מרב מיכאלי מתניעה מחדש את היוזמה להעברת סמכויות ניהול התחבורה המקומית ממשרד התחבורה לרשויות המקומיות. במקום רשויות מטרופוליניות שהיו על שולחן הדיונים עד כה, מקדמת שרת התחבורה הקמת מרחבים מטרופוליניים, גופים שיהיו שייכים למספר רשויות מקומות סמוכות, לא רק עירוניות, ויקבלו בהדרגה סמכות לגבי תכנון קווי תחבורה ציבורית והפעלתם והצבת תמרורים.
מיכאלי הייתה מי שיזמה את הוצאת חוק הרשויות המטרופוליניות מחוק ההסדרים בעת דיונים התקציב ל-2022, לאחר שנים שגורמי מקצוע מנסים לדחוף לאמץ בארץ את השיטה, שכבר פועלת בהצלחה במטרופולינים הגדולים בעולם, כמו לונדון, סיאול, וושינגטון, שטוקהולם ועוד.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
עוררה ביקורת בקרב הערים הקטנות. מרב מיכאלי
(צילום: רפי קוץ)
אולם בארץ חששו ערים קטנות שסמוכות לגדולות מכפייה מצידן, וניהול התנועה כך שיתאים בעיקר לצרכי העיר הגדולה, ומיכאלי בחרה למשוך את החוק למקצה שיפורים, מה שעורר נגדה ביקורת על עיכוב המהלך החשוב שיסיים את המעורבות של משרד התחבורה, למשל, בכל מיקום תחנת אוטובוס ברחבי המדינה, או שביל אופניים חדש.
בשבוע האחרון חשפו מיכאלי ומנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, את הכוונה להוציא לפועל את המהלך בסדרת מפגשים עם בכירים ברשויות המקומיות, לקראת הכנסתו לחוק התקציב ל-2023. מיכאלי מעדיפה להעביר את המהלך דרך אישור הכנסת, אבל אם הממשלה לא תצליח לאשר תקציב, והמערכת הפוליטית תיכנס למערכת בחירות חדשה, לשרת התחבורה יש את הסמכות להאציל בעצמה סמכויות לרשויות המקומיות.
השינוי המשמעותי מהחוק שאוחזר בשנה שעברה לחוק החדש הוא ביצוע המהלך בהסכמה. משרד התחבורה לא יכתיב לערים ולרשויות המקומיות את שטחי המרחבים המטרופוליניים ואת הרכב החברות בהן, אלא יבקש לקבל הצעות משותפות ממספר רשויות בכל אזור לקבלת סמכויות ניהול התחבורה. רשויות שכבר מפעילות תאגידי מים משותפים, יוכלו לבקש יחד להקים גם רשות משותפת לניהול התחבורה באותה מתכונת.
"ניהול מרחבי לתחבורה הוא אתגר שמחכה כבר עשורים לפתרון, וכעת אני מאמינה שפיצחנו את המודל הנכון", אמרה מיכאלי. "אחרי תהליך משמעותי שכלל היוועצות עם גורמים ברשויות המקומיות, בשבועות הקרובים נציג לרשויות המקומיות איך נגדיר את מרחבי התכנון התחבורתיים, שבהם יוכלו רשויות להתאגד ונוכל להעביר אליהן סמכויות ואת ניהול ותכנון התחבורה שלהן".
3 צפייה בגלריה
קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
הרשויות יוכלו לפרסם מכרזי תחבורה ציבורית. קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
המתווה החדש יתאים לא רק למטרופולינים עירוניים, אלא גם לצרכים של יישובים בנגב ובגליל. "המטרה היא לפעול במשותף כדי לשפר את השירות לכלל הציבור. שמחתי למצוא קשב אצל ראש עיריית באר שבע, ראשי הרשויות במטרופולין חיפה, בקרב נציגי המרכז לשלטון מקומי ופורום ה-15 וכמובן, אצל ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שפועל כבר שנים רבות להתנעת המהלך", סיפרה מיכאלי.
