בקהילת הזולו בדרום אפריקה מודאגים מדיווחים על אשפוזו של המלך מיסוזולו בבית החולים. בעוד שראש הממשלה של קהילת הזולו הודיע כי המלך מאושפז וקיים חשד שהורעל, אחד מדובריו של המלך דחה את גרסתו של ראש הממשלה ואמר שהמלך מיסוזולו במצב טוב.
הזולו היא הקבוצה האתנית הגדולה בדרום אפריקה, ומונה יותר מ-11 מיליון איש (קרוב לחמישית מאוכלוסיית המדינה). למרות שתפקידו של המלך סמלי בעיקרו, השפעתו על הקהילה רבה. משפחת המלוכה אחראית לשמירה על המסורת והמנהגים של הזולו, ויש לה גם ממשלה סמלית מטעמה.
3 צפייה בגלריה
מלך זולו מיסוזלו
מלך זולו מיסוזלו
"המלך לא רצה להתאשפז בדרום אפריקה"
(צילום: RAJESH JANTILAL / AFP)
מיסוזולו בן ה-48 הפך למלך לפני יותר משנה, אחרי מותם של אביו ואמו ועל רקע מאבקים מרים על הכתר. ראש הממשלה של קהילת הזולו, הנסיך מנגוסוטו בוטהלזי, הודיע אמש שהמלך אושפז באסווטיני הסמוכה (הממלכה שסמוכה לדרום אפריקה ונקראה בעבר סווזילנד).
לפי בוטהלזי האשפוז היה ככל הנראה תוצאה של ניסיון הרעלה. לדבריו המלך אושפז אתמול, אחרי שאחד מיועציו הקרובים ששהה לצדו מת במפתיע באותו היום. "דגלאס קסאבה הלך לעולמו בפתאומיות ויש חשד שהורעל. כשהוד מלכותו התחיל לחוש ברע הוא חשד שייתכן שגם הוא הורעל", אמר בוטהלזי. הוא הוסיף שהמלך העדיף לקבל לקבל טיפול רפואי באסווטיני ולא בדרום אפריקה מכיוון "ששני הוריו קיבלו טיפול רפואי בדרום אפריקה ומתו כתוצאה מכך".
3 צפייה בגלריה
המלך המנוח זווליתיני. השאיר אחריו שש נשים ו-28 ילדים
המלך המנוח זווליתיני. השאיר אחריו שש נשים ו-28 ילדים
המלך המנוח זווליתיני. השאיר אחריו שש נשים ו-28 ילדים
גורמים במשטרת אסווטיני דיווחו לסוכנות הידיעות AFP על אבטחה כבדה בבית החולים הפרטי הסמוך לארמון המלוכה. הדובר של המלך מיסוזלו הכחיש היום את הצהרת ראש הממשלה על אשפוזו, ומחה על מה שהגדיר כניסיונות "להפיץ טענות מכפישות וחסרות בסיס על מחלה של הוד מלכותו". לפי הדובר, "המלך עבר בדיקות רפואיות מקיפות שנוגעות לנגיף הקורונה והיו אחרי מותו הפתאומי של אחד מיועציו הקרובים". הדובר טען שראש הממשלה ניסה ליצור "פאניקה מיותרת".
ראש הממשלה של הזולו הגיב לטענות הדובר של המלך, ואמר שכראש הממשלה של הקהילה הוא מחויב לספר על "המצב המדאיג" של המלך. הוא הוסיף שהקהילה מתפללת להחלמתו המהירה.
3 צפייה בגלריה
מלכה מנטפומבי מלכת ה זולו דרום אפריקה מתה
מלכה מנטפומבי מלכת ה זולו דרום אפריקה מתה
אמו של המלך. הלכה לעולמה כחודש אחרי מותו של זווליתיני
(צילום: AFP)
במרץ 2021 הלך לעולמו המלך זווליתיני, ששימש כמלך הזולו במשך כמעט 50 שנה. לזווליתיני, שמת מסיבוכים של סכרת, היו שש נשים ולפחות 28 ילדים. בצוואתו קבע כי הכתר יעבור לאשתו השלישית, שייווה מנטפומבי דלמיני זולו. המלכה מתה במפתיע חודש בלבד אחרי שהחליפה את בעלה המנוח. גורמים במשפחת המלוכה נאלצו להכחיש שהיא הורעלה וטענו שבשנתיים האחרונות היא סבלה ממחלה, אך לא סיפקו פרטים נוספים על סיבת מותה.
לאחר מותה של המלכה הכתר לבנה הבכור מיסוזולו - התפתחות ששאר בני המשפחה לא ראו בעין יפה. בני משפחת המלוכה התנגדו להכתרתו, וחלקם הסתכסכו עם ראש הממשלה בוטהלזי.