זמן קצר לאחר שמשמר החופים האמריקני עדכן על מציאת ההריסות בקרקעית האוקיינוס האטלנטי, במהלך החיפושים אחר הצוללת "טיטאן" - פרטים חדשים מתגלים אודות טביעת הצוללת. במקביל, קרוביהם של חמשת האנשים שהיו בתוך הצוללת ונהרגו מתחילים לעכל את האובדן.
7 צפייה בגלריה
הצוללת צוללת טיטאן ש נעלמה נעדרת בדרך ל שרידי ה טיטאניק ארכיון
הצוללת צוללת טיטאן ש נעלמה נעדרת בדרך ל שרידי ה טיטאניק ארכיון
הצוללת טיטאן. קרובי ההרוגים מתחילים לעכל את האובדן
(צילום: AFP PHOTO / OceanGate Expeditions )
גורם בכיר בצי האמריקני אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי מערכת מיוחדת של הצי זיהתה ביום ראשון קול חריג באוקיינוס האטלנטי, שככל הנראה היה הקריסה של הצוללת "טיטאן" לתוך עצמה, ממש לפני שאבד עמה הקשר. לדבריו, חיל הים העביר את המידע למפקדים שהובילו את מאמצי החיפוש בזירה, ושנעשה שימוש במידע כדי לצמצם את שטח החיפוש. הבכיר הוסיף כי לא היה ברור באופן סופי שאכן היה מדובר בקול שבקע מהצוללת, ולכן מאמצי החיפוש הבינלאומיים אחריה ואחר השוהים בה נמשכו כמאמצי "חיפוש והצלה". "בשביל כל סיכוי להציל חיים שווה להמשיך במשימה", הוא אמר.
הסאונד של הקריסה נקלט על ידי רשת של חיישנים, כחלק ממערכת האזנה אקוסטית של חיל הים התת-ימי, אמר הבכיר, שסירב לפרט עוד על המערכת הסודית. רשת החיישנים אפשרה לחיל הים לאפס מיקום אפשרי של הרעש, מה שסיפק לצוותי החיפוש אזור ממוקד יותר. חיל הים עזר גם לנתח את קולות הנקישות שנשמעו ביומיים האחרונים מקרקעית האוקיינוס, ונתונים אקוסטיים אחרים שנשמעו במהלך מאמצי החיפוש. אלה היו ככל הנראה קולות של בעלי חיים או קולות שהושמעו על ידי ספינות וכלי שיט אחרים שהיו חלק ממאמץ החיפוש, אמר הבכיר.
משמר החופים האמריקני אישר אמש כאמור את הדיווחים כי ההריסות שנמצאו הן בחלקים מהצוללת שנעלמה ביום ראשון, בדרכה לשרידי הטיטאניק. "אנחנו שולחים תנחומים למשפחות של מי שהיו בצוללת", מסר משמר החופים בהודעתו. בשלב הזה החיפושים בקרקעית האוקיינוס יימשכו, אך אין אפשרות להבטיח כי גופותיהם של החמישה יימצאו - ומומחים מסוימים מעריכים שהסיכויים לחלצם קלושים.
7 צפייה בגלריה
משמר החופים של ארה"ב עדכון על חיפוש ה צוללת
משמר החופים של ארה"ב עדכון על חיפוש ה צוללת
ההצהרה של בכיר במשמר החופים של ארה"ב
(צילום: AFP )
7 צפייה בגלריה
משמר החופים של ארה"ב עדכון על חיפוש ה צוללת
משמר החופים של ארה"ב עדכון על חיפוש ה צוללת
(צילום: AFP )
בנוסף אישר משמר החופים בהצהרתו את הערכות המומחים שהצוללת "קרסה לתוך עצמה והתפרקה". אדמירל ג'ון מאגר ממשמר החופים אמר כי השרידים שהתגלו מוכיחים שמדובר ב"קריסה קטסטרופלית" של הצוללת, שטרם ברור מתי היא קרתה. מומחים הסבירו שבגלל לחץ האוויר בצוללת שבמעמקים, כל תקלה עלולה לגרום לה "לקרוס לתוך עצמה".
גורמים אמריקנים אמרו אמש ל-CNN כי ההריסות הן חלקים מהמעטפת החיצונית של הצוללת. לפני הודעת משמר החופים ציטטה CNN הודעה של OceanGate, החברה שהצוללת שייכת לה, שבה היא העריכה בצער שהחמישה שהיו בצוללת כבר אינם בין החיים. בהודעתה שלחה OceanGate תנחומים למשפחות. "הגברים האלה היו חוקרים אמיתיים שחלקו יחד רוח הרפתקנית וייחודית ותשוקה לחקור את האוקיינוסים בעולם ולהגן עליהם", מסרה החברה.

