מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל, משה בן זקן, התייחס בוועידת הנדל"ן של ynet ו"ידיעות אחרונות" לנושא הבטיחות באתרי בנייה והאשים את הממשלה היוצאת בעצירת הכשרות הבטיחות "באופן שרירותי". בן זקן דיבר על "חוק האחריות", שעשוי לסייע בהפחתת כמות תאונות העבודה, על האקדמיה למקצועות ענף הבנייה שהקרן הקימה ועל חוסר המודעות לנושא הבטיחות באתרי בנייה.
2 צפייה בגלריה
משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל
משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל
משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל
(צילום: דנה קופל)
- לצערנו בשנים האחרונות לא עובר כמעט שבוע שקט בכל מה שקשור לבטיחות באתרי הבנייה. למה זה קורה? "גם אנחנו קמים כל בוקר ושואלים את השאלה הזו, 'למה זה קורה?'. חוץ מזה אנחנו נוקטים בפעולות ובאמצעים לנסות למגר את התופעה הקשה הזו שאנחנו רואים באתרי הבנייה. לצערי ראינו בשבוע שעבר אירוע מאוד קשה בגבעת זאב - הפיגומים שקרסו".
"אנחנו שמנו רגע את ה'למה' בצד, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל הקימה את מטה הבטיחות, אנחנו מסתובבים באתרים, אנחנו עושים הכשרות לעובדים, אנחנו מחלקים כוכבי בטיחות. החודש עשינו חודש להגברת המודעות לבטיחות העובדים בענף הבניין על מנת לעשות את מה שאחרים, אגב, לא עושים".
- אי אפשר לנתק את סוגיית הבטיחות מכשלים אחרים שיש בענף הבנייה - יש מחסור בידיים עובדות, בעובדים מקצועיים, בהכשרות. "מצאנו פתרון זמני, שאם יאמצו אותו הוא יהפוך גם לפתרון קבע. הקמנו את האקדמיה למקצועות ענף הבנייה בישראל. ולמה? שמעתי כאן את חבריי בפאנל הקודם מדברים על 100 אלף יחידות ועל מיליון דירות. אין-סוף דירות אפשר לבנות במדינה, אבל בסוף צריך ידיים עובדות. צריך עובדים איכותיים שיקומו לבנות את הבניינים והמשרדים והמסעדות בצורה טובה. צריך שהעובדים יקבלו את ההכשרות ויצטרפו לאקדמיה שהקמנו, על מנת לרענן את מה שהם למדו, כמו ריענון לנהיגה אחרי שמקבלים רישיון".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
"שהממשלה החדשה תיכנס תחת האלונקה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן זקן טען כי "העובדים בענף הבנייה קמים למציאות קשה - שפות שונות באתר, מנהל עבודה יכול לדבר עברית עם מישהו סיני, ולכן רואים התאונות הקשות. האקדמיה באה לפתור בדיוק את הדבר הזה. אבל אנחנו לא יכולים לבד". הוא קרא לממשלה החדשה "להיכנס תחת האלונקה": "אנחנו צריכים שהממשלה החדשה - הגשנו לה תוכנית ואנחנו מקבלים 'אור ירוק' מהכיוון שלהם - תיכנס איתנו תחת האלונקה. לצערי, הממשלה הקודמת עצרה באוגוסט האחרון את ההכשרות לבטיחות באופן שרירותי. אנחנו פנינו לאורנה ברביראי (שרת הכלכלה היוצאת) ושלחנו לה מכתבים. מה הם רצו שנעשה? שנצעק לה 'אורנה, הדם של העובדים על הידיים שלך'? מה עוד רוצים שנעשה? אנחנו נמצאים היום במציאות אחרת ומאמינים שבממשלה החדשה ההכשרות יחזרו כי בסופו של יום מדובר פה בחיי אדם".
- כשמסתכלים כמה שנים אחורה, היו תקופות שההסתדרות איימה בשביתה כללית בגלל סוגיית הבטיחות. ואז עברו כל מיני תקנות וחוקים, זה עזר, או שחסרה לנו פה מודעות? "אתה חוזר לנושא המודעות, וזה בדיוק מה שחסר. המודעות לבטיחות בענף הבניין. אני פוגש גם חברים, וכשהם שומעים שקרה מקרה כזה או אחר באתר בניין הם קודם כל שואלים מאיזה גזע. בסוף זה אדם, שהגיע לכאן לעבוד ולבנות את הארץ הזו, יש לו משפחה, והרי אנחנו אומרים 'כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו'. אני מאמין שבשנת 2023 הקרן תייצר אירוע להגברת המודעות לבטיחות, שיהיה כתוב 'הבטיחות לאן? ועידת הבטיחות של ישראל'. שיבינו, גם בממשלה, גם הקבלנים, וגם העובדים - וזה הכי חשוב - שאכפת לנו מהחיים שלהם. ברגע שהעובד יידע שאכפת לנו ממנו אני מבטיח לך שהוא יעבוד יותר מהר, יבנה בצורה יותר איכותית, ויכול להיות שבקצה זה גם יוזיל את מחירי הדיור".
- יש גם את הסוגייה של חוק האחריות. היום האחראי על בטיחות באתר בנייה הוא מנהל העבודה, שהוא אחראי גם לעוד אלף ואחד דברים באתר. יש הצעת חוק שדיברו עליה והיא לא עברה. חקיקה בכיוון הזה זה משהו שיכול לעזור? "אנחנו בקרן יחד עם התאחדות הקבלנים עם הנשיא ראול סרוגו וממלא מקום הנשיא ויושב ראש ההסתדרות יצחק מויאל ממשיכים לעבוד על החוק הזה. הוא חוק חשוב משתי סיבות. אחת, יש מחסור במנהלי עבודה. מנהלי עבודה אומרים: 'אנחנו לא מגיעים כדי להיות הכופים של בעלי חברות הבנייה על-מנת לקחת את האחריות הפלילית'.
"כשאין מנהל עבודה באתר קשה מאוד - עד כדי כך שאסור לפתוח את האתר בכלל, וזה מקשה על תהליך הבנייה. לכן, אנחנו עובדים על חוק שבעצם מחלק אחריות משתי סיבות. שכל אחד יקום בבוקר, ולפני שיהיה לו אכפת אם ההיתר הגיע או אם מחלקת ההנדסה פתחה את השער, קודם כל יחשוב על איך העובדים שלו קמו, ואיזה תדרוך בוקר הם קיבלו. כי הוא מבין ויבין שהאחריות לא תהיה רק על מנהל העבודה, ולכן החוק הזה הוא חשוב והוא עדיין על סדר היום, ואנחנו לא נעזוב אותו עד שהוא יעבור".