לאחר מאבק של יותר מעשור – קיצור תורנויות המתמחים יוצא לדרך. ל-ynet נודע שמשרד הבריאות סיכם עם משרד האוצר את תוספת התקנים שתבטיח את יישום הקיצור בעשרה בתי חולים בפריפריה, במספר רב של מקצועות. ואולם, למתווה עדיין מתנגדים מובילי מחאת המתמחים בארגון "מרשם", שכן התורניות יקוצרו מ-26 שעות ל-19 עד 21 שעות, במקום ל-16 עד 18 כפי שדורשים מובילי המחאה.
3 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
עשור של מאבק. הפגנת המתמחים ב-2021
(צילום: מוטי קמחי )
3 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון יו"ר ארגון המתחים מרשם
ד"ר ריי ביטון יו"ר ארגון המתחים מרשם
לא תיתן את ברכת הדרך למתווה? ד"ר ריי ביטון מארגון מרשם
(צילום: ניצן דרור )
לפי המתווה שסוכם, המתמחים בבתי החולים העמק, סורוקה, נהריה, זיו, פוריה, ברזילי, יוספטל ושלושת בתי החולים בנצרת יגיעו לעבודה בשעה 13:00 ויסיימו בין השעות 08:00 ל-10:00 בבוקר למחרת. בהתאם לצו המקורי, המהלך ייצא לדרך בחודש ספטמבר הקרוב, ומבוסס על הדוח שחיברה הוועדה בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ'.
קיצור התורנויות יחל ברוב המחלקות ובהן מיון, פנימית, ילדים, גריאטריה, אונקולוגיה, הדמיה ומחלקות נוספות. תחילה התורנויות יקוצרו במחלקות הפנימיות, מיון וגריאטריה, ואז בשתי פעימות נוספות יתרחב למחלקות הנוספות. במרץ 2024 הקיצור יתרחב לנוירולוגיה, דימות, פסיכיאטריה, אונקולוגיה, שיקום, נפרולוגיה והמטולוגיה. ביוני 2024 יצטרפו גם מחלקות הילדים לקיצור. יש לציין כי הקיצור לא יחול בסופי השבוע, שם המתמחים עדיין גיעו בשישי בשעה 08:00 בבוקר וייצאו מבית החולים בשבת בין 08:00 ל-10:00 בבוקר.
עם זאת, בסופי השבוע השינויים יהיו קטנים בהרבה - בין השאר לאור דרישת המתמחים, כדי שיוכלו ליהנות מיותר שבתות פנויות. "קיצור התורניות גם בשבתות יוביל להכפלת הפעמים שייאלצו המתמחים להגיע בסופי השבוע למשמרת או לתורנות", אמרו גורמים במשרד הבריאות. "עבור רוב המתמחים, האפשרות הייתה להגיע לבית החולים שלוש פעמים בחודש במהלך סוף השבוע, מה שלא ישאיר להם כמעט אף סוף שבוע חופשי. לאור זאת הייתה דרישה חד-משמעית של המתמחים להחריג את סופי השבוע, למרות הקושי להמשיך ולבצע תורניות של 26 שעות. זאת ועוד, ניהול מחלקה בסופי השבוע בצורה זו תייצר כאוס, ולא תאפשר לנהל לוח משמרות. כבר בדוח מנדלוביץ' הייתה ההמלצה - וכך גם בתיקון ההיתר מאוגוסט אין חיוב בכך. זה לא פתרון מיטבי, אבל האלטרנטיבה גרועה בהרבה".
מארגון מרשם נמסר מנגד: "המתווה שפרסם הערב משרד הבריאות הוא לא מתווה לקיצור תורנויות, הוא מתווה הבושה. והבושה הזו היא על הגב של המתמחים, ועל הגב של כלל הציבור בישראל. ישבו משרד הבריאות ומשרד האוצר וניהלו מו"מ בינם לבין עצמם, הגיעו לסיכומים ועכשיו הם חושבים שזו עובדה מוגמרת. יש רק משמעות אחת להחלטה הזו והיא הרס מערכת הבריאות הציבורית בישראל ואנחנו לא ניתן לזה יד. תורנויות של 26 שעות הן לא גזירת גורל - הן פשע שחייבים לתקן. אי אפשר לקרוא למתווה הבושה הזה מהלך היסטורי, כאשר תנאי העבדות של המתמחים והמתמחות זועקים ממנו. באיזה עולם העסקה של 21 שעות ברצף היא מהלך היסטורי? וכל 'הטוב' הזה מתרחש רק בפריפריה, רק במחלקות מסוימות ומשפיע בקושי על 3% מהמתמחים. לא נוכל לתת לזה יד".
3 צפייה בגלריה
ספי מנדלוביץ'
ספי מנדלוביץ'
"מהלך דרמטי שכמוהו לא היה במערכת 23 שנים". מנדלוביץ'
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר ספי מנדלוביץ' מסר: "זהו מהלך שאנחנו עובדים עליו כבר תקופה ארוכה. אני זוכר את הימים שלי כמתמחה, שבהם נאלצתי לעבוד שעות רבות ללא הפסקה ולטפל בילדים. כרופא הזיכרון הזה מלווה אותי בעבודתי כל הזמן, כולל בימים אלו. בעבודתי כרופא בכיר במיון ילדים שמלווה את המתמחים עד השעות הקטנות של הלילה, אני נאלץ לראות אותם עובדים בתנאים קשים אלו. בתפקידי הנוכחי, הזיכרון הזה דחף אותי לפעול למען המתמחים שעובדים היום במערכת ומטפלים בילדים שלנו ובהורים שלנו".
"אני רואה במתווה שסוכם מהלך דרמטי שלא היה כמוהו 23 שנים במערכת", הוסיף מנדלוביץ'. "בנוסף, לעובדה כי אנו מתחילים את קיצור התורניות בפריפריה יש משמעות מקצועית וערכית רבת-משמעות, ואני שמח שכלל מערכת הבריאות שותפה לתפיסה זו. אני מאמין שקיצור התורנויות יוביל לא רק לשיפור תנאי המתמחים והמתמחות אלא לשיפור במערכת כולה, גם לטובת הרופאים והרופאות אבל גם לטובת ציבור המטופלים".
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מסר: "לאחר שנים של דיבורים אנו יוצאים לדרך. אנו רואים חשיבות רבה ביישום המתווה הן לטובת הרופאים והרופאות והן לטובת ציבור המטופלים. זוהי בשורה משמעותית למערכת הבריאות. עד היום ארכו תורנות של רופאות ורופאים מתמחים 26 שעות ברצף, לעיתים כמעט ללא הפסקה. שעות העבודה הארוכות והמתישות פוגעות ברופאים המתמחים ועלולות לפגוע גם באיכות הטיפול הרפואי שמקבל הציבור. על כן פעל המשרד רבות כדי להוציא לפועל את יישום מתווה דוח מנדלוביץ שעליו הוסכם. לשמחתנו, בזכות הידברות בנפש חפצה בין כלל הגורמים המעורבים, הצליחו בימים האחרונים משרדי הממשלה להגיע להסכמות בנושא - אשר יאפשרו הוצאת המתווה לפועל במועדו, תוך הקצאת המשאבים הנדרשים כפי שהומלץ בדוח משרד הבריאות".