תשובה רשמית מיחיא סינוואר עדיין אין, אבל הודעה מארגונו כן: חמאס הודיע הלילה (בין שני לשלישי) כי הוא בוחן את ההצעה ה"עקשנית" שגובשה בקהיר, אך היא אינה עומדת בדרישותיו. את תשובתו, כך אמר ארגון הטרור, הוא ימסור למתווכות. "ההצעה שקיבלנו מהמתווכות קטאר ומצרים לא עונה על אף אחת מדרישות הפלגים הפלסטיניים", נאמר בהודעת חמאס הרשמית. עם זאת, ארגון הטרור ציין כי הוא ילמד את ההצעה, שתוארה על-ידו כ"בלתי מתפשרת". בכיר אמריקני העריך ב-60% את הסיכויים להגעה לעסקת חטופים. אלו פרטי ההצעה, לפי הדיווחים השונים.

חזרת עזתים לצפון הרצועה

מוקד ההצעה האמריקנית הוא ניסיון "לסגור" את נושאי המפתחות ורשימת החטופים, בתמורה לערבויות ישראליות לוויתורים משמעותיים בחזרת עזתים לצפון הרצועה. רוב השרים בקבינט המלחמה תמכו בהצעה, אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו התנגד והורה לצוות לא להביע את הסכמת ישראל להצעה.
4 צפייה בגלריה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
בית החולים שיפא בעזה. כמה יורשו לחזור לצפון הרצועה?
(צילום: REUTERS / Dawoud Abu Alkas)
גורמים אמרו ל"אל-ג'זירה" כי ההצעה כללה החזרת עזתים לא-חמושים לצפון הרצועה, מבלי לציין את מספרם. ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי אמרו מנגד כי לפי ההצעה, מספר החוזרים ביום יוגדל ל-6,000 במקום 2,000. ישראל בכל מקרה דורשת לבדוק את החוזרים, כדי לוודא שהם לא מבוקשים. לפי אותו דיווח, בחמאס מתנגדים.

הגדלת הסיוע

לפי הדיווח ב"אל-ג'זירה", ההצעה כוללת הכנסה של 500 משאיות סיוע מדי יום לרצועת עזה, כולל לצפון הרצועה. אבל כבר היום מספר משאיות הסיוע שנכנסו התקרב לכך - ולפי מתפ"ש נבדקו והועברו לעזה 419 משאיות סיוע. זהו המספר הגבוה ביותר של משאיות סיוע שנכנסו לעזה ביום אחד מאז תחילת המלחמה, וגבוה גם מהשיא שנקבע ביום ראשון - 322 משאיות.
4 צפייה בגלריה
ירדן שלחה את שיירת הסיוע הגדולה ביותר מתחילת המלחמה הכוללת 105 משאיות
ירדן שלחה את שיירת הסיוע הגדולה ביותר מתחילת המלחמה הכוללת 105 משאיות
כניסת משאיות סיוע לרצועה
גורמים ישראליים הביעו תסכול מההרחבה הדרמטית של הסיוע ההומניטרי שמוכנס לרצועה מירדן ומנמל אשדוד וגם דרך מעבר ארז וכולל מאות משאיות מזון, מים ותרופות מדי יום. לדברי הגורמים, מדובר היה באחת התמורות המשמעותיות לחמאס במסגרת העסקה לשחרור החטופים אך חמאס כעת מקבל זאת "בחינם", בעקבות הלחץ הכבד של העולם על ישראל שנבע מתקרית הרג עובדי הסיוע.

שחרור רוצחים

הצעת הפשרה האמריקנית הגיעה בעקבות החשש הישראלי שאם תיסגר סוגיית חזרת התושבים לצפון הרצועה, המגעים יתפוצצו על מספר האסירים שהחמאס דורש את שחרורם בעסקה - מאחר שידרוש להגדיל את מספר הרוצחים שישוחררו. בהצעה האמריקנית דובר על 100 רוצחים שישוחררו, ואילו חמאס דרש שחרור 150 אסירים שמרצים מאסר עולם.

בסך הכול, לפי הדיווחים ישוחררו בשלב הראשון 900 אסירים פלסטינים תמורת 40 חטופים ישראלים חיים. השלב השני כולל את שחרור כל החטופים והשלמת המשא ומתן להפסקת אש קבועה. לפי "אל-ג'זירה", בהצעה לא צוין מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו בשלב השני, וגם לא נכללה בה נסיגה ישראלית מוחלטת מהרצועה.
בנוסף, לפי הדיווחים, כללה ההצעה האמריקנית הסכמה ישראלית לפתיחה מחודשת של כבישי א-ראשיד וסלאח א-דין, שבמסגרתם יוצבו כוחות צה"ל במרחק של 500 מטרים מאותם כבישים מרכזיים.

