ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (שלישי) הצהרה בקריה בתל אביב, בנפרד משר הביטחון יואב גלנט ומהשר בני גנץ. נתניהו התייחס בין השאר למתיחות בגבול לבנון, ולא התחייב לדחוק את חיזבאללה מגבול לבנון בסיום המלחמה. "נמשיך להגן על גבולנו. לא נשלים עם מציאות שבה חיזבאללה ועושה דברו חמאס-לבנון יפגעו ביישובינו ובאזרחינו. נמשיך לענות באש חזקה על כל התקפה נגדנו. תקפנו מטרות רבות של חיזבאללה, חיסלנו מחבלים רבים - ואני שב ואומר - אם חיזבאללה יבחר להיכנס למלחמה, הוא יעשה את טעות חייו".
דברי ראש הממשלה נתניהו
(צילום: לע"מ)

בתחילת הצהרתו, אמר ראש הממשלה נתניהו: "בדרום המלחמה ברצועה מתקדמת בעוצמה שחמאס מעולם לא הכיר. העיר עזה מכותרת, אנחנו פועלים בתוכה, אנחנו מעמיקים את הלחץ על חמאס מדי שעה, מדי יום. עד כה חיסלנו אלפי מחבלים מעל הקרקע ומתחת לקרקע. חיסלנו רבי-מרצחים שתכננו וביצעו את הטבח באותה שבת שחורה.
"מאז התמרון הקרקעי השמדנו אינספור מפקדות, מנהרות, בסיסים ומפקדות של חמאס. חמאס מגלה שאנחנו מגיעים למקומות שלא חשב שנגיע אליהם. אני בא מלוחמינו מבסיס צאלים, חלקם לחמו בצורה בלתי רגילה ועכשיו הם נערכים לכניסה לרצועה כשהם מצוידים בשני יתרונות: הראשון - הלקחים שצה"ל מפיק בשיטתיות בפעולות כוחותינו בתוך עזה. השני - רוח הלחימה שאין שנייה לה. יש להם נחישות בלתי רגילה ואמונה ושליחות שהם מגינים על הבית".
3 צפייה בגלריה
בלב רצועת עזה: כוחות צה"ל השתלטו על מעוז חמאס
בלב רצועת עזה: כוחות צה"ל השתלטו על מעוז חמאס
כוח צה"ל בלב רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בסוגיית החטופים ציין ראש הממשלה את שיחתו עם נשיאת הצלב האדום. לדבריו, "דרשתי ממנה שהצלב האדום יפעל לשחרור מיידי של חטופינו. זה מתחייב בחוק הבינלאומי. כמו כן דרשתי מהם לממש את חובתו לבקר את כל החטופים ולוודא את שלומם. כינסתי את כל השגרירים הזרים בישראל, קראתי להם להצטרף לדרישה של שחרור כל החטופים. אני חוזר ואומר: לא תהיה הפסקת אש בלי החזרת חטופינו.
"אני פונה מכאן למשפחות החטופים שנמצאות בסיוט מתמשך. אני רוצה שתדעו - אנחנו פועלים בכל האמצעים, בכל החזיתות, כדי להשיב את יקיריכם-יקירינו הביתה. הפעולה הצבאית היא חלק חיוני במאמץ הזה. בחזית המדינית אנחנו פועלים סביב השעון כדי לספק לצה"ל מרחב תמרון בינלאומי לטובת הפעילות הצבאית. אני נפגש עם מנהיגים מכל העולם, מראה להם את הזוועות של חמאס ואת גבורת אזרחינו".
תיעוד: צה"ל חושף ומשמיד פירי מנהרות טרור בסמוך לפארק שעשועים ולאוניברסיטה בצפון רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