קצב העברת הסמכויות ממשרד התחבורה להתאגדויות הרשויות המקומיות יהיה תלוי במידת המוכנות של הרשויות לעסוק בכך, והידע המקצועי שכבר קיים בהן בנושא. בעיריית תל אביב פועלת כבר רשות לתחבורה, כאשר לצידו של חולדאי מרכזת את הטיפול בנושא התחבורה מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה במועצת העיר.
בירושלים מפעילים כבר שנים משרד התחבורה והעירייה את צוות תכנית רב לתחבורה, גוף משותף שאחראי לתכנון האסטרטגי של התחבורה בעיר, פיתוח רשת הרכבות הקלות והכבישים בעיר, ויכול להוות גם כן בסיס להפעלת התחבורה הציבורית בבירה, ביחד עם היישובים הסמוכים לה.
"השלטון המקומי, שנמצא במגע ישיר עם התושבים, יידע גם לתכנן את התחבורה והתשתיות באופן שעונה לצרכי הציבור, ולפתח מודלים תחבורתיים מותאמים לקהילות השונות", הסבירה מיכל פרנק במפגשים את המהלך, והדגישה כי "התנאי להצלחת ביזור הסמכויות, היא ראיה מרחבית, שמתכללת את תחומי תכנון התחבורה, ניהול התנועה וקידום פרויקטים משותפים".
3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה סיימה נסיעת מבחן מפתח תקווה עד בת ים
הרכבת הקלה סיימה נסיעת מבחן מפתח תקווה עד בת ים
ראשי ערים מובילים התנגדויות למעברי המסלולים בעירם. נסיעת המבחן של הרכבת הקלה במרכז
(צילום: דוברות נת"ע)
במשרד התחבורה מבקשים להבטיח במקביל שתכנון והפעלת התחבורה לא יהיו מוטים לטובת הערים הגדולות במרחבים, ומנגד שיישובים קטנים לא יוכלו לשבש מסלולי קווים שיפגעו בנוסעים מיישובים אחרים. "לא נאפשר שנוסעים וקווים יפגעו בגלל מחלוקות בין רשויות", אומרים במשרד.
כבר היום מתמודדים משרד התחבורה ונת"ע, שמקימה את הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן, בהתנגדויות של ראש עיריית רעננה חיים ברוידא למסלול המטרו בעירו, ומאבק של עיריית כפר סבא נגד מיקום מוסכי המטרו בקרבת העיר. ההתנגדויות הובילו להחלטה של משרד התחבורה לעכב את חלקו הצפוני של קו M1 של המטרו שאמור לשרת את אזור השרון, כך שההתנגדות בשתי הערים עשויה לשלול גם מתושבי הרצליה והוד השרון קו רכבת תחתית למשך שנים ארוכות. במרכז מוביל ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה התנגדות למסלול הקו הסגול של הרכבת הקלה.
החוק המוצע לא יכלול לוח זמנים להעברת מלוא הסמכויות לרשויות, וזה יהיה תלוי כאמור במידת שיתוף הפעולה וההצלחה שלהן בטיפול בסמכויות שיעביר להן המשרד. אבל בטווח הרחוק מתכננים במשרד התחבורה לאפשר לרשויות המרחביות לפעול כמו רשויות מטרופוליניות בחו"ל, לפרסם בעצמן מכרזי תחבורה ציבורית, או להפעיל קווים בעצמן באמצעות צי אוטובוסים שירכשו ונהגים שיגייסו.
כמו בעולם ימשיכו הרשויות המרחביות לקבל תמיכה כספית מהממשלה, בשל חוסר יכולתן של העיריות לממן מתקציבן את הפעלת התחבורה בשטחן, והמשרד ימשיך להיות מעורב בפרויקטים חוצי גבולות בין רשויות ומטרופולינים, של רכבות קלות וכבדות.