התגובות של חמאס

האמריקנים כאמור נשמעו אופטימיים, אבל בחמאס מיהרו לשפוך מים קרים על התקווה לעסקה ואיש הארגון עלי בראכה אף אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הארגון דחה את ההצעה.
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. עדיין מחכים לתשובתו
(צילום: John Minchillo, AP)
בכיר חמאס, מחמוד מרדאווי, אמר לרשת קודס, כי "אנחנו רואים בהצעה האחרונה שהוצגה בפנינו כהצעה ישראלית פסולה. היא לא מתייחסת בשום צורה לדרישות הפלסטיניות של נסיגה מקיפה, הפסקת אש, החזרה ללא תנאי של העקורים וסיוע ושיקום באופן שיענה באופן מוחלט על דרישותינו".
בכיר אחר בארגון הטרור, סאמי אבו זוהרי, אמר לרשת "אל-ערבי": "הכיבוש מסרב להיענות לכל דרישות התנועה באופן מוחלט. הם רוצים לשלוט בחזרת העקורים צפונה, כך שתהיה מוגבלת ומותנית. התסבוכת האמיתית במשא ומתן היא מידת המחויבות של ישראל לעצירת המלחמה בעזה". בכל מקרה, דחייה רשמית וסופית של העסקה - אחרי התייעצות של סינוואר - עדיין אין.

"עסקה עכשיו - או 133 גופות"

ברקע סימני השאלה סביב הסיכויים להגיע להסכם, יותר מ-40 בני משפחה של חטופים וחטופות שלחו מכתב לשרי קבינט המלחמה יואב גלנט, בני גנץ וגדי איזנקוט, וליו"ר ש"ס אריה דרעי, שמוזמן תדיר לקבינט המלחמה, שקורא להם לצאת בתמיכה פומבית בקידום העסקה. "אנו מצפים מכם לצאת לציבור ולתמוך באופן ברור בקידום עסקה, ולא לאפשר לסמוטריץ' ולבן גביר לאלץ את ראש הממשלה לטרפד את העסקה שנמצאת על השולחן", כתבו המשפחות. עיינו במכתב.
4 צפייה בגלריה
דיצה הימן
דיצה הימן
דיצה הימן. גם היא חתומה על המכתב
(צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
"מדינת ישראל כשלה בהגנה על אזרחיה באסון 7 באוקטובר. חצי שנה אחרי, הדרך היחידה להתחיל את הכפרה ואת תהליך השיקום של החברה בישראל בעקבות המחדל היא דרך השבת כל החטופים החיים והנרצחים הביתה, כולם כולל כולם. הניצחון המוחלט יושג בעסקה עכשיו ולא ברפיח", כתבו.
במתקפה חריפה על השרים שהביעו הסתייגויות מההסכם המתגבש, כתבו המשפחות: "לצערנו, השרים בן גביר וסמוטריץ' שכחו מה זה להיות יהודים, מהו הערך של פדיון שבויים והחשיבות של הבאת הנרצחים לקבר ישראל".
לדברי המשפחות, "במשך חודשים מנוהל קמפיין הסתה נבזי נגדנו, במטרה לדכא את זעקת בני המשפחות המשוועים להחזרת יקיריהם הביתה. חלקנו חווינו אלימות פיזית ומילולית בשל אותה הסתה, אך הגענו לרגע קריטי ואסור לנו לשתוק. על כן, אנו פונים אליכם - אל תאפשרו לנתניהו לטרפד את העסקה. אם נתניהו ייכנע לקיצונים ויכשיל שוב את העסקה - החליפו אותו מיד במי שמסוגל להחזיר אותם הביתה".
המשפחות סיימו את המכתב באזהרה נחרצת: "אם לא תהיה עסקה עכשיו, נקבל בחזרה 133 גופות - אם בכללי. ודמם יהיה גם על ידיכם. חייבים עסקה עכשיו, יהיה המחיר הפוליטי אשר יהיה. רק כך המדינה תוכל להשתקם". לצד המשפחות, חתומה על המכתב גם דיצה הימן, שחזרה מהשבי בעסקה הקודמת.
פורסם לראשונה: 23:36, 08.04.24