משטרת איסטנבול עצרה הערב (יום א') לפחות 50 בני אדם, אחרי שהשתתפו במצעד הגאווה בעיר. המצעד, שהתקיים כשברקע ההצהרות ההומופוביות שהשמיעו הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ואנשיו במהלך קמפיין הבחירות בחודש שעבר, נערך שוב ללא היתר מהמשטרה.
7 צפייה בגלריה
טורקיה מצעד הגאווה איסטנבול עשרות עצורים
טורקיה מצעד הגאווה איסטנבול עשרות עצורים
בצעדת המאות היום באיסטנבול. "אמנסטי": לפחות עצור אחד נפצע בראשו
(צילום: רויטרס )
7 צפייה בגלריה
 רג'פ טאיפ ארדואן
 רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. המשטרה הקשיחה את הטיפול במצעדים במרוצת השנים
(צילום: Jeff J Mitchell/gettyimages)
מאז שעלו לשלטון לפני 20 שנה הקשיחו ארדואן ומפלגתו עוד ועוד את עמדתם כלפי הקהילה הלהט"בית והזכות שלה לנִראות במרחב הציבורי, וזה שנים שמצעדי גאווה שנערכים באיסטנבול ובערים אחרות בניגוד לעמדת הרשויות מסתיימים במעצרים. גם היום נערכה המשטרה בכוחות מיוחדים כדי למנוע את הכניסה לשדרות איסתיקלאל באיסטנבול, המקום שבו נערכים באופן מסורתי מצעדי הגאווה, ולכיכר טקסים שבמרכז העיר. הרחובות הסמוכים נחסמו, והתחבורה הציבורית באזור הושעתה.
בצל הניסיונות למנוע את התקהלות המפגינים למען זכויות להט"ב התאספו אחר הצהריים מאות בני אדם עם דגלי קשת ודגלי הקהילה הטרנסג'נדרית בפארק אחר, פארק מיסטיק שברובע סיסלי. הם השמיעו קריאות בעד זכויותיהם, ומארגני האירוע הקריאו הצהרה לרגל שבוע הגאווה. נוסף על כך הם פרשו דגל גאווה גדול על בניין רב קומות במגרש חניה סמוך.
7 צפייה בגלריה
טורקיה מצעד הגאווה איסטנבול עשרות עצורים
טורקיה מצעד הגאווה איסטנבול עשרות עצורים
צועדים באיסטנבול, היום
(צילום: רויטרס)
כמה קבוצות של מפגינים שנשאו דגלי גאווה יצאו גם לצעוד ברחובות רובע סיסלי, עד שהמארגנים קראו להם להתפזר. בהמשך דיווחו המארגנים כי לאחר המצעד עצרה המשטרה יותר מ-50 בני אדם. השלוחה הטורקית של ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" מסרה כי לפחות אדם אחד נפגע בראשו במהלך מעצרו.
מארגני אירועי הגאווה של איסטנבול הדגישו כי אירועי היום מצטרפים לשנים של התנכלות לקהילה הלהט"בית מצד ארדואן. "אנחנו לא מקבלים את השנאה הזו ואת המדיניות של הכחשת קיומנו", מסרו בהצהרה מטעמם.
מעצרים נגד התומכים בזכויות הלהט"ב נרשמו היום לא רק באיסטנבול: לפחות 44 בני אדם נעצרו בעיר החוף איזמיר, העיר השלישית בגודלה במדינה, אחרי שהשלטונות אסרו לערוך מצעד גאווה גם שם.
הומוסקסואליות אינה מוגדרת פשע בטורקיה, אולם העוינות כלפי להט"בים היא תופעה נרחבת בה, והדיכוי של מצעדי גאווה מצד המשטרה נעשה יותר ויותר חריף במרוצת השנים. רק החודש הזהיר מושל איסטנבול דאבוט גול כי לא תותר שום פעילות ש"מאיימת על מבנה המשפחה המסורתי".