"חושבת עליו, רק בן 19, מתנשף שם"

בינתיים, לאחר הודעת משמר החופים האמריקני, אלו שהכיר את האנשים שהיו בצוללת מתמודדים עם אובדנם הטרגי, וחלקם שלחו הודעות תנחומים. חברת Engro Corporation Limited, שבה שימש איש העסקים הפקיסטני שהזאדה דאווד כסגן יו"ר, פרסמה הודעה על מותם של דאווד ובנו סולימאן - שהיו בין חמשת האנשים על סיפון הצוללת. "בלב כבד ובעצב רב, אנו מתאבלים על האובדן של סגן היו"ר שלנו, שהזאדה דאווד, ובנו האהוב, סולימאן דאווד. מחשבותינו ותפילותינו עם משפחת דאווד בתקופה טרגית זו. אנו שולחים את תנחומינו הלבביים למשפחה, לעמיתים, לחברים ולכל אלה ברחבי העולם שמתאבלים על האובדן הבלתי נתפס הזה", צייצה החברה בטוויטר.
דאווד ובנו סולימאן משתייכים לאחת המשפחות העשירות ביותר בפקיסטן, וב-NBC News נחשף שסולימאן, תלמיד אוניברסיטה בן 19, היה מבועת מהיציאה למסע בצוללת - והצטרף רק כדי לרצות את אביו לרגל יום האב. כך סיפרה דודתו עזמה דאווד, אחותו של אביו, לרשת החדשות. לדבריה, סולימאן הודיעה לקרוב משפחה שהוא "לא מוכן לזה", אך חש צורך לרצות את אביו, שהיה נלהב מאוד בקשר לטיטאניק.
7 צפייה בגלריה
החמישה שהיו בצוללת
החמישה שהיו בצוללת
החמישה שהיו בצוללת
(צילום: AFP / OceanGate Expeditions / Dirty Dozen Productions / DAWOOD HERCULES CORPORATION / HANDOUT)
7 צפייה בגלריה
חלקי הצוללת שנמצאו בחיפושים
חלקי הצוללת שנמצאו בחיפושים
חלקי הצוללת שלפי המומחה נמצאו בחיפושים
(צילום: OceanGate expeditions)
"אני חושבת על סולימאן שם, רק בן 19, מתנשף שם. זה משתק. הוא היה טוב לב לחלוטין", אמרה הדודה. "אני מרגישה חוסר אונים, זה מצב לא אמיתי". עזמה, כמו שאר קרובי המשפחה המודאגים, קיוותה לנס: "אני מרגישה שנכנסתי לסרט ממש גרוע עם ספירה לאחור, אבל בלי לדעת למה אתה סופר לאחור. באופן אישי התקשיתי לנשום כשחשבתי עליהם. זה לא דומה לשום חוויה שחוויתי אי פעם". היא הוסיפה: "אני לא הייתי עולה על הצוללת גם אם היו נותנים לי מיליון דולר".
מקורב למשפח דאווד אמר ל"דיילי מייל" שאשתו ובתו של שהזאדה דאווד היו באתר החיפוש והמתינו שם "כל עוד הן יכולות". לדבריו, "לא ברור מה זה היה שגרם למר דאווד לרצות להגיע לטיטאניק עם בנו, אבל הוא מונע על ידי תשוקה לחקור, ואני מבין שזה היה משהו שתוכנן במשך זמן מה". שהזאדה ובנו היו יורשים לשושלת העסקים הגדולה של דאווד ובין האנשים העשירים ביותר בפקיסטן. הם היו אזרחים בריטים וגרו בסורביטון, סארי. סולימאן ואחותו הגדולה גדלו שניהם בלונדון.
גם חברת Action Aviation מדובאי, שבבעלות המיליארדר הבריטי חובב ההרפתקאות היימיש הרדינג שהיה על הצוללת ונהרג, פרסמה הצהרה בשם משפחתו. "היום אנו מאוחדים בצער עם המשפחות האחרות שאיבדו גם את יקיריהם על הצוללת טיטאן", נמסר בהודעה. "היימיש הרדינג היה בעל אוהב לאשתו ואב מסור לשני בניו, שאותם הוא אהב עמוקות. לצוות שלו בחברה הוא היה מדריך, השראה, תמיכה ואגדה חיה. אנו יודעים שהיימיש היה גאה מאוד לראות כיצד מדינות, מומחים, עמיתים בתעשייה וחברים התאחדו לחיפוש, ואנו מודים מקרב לב על כל המאמצים שלהם. בשם משפחת הרדינג ובשמנו, אנחנו מבקשים בנימוס לכבד את הפרטיות שלנו בתקופה קשה זו.
