עדי ראייה דיווחו על מאות הרוגים בטבח במדינת המחוז אורומיה במערב אתיופיה. לפי הדיווחים מבצעי הטבח הם חמושים מבני האורומו – הקבוצה האתנית הגדולה באתיופיה. הקורבנות הם בני המיעוט האמהרי באורומיה. מדינת המחוז סובלת כבר שנים מאלימות, על רקע טענתם של בני האורומו שהממשלה האתיופית מזניחה אותם ודוחקת אותם לשולי המערכת הפוליטית.
שני תושבי האזור שהיו עדים לטבח שוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס. שני התושבים סיפרו שהם השתתפו בקבורה ההמונית של הנרצחים, שלדבריהם נטמנו בקברי אחים. אחד מהם סיפר שלפחות 260 אמהרים נרצחו בטבח שהיה שלשום, והתושב השני סיפר שמספר הקורבנות עומד על 320.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד. ממשלתו מגדירה את OLA כארגון טרור
(צילום: רויטרס)
הטבח היה בשבת בבוקר במחוז גמבי במערב אורומיה. לפי סוכנות הידיעות AFP, באזור התנהלו חילופי אש בין מיליציה מקומית שתומכת בממשלה לחמושים מארגון המורדים "הצבא לשחרור אורומו" (OLA), שממשלת אתיופיה מגדירה כארגון טרור. לפי דיווחים, במתקפה פתחו אנשי OLA באש על שישה כפרים ורצחו המוני תושבים. עדי ראייה סיפרו שהטבח נמשך כמה שעות.
התושבים ששוחחו עם רויטרס סירבו להזדהות, מחשש לביטחונם. "עד כה קברנו 260 אנשים, לקחתי חלק באיסוף הגופות ובקבורה שלהן. פשוט קברנו אותן בחווה", אמר אחד מהם, שסיפר ששרד את הטבח כשהסתתר בתעלה. הוא אמר שהוא איבד ארבעה אחים ושלושה בני דודים. התושב השני ציין שכשהתחבא ביער שמע את החמושים מדברים בשפת האורומו. "זה היה טבח של אמהרים".
הרשויות באורומיה הצהירו שה-OLA "ביצע מתקפה אכזרית" נגד חפים מפשע, והבטיחו לנקוט צעדים תקיפים נגד התוקפים. ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד – ששייך לבני האורומו (הראשון בתפקיד שמגיע מהקבוצה האתנית הזו) - גינה היום את "המעשים המזוויעים" באורומיה.
3 צפייה בגלריה
אתיופיה תומכים ב ראש הממשלה אביי אחמד מלחמה נגד מורדים תיגראי
אתיופיה תומכים ב ראש הממשלה אביי אחמד מלחמה נגד מורדים תיגראי
תומכים בראש הממשלה במהלך המלחמה נגד המורדים בחבל תיגראי
(צילום: AP)
אתמול הצהירה נציבות זכויות האדם באתיופיה ש-OLA אחראי ל"מתקפה הקטלנית ולהרס" במדינת המחוז אורומיה. ארגון המורדים הכחיש שהוא מעורב במתקפה שהייתה בשבת. דובר ה-OLA טען שהמיליציה הפרו-ממשלתית שנלחמה ב-OLA היא זו שאחראית לטבח, וקרא לחקירה עצמאית. "המשטר של אביי שוב מאשים את ה-OLA בזוועות שביצעו הלוחמים הנסוגים שלו", אמר הדובר.
ה-OLA היה בשנים עברו חלק מ"החזית לשחרור אורומו" – תנועת אופוזיציה שבעבר הוצאה מחוץ לחוק. כשאביי עלה לשלטון ב-2018 חברי "החזית" שבו מגלות בחו"ל. פעילות ה-OLA אסורה על פי חוק, וממשלתו של אביי האשימה בכמה הזדמנויות את ארגון המורדים בפיגועים על רקע אתני.
טבח האמהרים באורומיה התרחש כמה ימים אחרי שנציבות זכויות האדם של אתיופיה האשימה את כוחות הביטחון בהוצאות להורג של תושבים במדינת המחוז גמבלה, שנמצאת במערב אתיופיה וסמוכה לאורומיה. לפי הנציבות הכוחות האתיופיים "עברו מדלת לדלת", והוציאו להורג תושבים שהיו חשודים בשיתוף פעולה עם אנשי ה-OLA שתקפו את האזור בשבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
כוחות ה מורדים ב תיגראי אתיופיה
כוחות ה מורדים ב תיגראי אתיופיה
מורדים בתיגראי. סיכם על ברית עם המורדים באורומיה
(צילום: AFP)
בשנה שעברה סיכם ה-OLA על ברית עם "החזית העממית לשחרור תיגראי" – שנאבקת בכוחות הביטחון האתיופיים בחבל תיגראי בצפון המדינה. אין סימנים לכך שהמתקפה שהייתה בסוף השבוע קשורה לסכסוך בתיגראי, שגבה עד כה את חייהם של אלפי בני אדם וגרם למיליונים לברוח מבתיהם להפוך לפליטים. כמו כן לא ידוע על מעורבות של "החזית העממית לשחרור תיגראי" בטבח בגימבי.
ממשלת אתיופיה הודיעה בחודש מרץ על "הפסקת אש הומניטרית" בתיגראי, כדי לאפשר להעביר לאזור סיוע הומניטרי בהיקף מצומצם לראשונה מאז אמצע דצמבר.