ברקע סערת ההצעות לתיקון חוק המצלמות בגנים ובבתי ספר, לירון שלום, מורה בבית ספר בחולון, ומירית לוגר, יו"ר גני האונליין בישראל ובעלת רשת גנים שקופים, הביעו תמיכה בתיקון החוק הבוקר (יום ראשון) בריאיון לאולפן ynet. שתי המחנכות ציינו את היתרונות שבשקיפות, שמעניקה הגנה הן לילדים והן לצוותים החינוכיים: "המצלמות עושות נפלאות, למען ההורים, הילדים והצוותים".
בשנת 2018 עבר חוק המצלמות, שלראשונה קבע חובה להצבת מצלמות בגני ילדים בגילאי 3-0. החוק הוביל לחשיפה של מקרי התעללות, אך גם אסר על ההורים לצפות במצלמות בגנים. שתי הצעות חוק של יו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד), ושל ח"כ יפעת שאשא-ביטון (המחנה הממלכתי), מבקשות לתקן את המצב הקיים: הצעת החוק של שאשא-ביטון תאפשר למנהל יחידת הגיל הרך ברשויות המקומיות לצפות בצילומים במקרה של חשד לפגיעה בפעוטות, ותאפשר למנהל מעון היום עצמו לצפות בצילומים בשידור חי לשם פיקוח ובקרה, אך עדיין מונעת גישה מההורים. הצעת החוק של ח"כ כץ היא מעט יותר רחבה ותאפשר אפשר להורים צפייה במצלמות האבטחה אונליין.
2 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
(צילום: יואב דודקביץ')
מירית מפעילה כאמור רשת של שישה מעונות יום שקופים, שהנעשה בהם מצולם וזמין לצפייה על ידי ההורים דרך האינטרנט. "בכל רגע נתון ההורים יכולים להסתכל בעזרת אפליקציה בסמארטפון על הילדים שלהם ולראות שהם מוגנים", אמרה. מירית ציינה כי "אצלנו יש מצלמות במעגל פתוח, ואנחנו מסבירים להורים בתחילת השנה שהמצלמות נועדו על מנת להגן על הילדים, לא כדי שההורים ינהלו את הגן, אז כשישנן חרדות הוריות או בקשות ניהוליות אנחנו יודעים לשבת עם ההורה ולהסביר".
מה צריך כדי שגן כזה יתקיים? יש צורך בהסכמה של ההורים? "כמובן שיש לנו הסכמה של יותר מ-70% מהורי הרשת, זו בדיוק הסיבה שאנחנו כאן. למעשה, חוק המצלמות קבע שחובה להציב מצלמות במעגל סגור. יש לחוק פרשנויות שונות, אז אנחנו פתחנו מצלמות אונליין, בניגוד לפרשנות הלקויה של משרד החינוך. מה שצריך זה רצון טוב ולהיות באמת במקום של לרצות לחלוק את האחריות הזאת עם ההורים. מצלמות אונליין מגנות לא רק על הילדים, אלא גם על הצוותים החינוכיים, אבל העיקר הוא הרצון להיות שקופים".
המצלמות שינו את ההתנהלות בגנים שלך? "יש שינוי בכך שעד היום קרה לא פעם ולא פעמיים שבזכות ההורים תפסנו התנהגות לא נאותה בקרב עובדים שהגיעו עם רזומה והמלצות. הרבה ניצנים של התנהגות כזו, כמו חוסר סבלנות או אחיזה לא יפה בילד. לא היינו עולים עליהם בלי המצלמות. לכן כאן המצלמות הן משהו חיובי מאוד, כי הן מגנות גם עליי וגם על הילדים. יש גם מקרים שילד נופל או נחבל ואומר להוריו שהגננת פגעה בו כי הוא מפרש את זה לא נכון. במקרה כזה ההורים רצים למשטרה, במקום שהגננת פשוט תפתח את המצלמות ותראה להם מה קרה. המצלמות יכולות לעזור גם במקרים של שברים וחבלות קשות, כי אפשר להראות לרופאים איפה ואיך הילד נפל. המצלמות עושות נפלאות, הן למען הצוות".
2 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
הביעה התנגדות להצבת מצלמות. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד
(צילום: עמית שאבי)
גם לירון הביעה תמיכה נלהבת בהצבת מצלמות במוסדות החינוך. "חוק המצלמות בישראל מדבר כרגע מדבר על התקנת מצלמות בגילאי 0 עד 3, ולדעתי זה פשוט לא מספיק. צריך להרחיב את החוק כי אלימות לא נגמרת בגיל 3. אנחנו שומעים עדויות של הורים לילדים בגילי 3 עד 6 שחושדים שילדיהם סובלים מיחס לא ראוי, אך אין להם הוכחות או אפשרות לראות מה קורה בגנים", אמרה. בדומה למירית, לירון ציינה גם היא את הביטחון שהמצלמות יעניקו גם לצוותי ההוראה. "זה חשוב גם לנו כהורים, גם לילדים וגם לצוותי הוראה. חשוב לי שתהיה מצלמה באיזור שלי למען השקיפות, והיא תוכל להגן גם עליי, בנוסף לילדים".
את מבינה את ההתנגדות לרעיון, בין היתר של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד? "אני מבינה את החשש בקרב עובדי הוראה מהיעדר הפרטיות וממעקב יומיומי, שעשוי לגרור גם הערות בנושאים שונים. מצלמות עשויות גם לגרום לתלמידים להירתע מפעילויות ספורט או ריקוד, אבל אפשר לפתור את הבעיות האלה, ולעומת ילד אחד שעובר התעללות, יש חשיבות לטפל בנושא הזה ולמנוע את המקרים הללו".