משפחתו של החוקר והצוללן הצרפתי פול אנרי נרז'ולה אמרה שהוא "ייזכר כאחד מחוקרי הים הגדולים בהיסטוריה המודרנית". בהצהרה שעליה חתמו ילדיו ואשתו נאמר שהם מקווים שאנשים יחשבו על פול אנרי ועבודתו כשהם חושבים על הטיטאניק. "אבל מה שנזכור ממנו יותר מכל הוא הלב הגדול שלו, חוש ההומור המדהים שלו וכמה הוא אהב את משפחתו. נתגעגע אליו היום ובכל יום עד סוף חיינו".
7 צפייה בגלריה
תצלום לוויין ספינות שלוקחות חלק בחיפוש ה צוללת
תצלום לוויין ספינות שלוקחות חלק בחיפוש ה צוללת
תצלום לוויין של הספינות שלקחו חלק בחיפושים אחרי הצוללת
(צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
בנו החורג, ג'ון פאשל, תיאר אותו כ"אב חורג מדהים" וכמי שהיה אכפתי ובעל חוש הומור נהדר. הוא נזכר כיצד הוא ואמו נסעו ברחבי המדינה כדי להשתתף בטקס סיום הלימודים שלו ב-2014 לאחר שהטיסה שלהם בוטלה. "הם קפצו למיני קופר הקטנה והכחולה שלהם ונסעו 16 שעות ברחבי המדינה מקונטיקט לשיקגו, נסעו במשך הלילה. אני די בטוח שהוא עשה את רוב הנהיגה. הם הגיעו שעה אחת לפני הטקס, הוא אמר ל-CNN. "באותה תקופה אימא שלי הייתה חולה בסרטן והיה חשוב לי כל כך שהיא תוכל להיות שם באותו הרגע. זה משהו שלעולם לא אשכח ממנו".

במאי טיטאניק: "ידעתי שהמאמץ חסר תועלת"

הבית הלבן הודה למשמר החופים האמריקני ולשותפים הבינלאומיים על מאמצי החיפוש וההצלה של הצוללת. "זו הייתה עדות למיומנות ולמקצועיות שהגברים והנשים המשרתים את האומה שלנו ממשיכים להפגין בכל יום", אמר דובר הבית הלבן. "ליבנו עם המשפחות והאהובים של אלה שאיבדו את חייהם על הטיטאן. הם עברו חוויה קשה בימים האחרונים, ואנחנו שומרים אותם במחשבות ובתפילות שלנו".
בתוך כך, ג'יימס קמרון, במאי הסרט המצליח "טיטאניק" משנת 1997, אומר שהחדשות על הפיצוץ של הצוללת טיטאן לא הפתיעו אותו. קמרון, שצלל בעצמו 33 פעמים להריסות הספינה במהלך חייו, אמר ל-CNN כי "התרחיש היחיד שיכולתי לחשוב עליו במוחי הוא שהייתה קריסה של הצוללת. במהלך הימים האחרונים התבוננתי במאמצי החיפושים בידיעה שזה חסר תועלת, בתקווה שאני אטעה - אבל ידעתי בעצמותיי שאני לא".
קמרון הביע תנחומים למשפחות הנוסעים, והוסיף כי הוא חושש שלתאונת הצוללת תהיה השפעה שלילית על חוקרים אזרחים. "אלה אנשים רציניים עם סקרנות רצינית שמוכנים לשים כסף רציני כדי ללכת למקומות המעניינים האלה", אמר. "אני לא רוצה להרתיע אנשים מלעשות את זה, אבל אני חושב שמה שקרה זה סוג של שיעור. לפני שנכנסים לכל כלי רכב, בין אם זה מכונית, מטוס או צוללת - צריך לוודא שזה עבר את האישור הנדרש".
7 צפייה בגלריה
ג'יימס קמרון
ג'יימס קמרון
במאי "טיטאניק" לא הופתע מקריסת הצוללת. ג'יימס קמרון
(צילום: gettyimages)
קמרון אמר זאת על רקע דברים שאמר בעבר מנכ"ל OceanGate סטוקטון ראש, שהיה גם זה שנהג בצוללת ומת בתאונה, על הסלידה שלו מתקנות. "בשלב מסוים, בטיחות היא פשוט בזבוז טהור", אמר סטוקטון בריאיון בשנה שעברה. "כלומר, אם אתה רק רוצה להיות בטוח, אל תקום מהמיטה, אל תיכנס לרכב שלך ואל תעשה כלום."
