם שכר. אנחנו מבקשים להעלות את שכר עובדי ההוראה, לא ניתן להתפרנס מהשכר הזה. השכר מביש ומשפיל. אחר כך יהיו דיונים בשאר הדברים, כרגע לא ניתן להמשיך עם זה".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
ליברמן. "פקידי האוצר לא מעדכנים אותו"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
בן דויד. "מגיעה למשא ומתן בנפש חפצה"
(צילום: יאיר שגיא)
בתשובה לביקורת על העלאת השכר המתוכננת למורים ותיקים אמרה: "המשא ומתן בהחלט שם דגש על מורים חדשים, אבל לא רק. אנו לא עושים הפרדה בין עובדי הוראה בתוך המערכת. יש להעלות את השכר לכולם ובאופן יחסי, למורים החדשים צריך להעלות יותר וצריך שיהיה להם אופק להמשך. אני 31 שנים הייתי במערכת והייתי מורה חדשה 20 שנה והרווחתי 2,400 שקלים. אז המורים הוותיקים שמחזיקים את המערכת הזו לא יקבלו תוספת שכר? בוודאי שתוספת השכר למורים החדשים צריכה להיות משמעותית יותר. יחד עם זאת, תוספות השכר הן לכלל עובדי ההוראה".
גולן-יוסובש הדגישה את משמעות עזיבת "אלפי עובדי הוראה וגננות", כדבריה: "צריך להבין - כשמאחדים גנים כי אין גננות, גן עם 35 ילדים זה קטסטרופה. מנהלים מדברים איתי שאין מחנכים ומורים מקצועיים לשנה הבאה, זה אומר שהילדים שלנו יהיו בכיתות שנה הבאה עם אנשים שלא בהכרח מוכשרים למקצוע. זה נורא".