בינתיים, בארה"ב התייחסו הערב לדבריו של נתניהו בריאיון לרשת ABC, לפיהם ישראל נערכת לשלוט בעזה ל"תקופה בלתי-מוגבלת". "הפלסטינים צריכים להיות בקדמת הבמה כשזה נוגע להחלטה על עזה. עזה היא אדמה פלסטינית ותישאר פלסטינית, אנחנו לא תומכים בכיבוש מחדש של ישראל, וגם ישראל לא", אמר סגן דובר משרד החוץ האמריקני, ודנט פאטל, בתדרוך לכתבים.
הוא הוסיף עם זאת כי הבית הלבן "מסכים עם ישראל שאי אפשר לחזור לססטוס קוו של אוקטובר 6. עזה לא יכולה להיות בסיס לטרור נגד אזרחי ישראל או שום מקום אחר בעולם".
נתניהו, שהתראיין בפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה לערוץ האמריקני ABC, לא אפשר לתקשורת הישראלית להעביר אליו שאלות לקראת ההצהרה שמסר הערב. בניגוד אליו, שר הביטחון גלנט והשר גנץ שנאמו מוקדם יותר בנפרד, השיבו על שאלות העיתונאים.
גנץ נשאל מדוע ראשי הדרג המדיני עורכים הצהרות בנפרד ולא יחד. הוא השיב: "אני חושב שהיה טוב אם ארבעתנו היינו יחד בהצהרה - ראש הממשלה, שר הביטחון, עבדכם הנאמן והרמטכ"ל. אני בטוח שזה יקרה גם בהמשך, אני מקווה שנעשה הצהרות משותפות. המופע מול פני העם הוא חשוב. אנחנו מנהלים את המלחמה בקבינט המלחמה, אני מתרכז בעבודות הצבא. אני חייל של המדינה, מה שהוביל אותי לממשלה הזו זה האינסטינקט שצריך להתגייס". השר גלנט אמר בנושא זה: "אנחנו פעלנו ודיברנו יחד ונעשה את זה גם בעתיד".
3 צפייה בגלריה
הדלקת נרות לזכר הנרצחים והנופלים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
הדלקת נרות לזכר הנרצחים והנופלים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
הדלקת נרות לזכר הנרצחים והנופלים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
אז למה ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והשר גנץ קיימו הצהרות נפרדות מהקריה בתל אביב? בימים האחרונים התברר כי לשכת גנץ פנתה בימים האחרונים כמה פעמים ללשכת ראש הממשלה נתניהו, והציעה לקיים מסיבת עיתונאים משותפת במלאת חודש למלחמה. לשכת ראש הממשלה התנגדה למסיבת עיתונאים עם שאלות ומסמסה את המהלך.
בסופו של דבר, לשכת גנץ הוציאה ב-11:00 בבוקר זימון לכתבים להצהרה של גנץ ב-18:30, שלאחריה יענה יו"ר המחנה הממלכתי על שאלות כתבים. לאחר מכן, לשכת שר הביטחון הוציאה ב-11:40 זימון למסיבת עיתונאים של גלנט בשעה 19:00. קצת אחרי השעה 18:00 הודיעה לשכת ראש הממשלה שנתניהו ימסור הצהרה לתקשורת בשעה 19:45.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ, בינימין נתניהו, יואב גלנט
בני גנץ, בינימין נתניהו, יואב גלנט
גנץ, נתניהו וגלנט בהצהרות הנפרדות
(צילום: לע"מ, יריב כץ)
נאומו של השר גנץ
(צילום: לע"מ)

נאומו של השר גלנט
(צילום: לע"מ)

גורמים שהיו מעורבים בנושא ציינו כי מאחורי הקלעים עלו הצעות לקיום מסיבת עיתונאים משותפת, אך כל אחד מראשי הדרג המדיני התחמק. זה לא רצה להשיב לשאלות, לזה לא היה נאה לעמוד מול כולם. בסופו של דבר, כל אחד עשה את מה שרצה.
מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה: "גם אנחנו רוצים ומעדיפים לעשות הצהרות ביחד. לא הסתדר הפעם בגלל הלו"ז של ראש הממשלה שהיה באירועים בשטח היום. עשינו הצהרות ביחד ונעשה הצהרות ביחד".