בסוף השבוע הקרוב יציינו בעולם את "יום דרווין", לזכרו של המדען צ'ארלס דרווין, המכונה "אבי תורת האבולוציה".


בריאיון לאולפן ynet התייחסה ד"ר ליאת בן דוד, מנכ"לית מכון דוידסון לחינוך מדעי, ליום שבו יציינו 213 שנים להולדתו של דרווין: "הוא לא רק שינה את התפיסה על איך הכול התחיל, אלא איך זה ממשיך, ואיך זה ממשיך להתפתח ולהתקדם כל הזמן , בלי הפסקה".
ד"ר בן דוד התייחסה להסתייגויות לתיאורה של דרווין, הנמשכות גם היום: "אנחנו נוהגים להגיד שלכל תיאוריה מדעית חדשה ומהפכנית, ויש לא מעט כאלה לאורך ההיסטוריה, קודם כל מתנגדים לה, אחר כך בוחנים אותה ובסוף אומרים 'תמיד ידענו'. זה נכון לא רק לגבי דרווין, אלא לגבי תיאוריות מדעיות גדולות אחרות. אבל הוא באמת שינה את התפיסה הגדולה שלו כשהוא יצא למסע הגדול שלו והצליח לראות באמת עולם ומלואו, ולחבר את כל החלקים האלה על בסיס מה שהוא ידע ובדק וחקר. הוא היה איש סקרן ואיש עם המון אומץ. כי לבוא ולפתח תיאוריה כמו שהוא פיתח, שבאמת גם היום מעוררת לא מעט התנגדויות, צריך אומץ לעשות את זה".
1 צפייה בגלריה
צ'ארלס דרווין
צ'ארלס דרווין
צ'ארלס דרווין
(צילום: shutterstock)
במכון דוידסון לחינוך המדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, עורכים החודש הרצאות וחידונים על אבולוציה, במיוחד עבור התלמידים. ד"ר בן דוד התייחסה לכך שהנושא אינו חלק מחומר הלימודים במערכת החינוך. "הם מכירים את הדמות, מכירים את המושג אבולוציה, לצערי לא מלמדים אותם מספיק, אם בכלל. אני חושבת שמכירים בעיקר, גם בגלל הקונפליקט", היא אמרה. "אנחנו כמובן מכירים היטב את התפיסה, את התאוריה, על מה היא מתבססת. באופן כללי הנושא הזה של לחנך למדע, לחשיבה מדעית, להתבסס על נתונים ממצאים עובדות, זה בדיוק מה שהוא עשה, הוא אסף אותם מכל העולם".
על הפעילות החודש במכון דוידסון, פירטה ד"ר בן דוד: "יש חודש שלם של אירועים. אבל זה לא סתם, אנחנו קודם כל במכון דוידסון לחינוך מדעי, כזרוע חינוכית של מכון ויצמן, מנסים להנגיש את המדע בהמון דרכים שונות ומגוונות כדי שכל אחד ימצא את מה שהוא אוהב. אז יש לנו חידונים וסרטונים וכל מיני משחקי טריוויה וספרים עם ניסויים שאפשר לעשות בכל מיני מקומות, והרצאות, ומאמרים, ובחודש הזה אנחנו גם מייחדים פעילויות נוספות ייחודיות לדרווין ולתיאוריה של האבולוציה".