חלק ממצוק קרס בסוף השבוע האחרון בחוף המפרץ הסיני בחדרה, מדרום לגבעת אולגה. הקריסה אירעה ככל הנראה בעקבות הגשמים, וחסמה חלק מהחוף. זו לא הפעם הראשונה שחלק ממצוק קורס באזור. בעבר קרס חלק מהמצוק כ-100 מטרים מדרום לחוף, ואז אותרו סלעים גדולים שנפלו אל החוף. למרות זאת, לאורך החוף לא מוצבים שלטי אזהרה.
4 צפייה בגלריה
קריסת צוק בחוף המפרץ הסיני סמוך לחדרה
קריסת צוק בחוף המפרץ הסיני סמוך לחדרה
(צילום: ניצן דרור)
"אני גולשת ומטיילת פה. גם למטה על החוף וגם למעלה. זה מפחיד מאוד מה שקרה כאן", אמרה הרמה סלכמן, שמתגוררת ליד החוף. "זה (המצוק – רב"צ) היה אכול מבפנים אבל לא הרגשנו שזה עומד ליפול. זו נפילה מאוד רצינית. אני בטוחה שהמון אנשים ישבו למעלה לראות את השקיעה כמו כל יום. זה מסוכן ואין אזהרה מקדימה שזה עומד לקרוס. אין פה שילוט של אזהרה. זה מסוכן. אני לא צריכה אפילו להסביר מה היה קורה אם חלילה היו אנשים למטה. בנס הקריסה הייתה כשהמקום היה ריק".
תושב חדרה שמכיר את המקום היטב הגיע למקום והופתע לראות את הקריסה הגדולה. "זה מאוד מסוכן. אנשים הולכים פה הרבה ברגל. בדיוק מתחת יש בריכה שמוקפת בסלעים ו'זולה'. הרבה משפחות עם ילדים מבלות בבריכה ובמקום. אנשים היו הולכים ברגל מתחת למצוק הזה והמצוק הקרוב אליו. כעת אין מעבר בשני הצדדים מהמפרץ לכיוון חדרה או לכיוון מכמורת. חבל שאין שלטי אזהרה במקום. כבר היה מקרה פה שנפלו סלעים ובן אדם נהרג".
4 צפייה בגלריה
קריסת צוק בחוף המפרץ הסיני סמוך לחדרה
קריסת צוק בחוף המפרץ הסיני סמוך לחדרה
שלט ישן ועקור על החוף
(צילום: ניצן דרור)
מתחת למצוק שקרס, כפי שתיאר התושב, אין שלטי אזהרה מפני סכנת הקריסה. בחוף מושלך שלט ישן שנעקר מהמקום. במרומי המצוק גם אין שלטי אזהרה. רק בכניסה אל החוף מוצג שלט עם הנחיות, שבו מוזכר כי קיים חשש לקריסת המצוק.
בעיית קריסת המצוקים מעל חופי הים נפוצה. במועצת עמק חפר, לדוגמה, חיזקו את המצוק שעליו בנויים בתי מושב בית ינאי. "בתום ארבעה חודשים של עבודה אינטנסיבית ומאומצת - הסתיימו העבודות למיגון בוהן המצוק בחלקו הדרומי של חוף בית ינאי. במסגרת העבודות הוקם קיר-ים מסלעי דולומיט שכל אחד מהם שוקל כארבעה טונות. גובהו של הקיר כארבעה מטרים, והוא הוצב לאורך כ-500 מטרים במצוק בבוהן המצוק בחלקו הדרומי בחוף בית ינאי", אמרו במועצה. גם בחוף בחדרה נסגרה מסעדה שפעלה על המצוק מחשש לקריסה.
4 צפייה בגלריה
קריסת צוק בחוף המפרץ הסיני סמוך לחדרה
קריסת צוק בחוף המפרץ הסיני סמוך לחדרה
(צילום: ניצן דרור)
מרשות הטבע והגנים נמסר: "הבוקר התגלתה קריסה של חלק ממצוק תל גדור בתוך שמורת הטבע חוף גדור בסמוך למפרץ הסיני. בעקבות זאת הרשות פועלת לשלט את המקום וכן להביא את אנשי המקצוע הרלוונטיים להערכת מצב. הרשות מבקשת מכלל הציבור לא להגיע לאזור עד להודעה חדשה מחשש לסכנה למבקרים." מעיריית חדרה נמסר: "העירייה מסייעת לרשות הטבע והגנים בהצבת שילוט איסור מעבר לחוף".
בעשורים האחרונים המצוק שלאורך חופי ישראל מתמוטט ונסוג מזרחה בתהליך דינמי, בשל כוחות הטבע ופעילות האדם. מבקר המדינה מצא בדו"ח שפורסם ב-2020 כי משרדי הממשלה האחראים על קידום ההגנה על המצוק, החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון בע"מ והרשויות המקומיות שבתחומן קיים מצוק לא נקטו פעולות מספקות כדי להגן עליו, למנוע את התמוטטותו ולהגן על שלום הציבור.

בחופי ישראל יש מצוק בלתי יציב שאורכו 45 ק"מ. המבקר מתניהו אנגלמן הזהיר מפני ההשלכות הקשות של אי טיפול במצוקים והסכנה לחיי אדם. הוא כתב כי כתוצאה מכך עלולות להיגרם פגיעות קשות, ובכלל זה סיכון לחיי אדם, הרס מבנים ותשתיות, אובדן שטחים, פגיעה בגנים לאומיים ובאתרים ארכיאולוגיים ופגיעה בתדמית ובפוטנציאל הפיתוח של הרשויות המקומיות לאורך החוף.