הקשר עם הצוללת אבד ביום ראשון. האדמירל מאגר, שהצהיר כאמור כי טרם ברור מתי הצוללת קרסה, ציין כי מצופים סונאריים שהיו במים בשלושת הימים האחרונים לא זיהו שום קול של פיצוץ. שלשום התעוררה בעולם תקווה שמציאת הצוללת תתאפשר בקרוב, אחרי שהמצופים הסונאריים זיהו רעשים תת-ימיים באזור החיפושים. הרעשים האלה תוארו לפי הדיווחים כ"קולות נקישה", ונטען שהם נשמעו במשך כמה שעות ובהפרשים של 30 דקות. הבכיר במשמר החופים האמריקני אמר אמש כי "לא נראה שיש קשר בין הקולות שנשמעו למיקום שבו נמצאו ההריסות בקרקעית הים".
אתמול פחתה דרמטית התקווה שחמשת הנוסעים שהיו בצוללת הקטנה "טיטאן" הצליחו לשרוד, ולפי ההערכות החמצן שהיה עליה כבר אזל בשעות הצהריים. הצוללת נעלמה ביום ראשון בצפון האוקיינוס האטלנטי לפני שעמדה לסיים מסע צלילה בן כשעתיים אל שרידי הטיטאניק – השוכנים בעומק של 3,800 מטרים. היא נשאה עמה מאגרי חמצן למקרי חירום שאמורים להספיק ל-96 שעות. משמר החופים העריך שלשום כי החמצן הזמין לנוסעים יספיק עד לסביבות השעה 14:00 (שעון ישראל) אתמול, אך עם זאת הדגיש כי קשה לקבוע במדויק מתי החמצן ייגמר - אם החמישה נותרו בחיים – משום שהדבר תלוי בגורמים שונים, כגון אופן חלוקת החמצן בין הנוסעים וכמות החמצן שצורך כל אחד מהם.
"טיטאן" היא צוללת קטנה, שאורכה 670 ס"מ ומשקלה 9,072 ק"ג. יש בה מקום לחמישה אנשים, והיא מסוגלת לצלול לעומק של יותר מ-4,000 מטר. כדי לצלול אל שרידי הטיטאניק ולשוב אל מעל לפני הים נדרשו לה שמונה שעות בסך הכול. שלא כמו צוללות גדולות היוצאות מנמלים וחוזרות לעגון בהם באמצעות כוח מניע משלהן, צוללות קטנות כמו ה"טיטאן" מובלות אל יעדן באמצעות כלי שיט, נשלחות ממנו אל משימתן – ואז חוזרות אליו. לצורך הביקור בשרידי הטיטאניק שכרה OceanGate את שוברת הקרח הקנדית "נסיכת הקוטב", וממנה משולחת הצוללת אל האונייה הטרופה.
את המסע לשרידי הטיטאניק מציעה OceanGate לתיירים עשירים, בעלות של 250 אלף דולר לאדם. חמשת האנשים שהיו בצוללת הם כאמור המיליארדר הבריטי חובב ההרפתקאות היימיש הרדינג; החוקר הצרפתי פול אנרי נרז'ולה, שנחשב למומחה לענייני הטיטאניק; איש העסקים שהזאדה דאווד ובנו סולימאן, המשתייכים לאחת המשפחות העשירות ביותר בפקיסטן; ומנכ"ל OceanGate סטוקטון ראש, שהיה גם זה שנהג בצוללת.
"ניו יורק טיימס" חשף השבוע מסמכים משנת 2018 שמהם עולה ש-OceanGate הוזהרה בעבר מ"בעיות בטיחות קטסטרופליות" שעלולות להתעורר בשל האופן שבו נבנה כלי הצלילה. מהמסמכים עולה כי בתביעה שהוגשה בשנת 2018 הזהיר דייוויד לוקרידג', שהוגדר כ"מנהל הפעולות הימיות של OceanGate", כי האופן שבו החברה בוחנת את הצוללת ומאשרת אותה איננו מספק. הוא כתב כי מדובר ב"צוללת ניסיונית" וכי אופן פיתוחה "יחשוף את הנוסעים לסכנה קיצונית פוטנציאלית". החברה מסרה בתגובה כי לוקרידג' איננו מהנדס ולא נשכר או התבקש על-ידיה לבצע שירותי הנדסה ב"טיטאן". היא הוסיפה כי הצוללת שעליה דיבר הייתה רק דגם-ביניים, ולא הצוללת שנעדרת כעת.