30 אחוזים מבני הנוער בישראל בגילי 13 עד 18 מגדירים את עצמם כמכורים למשחקי רשת. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת בר אילן שבחן את תופעת ההתמכרות לרשת. לפי המחקר, שפורסם בימים האחרונים בכתב העת הבינלאומי "Addictive Behaviors", שני אחוזים מתוכם מוגדרים כמכורים קלינית ואינם מקבלים כל טיפול.
1 צפייה בגלריה
"מתבגרים נמצאים בסיכון גבוה לעסוק בהתנהגויות ממכרות"
"מתבגרים נמצאים בסיכון גבוה לעסוק בהתנהגויות ממכרות"
"מתבגרים נמצאים בסיכון גבוה לעסוק בהתנהגויות ממכרות"
(צילום: Gettyimages)
ד"ר יניב אפרתי מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר אילן, שערך את המחקר וליווה 1,056 בני נוער לאורך חצי שנה, אומר כי "חשוב שההורים יבחנו בשיח פתוח עם הילד מדוע הוא מוצא את עצמו משחק מול המחשב ואיזה מענה משחק המחשב נותן לו". מממצאי המחקר עולה, כי חלק מהמניעים של בני הנוער לשחק במשחקי רשת הם חיוביים: פיתוח מיומנויות חברתיות, פנאי ועוד. מנגד, ישנם גם מניעים שמוגדרים כשליליים, כמו "בריחה", פיצוי, פנטזיות ואחרים.
מממצאי המחקר, שבחן בין היתר את היקפי ומאפייני התופעה, עולה כי המשחקים הפופולריים ביותר הם משחקים מרובי משתתפים, כמו "מיינקראפט" (Minecraft) ו"פורטנייט" (Fortnite) - 51 אחוזים מבני הנוער שהשתתפו במחקר דיווחו כי הם משחקים בהם. בנוסף, 34 אחוזים מבני הנוער דיווחו כי הם משחקים במשחקים שבהם השחקן הוא היורה, כמו "GTA" ו"Call of Duty", ו-23 אחוזים ממשתתפי המחקר דיווחו כי הם משחקים במשחקי תפקידים.
ד"ר אפרתי מציין כי "מתבגרים נמצאים בסיכון גבוה יותר לעסוק בהתנהגויות ממכרות, כדי להימנע ממצבי חיים שליליים ולווסת את המצב הקוגניטיבי והרגשי שלהם". לפי המחקר, אחת הסיבות לפיתוח התמכרות לגיימינג בקרב בני נוער היא חוסר תקשורת עם ההורים. המחקר בדק בין היתר עד כמה בני הנוער מודעים וחושבים על ההיבטים השליליים והחיוביים תוך כדי שהם משחקים במשחקי הרשת. למשל, "אני משחק ולא מצליח להפסיק", ומנגד "המשחקים גורמים לי להפסיק לדאוג".
מהמחקר עולה כי הכנסות תעשיית משחקי הרשת צפויות להגיע ליותר מ-200 מיליארד דולר ברחבי העולם במהלך 2023. ד"ר אפרתי ציין כמה מרכיבים המעידים על התמכרות, ובהם: עיסוק חוזר במשחקי רשת; צורך במעורבות גוברת בהם; חוסר שליטה; אובדן של עניין ותחביבים כתוצאה ממשחקי רשת; התמדה למרות מודעות לקשיים ולסכנות; הונאה של בני משפחה או אחרים לגבי כמות הזמן שמוקדשת למשחקים ועוד.
"המחקר למעשה מראה כי לא מדובר רק על איבוד של תחושת זמן, ומדגיש את הצורך בהבנה ובירור של המניעים של אותם מתבגרים לפנות למשחקי רשת" אמר ד"ר אפרתי. "ברגע שנעזור להם להבין את המניעים שלהם לפנות למשחקים, נוכל לייצר שיח מותאם ופתוח על כך כהורים וכמורים. בכך, ניתן להם כלים להתמודדות נכונה עם משחקי רשת", הוסיף.
ד"ר יניב אפרתיד"ר יניב אפרתי
ד"ר אפרתי ציין עוד כי "ישנם משחקי רשת המפתחים את המיומנויות של הילד, כמו גם את היצירתיות, ומסייעים ביצירת קשרים חברתיים חובקי עולם. עם זאת, ישנם משחקים שלא מתאימים לכל גיל, אם זה בגלל אלימות ואם בגלל סוג המשחק שעלול להיות ממכר".
"לכן, אנו כהורים צריכים להיות שם עבור הילדים ולבחון יחד איתם האם המשחק מתאים לגילם ולהתפתחותם", אמר. "המקום ההורי משמעותי מאוד בהתפתחותם של הילדים, ולכן שיח פתוח על משחקי הרשת חשוב ביותר, על הזמן המוקדש לכך, האם הם שולטים בהיבט הזמן, האם יש לכך משמעות על תפקודם בבית, בבית הספר ובחלק החברתי של חייהם.