רחוב פורץ דרך: עיריית רמת השרון החליטה כי רחוב בעיר ייקרא על שמה של השחקנית והזמרת גילה גולדשטיין, שהייתה מהטרנסג'נדריות הראשונות בישראל וממנהיגות הקהילה הגאה.
ככל הידוע, מדובר בפעם הראשונה שקוראים בישראל רחוב על שמה של טרנסג'נדרית. ההחלטה התקבלה על ידי ועדת השמות העירונית, שבראשה עומד עידן למדן. מדובר ברחוב בשכונת נווה גן בעיר. "גילה הייתה דמות פורצת דרך", אמר למדן, "חיפשנו להנציח נשים נאלמות ונעלמות".
גולדשטיין נולדה באיטליה בשנת 1947 בשם אברהם גולדשטיין, עלתה לישראל עם משפחתה, ובהיותה בת 13 גילתה את זהותה המגדרית. משפחתה לא קיבלה את דרכה החדשה, והיא נאלצה לעזוב את הבית והתגלגלה ברחובות.
בגיל 19 עברה בבלגיה ניתוח להתאמה מגדרית, נשארה באירופה ועבדה שם כרקדנית. כשחזרה לישראל הייתה אמנית הבית של בר 51 הידוע, ודמותה שימשה השראה לדמות בסרט "בר 51" של עמוס גוטמן.
2 צפייה בגלריה
גילה גולדשטיין ב-2017
גילה גולדשטיין ב-2017
גילה גולדשטיין ב-2017
(צילום: מוטי קמחי)
בשנות ה-90 החלה גולדשטיין לפתח קריירה של זמרת והקליטה שירים, כולל "שיר הגאווה". במקביל פיתחה קריירה כשחקנית, ואף זכתה בפרס שחקנית המשנה בסרט "ילדים טובים".
לכל אורך הקריירה האמנותית הייתה גולדשטיין פעילה בקהילה הגאה, ותרמה לרווחת חבריה ולקבלתם בחברה. בין היתר העניקה מניסיונה האישי ייעוץ, סיוע בפתרונות דיור ובמיצוי זכויות וכדומה. בשל פעילותה הענפה זכתה בתואר יקירת הקהילה, וב-2015 קיבלה את הכבוד להוביל את מצעד הגאווה בתל אביב.
כשנתיים לאחר מכן לקתה באירוע מוחי והלכה לעולמה בגיל 69. היא נקברה בבית העלמין ירקון. בהלווייתה השתתפו מאות בני אדם, ועל המצבה שלה נכתב: "הייתי מה שרציתי, עכשיו תורכם להיות".
עידן למדןעידן למדן
יוזם הרחוב על שמה אמר עוד על ההחלטה: "רצינו גם להעביר מסר לדתיים הקיצוניים המתנגדים לקהילת הלהט"ב, מסר שאנחנו לא רוצים שהם יובילו אותנו אחורה. רמת השרון היא בעד שוויון וליברלית". ההחלטה טעונה את אישור מועצת העיר, ולדעתו חבריה יתמכו בה.