ממשלת עיראק הודיעה שהיא תחל להפעיל טיסות לטובת המהגרים העיראקים שתקועים בגבול בלארוס-פולין. דובר משרד החוץ בבגדד, אחמד אל-סאהף, אמר אמש (יום א') שמהגרים עיראקים שמעוניינים לשוב מבלארוס למולדתם יוכלו לעשות זאת מיום חמישי הקרוב.
"עיראק תפעיל ב-18 בנובמבר טיסה ראשונה למען אלו שרוצים לחזור מבלארוס", אמר דובר משרד החוץ העיראקי. הוא לא ציין כמה אנשים יהיו על הטיסה ממינסק לבגדד, אך טען שלשלטון יש מידע שמצביע על כך שיש 571 עיראקים שתקועים בגבול בלארוס-פולין ומעוניינים "לחזור מרצון" לארצם.
9 צפייה בגלריה
בלארוס אלכסנדר לוקשנקו רודן נשיא שולח מהגרים ל גבול פולין
בלארוס אלכסנדר לוקשנקו רודן נשיא שולח מהגרים ל גבול פולין
לוקשנקו והמהגרים בגבול בלארוס-פולין
(צילום: EPA, רויטרס)
בגבול בלארוס-פולין התפתח בחודשים האחרונים משבר מהגרים חריף. אלפי מהגרים עניים וחסרי-כול מהמזרח התיכון נמצאים בגבול. לפי הערכות רוב המהגרים הגיעו מעיראק, ובהם רבים מהאוטונומיה הכורדית בצפון המדינה. במהלך המשבר ניסו אלפי מהגרים להסתנן לפולין – שחברה באיחוד האירופי – ודווח על עימותים בין המהגרים לכוחות הפולניים. היום הודיעה פולין שבחודש הבא היא תחל לבנות חומה לאורך הגבול. להערכת פולין בגבול התקבצו עד 4,000 מהגרים.
המהגרים החונים בגבול בין בלארוס לפולין מעידים כי בלארוס מסרבת לאפשר להם לשוב למינסק כדי לטוס ממנה בחזרה הביתה. הם נאלצים לשרוד בתנאים קשים – חלקם ביערות קפואים – וכמה מהם כבר מתו בשבועות האחרונים מהיפותרמיה. במערב טוענים שמי שאחראי למשבר הוא נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, "הרודן האחרון באירופה". לפי המערב בלארוס מסייעת למהגרים להגיע מהמזרח התיכון למינסק, ומשם לגבול עם פולין. המהלך נתפש כנקמה של לוקשנקו על הסנקציות שהוטלו על שלטונו, בעקבות הטענה שזייף את תוצאות הבחירות לנשיאות שהתקיימו בקיץ.
9 צפייה בגלריה
ילדי המהגרים קופאים מקור
ילדי המהגרים קופאים מקור
תקועים בגבול בלארוס-פולין: ילדי המהגרים קופאים מקור
(צילום: רויטרס)
לוקשנקו אמר היום שמינסק פועלת בעצמה כדי להחזיר הביתה את המהגרים שחונים בגבול עם פולין. הנשיא הבלארוסי אמר את הדברים במטרה להוריד את המתיחות בין בלארוס לאיחוד האירופי, לקראת סבב חדש של סנקציות אירופיות נגד ארצו בתגובה למשבר המהגרים.
לוקשנקו ציין שהשלטון שלו משקיע מאמצים גדולים "כדי לשכנע אנשים – בבקשה, תחזרו הביתה. אבל אף אחד לא רוצה לחזור. האנשים האלה, אני חייב לומר, מאוד עקשנים: אף אחד לא רוצה לחזור. אין להם מקום מגורים שם, והם מבינים שאין להם איך להאכיל את הילדים שלהם". הוא הצהיר שבלארוס לא מעוניינת שהמשבר בגבול יהפוך לעימות, והדגיש שבלארוס תגיב לסנקציות נוספות של האיחוד. "הם חושבים שאני צוחק. אנחנו נגן על עצמנו", הצהיר הנשיא.
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר הערב שבפגישה של שרי החוץ של האיחוד האירופי הם הגיעו להבנות על סנקציות נגד אישים וחברות בבלארוס בתגובה למשבר המהגרים בגבול עם פולין. בורל הוסיף שהנוסח הסופי של הסנקציות יושלם בימים הקרובים.
9 צפייה בגלריה
מהגרים בגבול בלארוס פולין
מהגרים בגבול בלארוס פולין
מהגרים בגבול בלארוס פולין
(צילום: AFP)
ההערכה היא כי היעד של רבים מהמהגרים החונים בצד הבלארוסי הוא גרמניה. סטפן זייברט, הדובר של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, אמר כי המשטר הבלארוסי פועל כארגון סחר בבני אדם לכל דבר ועניין. לוקשנקו הביע היום נכונות בנוגע להצעה של גורמים במינכן, שקראו להעביר את המהגרים לגרמניה בטיסות של חברת התעופה הבלארוסית הלאומית Belavia. הנשיא הבלארוסי אמר כי "במידת הצורך נחזיר אותם למינכן במטוסים שלנו". הוא דחה את הטענה שבלארוס מעודדת את המהגרים להגיע אליה ולהסתנן לשטח האיחוד. "לארגן גל של מהגרים שעובר בבלארוס זה הרבה יותר יקר בשבילנו. לעולם לא עשינו את זה, ואין לנו כוונה לעשות את זה", טען הרודן.
בחודש אוגוסט הושעו הטיסות הסדירות בין בגדד למינסק, אך דובר משרד החוץ העיראקי הסביר שהמהגרים שמגיעים לבאלרוס טסים בטיסות לא-ישירות דרך טורקיה, קטאר, מצרים ואיחוד האמירויות. בשישי אסרה טורקיה על אזרחים סורים, עיראקים ותימנים לטוס משדות התעופה שלה לבלארוס. חברת התעופה הסורית Cham Wings הפסיקה בשבת את הטיסות שלה למינסק.
משבר המהגרים עמד במוקד השיחות שהיו היום בבגדד בין ראש הממשלה העיראקי, מוסטפא אל-כאזמי, למרגריטיס שינאס, סגן נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. ראש הממשלה העיראקי - שלאחרונה שרד ניסיון התנקשות - הדגיש את הצורך בנקיטת צעדים שישמרו על ביטחונם של אזרחים עיראקים בכל אירופה.