עימותים קשים התחוללו אמש (יום ד') במחאה בתל אביב למען שחרור החטופים. במהלך ההפגנה באזור צומת עזריאלי התעמתו שוטרים עם קרובי חטופים, ואחת מהם אף תועדה על ידי צלם ynet נדחפת על ידי בלש ומופלת לרצפה. ג'ינה ולדמן-צנגאוקר - בת דודו של מתן צנגאוקר שמוחזק בשבי בעזה כבר שבעה חודשים - נפצעה בכתף וברגל ופונתה לבית חולים באמבולנס.
לבית החולים איכילוב התפנתה גם נטלי צנגאוקר, אחותו של מתן, ולפי קרוביה היא סובלת מכאבים בצלעות ומחבלות בגוף. אמה עינב טענה שאחד השוטרים חנק אותה במהלך העימותים. המשטרה מסרה מנגד כי בעימותים נפצעו גם שני שוטרים באורח קל. לפי המשטרה המפגינים "דחפו גדרות" וניסו לפרוץ מחסומים, ושניים מהם נעצרו.


העימותים הקשים פרצו כאשר עשרות מפגינים ניסו לרדת לנתיבי איילון, ובאזור הכניסה למתחם עזריאלי "קפצו" עליהם שוטרים ובלשים בניסיון למנוע את חסימת הכביש. אחד השוטרים ניסה לעכב את נטלי צנגאוקר, כשהוא מושך אותה מבין המוחים. אמה של נטלי, עינב, תועדה שולפת את בתה מידי השוטרים, וקראה להם: "חשבתי שאתם שומרים עלינו".
בעימות נפצעה כאמור גם ג'ינה, בת דודו של מתן. לפי התיעוד היא ניסתה לרוץ - ונדחפה על ידי אחד השוטרים שניסה להדוף אותה. היא נפלה על גבה, אבל אז קמה ושוב רצה - ואותו שוטר הפיל אותה לקרקע ונאבק בה בסיוע שוטרים נוספים. היא פונתה משם באמבולנס כשלטענת המפגינים פרקה את הכתף וגם נפגעה ברגל. "משטרת ישראל כל הכבוד אתם מקסימים. חשבתי שאתם פה בשביל לשמור עלינו", אמרה אחרי שנפצעה.
6 צפייה בגלריה
עימותים בין ג'ינה צנגאוקר לשוטרים בהפגנה של משפחות החטופים בתל אביב
עימותים בין ג'ינה צנגאוקר לשוטרים בהפגנה של משפחות החטופים בתל אביב
העימות שבו נדחפה ג'ינה, קרובת משפחתו של החטוף מתן צנגאוקר
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
עימותים בין נטלי ועינב צנגאוקר לשוטרים למפגינים בהפגנה של משפחות החטופים בתל אביב
עימותים בין נטלי ועינב צנגאוקר לשוטרים למפגינים בהפגנה של משפחות החטופים בתל אביב
ג'ינה אחרי שנפלה ונפצעה
(צילום: מאיר תורג'מן)
6 צפייה בגלריה
עינב ובתה נטלי, והעימותים בתל אביב
עינב ובתה נטלי, והעימותים בתל אביב
עינב ובתה נטלי, והעימותים בתל אביב
(צילום: עידו ארז, מאיר תורג'מן)
במהלך המהומה קראה עינב, אמו של מתן החטוף, בזעם: "מרשים לעצמם להרביץ לג'ינה. חנקו את אחותו של מתן עד שלא נתנו לה לנשום. אני סיימתי עם משטרת ישראל. הממ"ז בחו"ל, השוטרים עושים כרצונם". אחד המוחים סיפר: "ראיתי את השוטר מרביץ לאחות של חטוף ואחר כך אומר 'מותר לי לעשות מה שבא לי'".
לבית החולים איכילוב התפנתה באופן עצמאי גם נטלי, ובסרטון משם היא נראתה שוכבת על מיטת אשפוז כשאמה עינב יושבת לידה. "נטלי סובלת מרגישות וכאב בשני צדדי הגוף. הכאבים צפויים ללוות אותה לפחות לשבוע הקרוב, היא בוכייה ונסערת אבל זה לא מה שיעצור אותה לצאת עם הכאבים ולצעוק להחזיר את מתן, להחזיר את החטופים, להפסיק את המלחמה. זה לא מה שיעצור את נטלי, זה לא מה שיעצור אותי וזה לא מה שיעצור אותנו", אמרה האם בסרטון שפרסם אחד מארגוני המחאה למען החטופים.
בסרטון נוסף נשמעת האם עינב מדברת בכניסה לבית החולים, והאשימה שוב שאחד השוטרים חנק את בתה. היא הדגישה כי האלימות המשטרתית הייתה אף שהמחאה הייתה מתואמת, ולדבריה הכביש שהמוחים ניסו לעלות עליו כבר היה חסום ממילא. "משטרת ישראל חצתה את כל הקווים האדומים, איבדה את האנושיות והשפיות שלה. אני אמא של חטוף, ונטלי הבת שלי היא אחות של חטוף, וג'ינה בת הדודה של מתן החטוף, וראומה אם שכולה מניר עוז. כל חטאנו הערב היה שרצנו בכבישים שחסומים משני הכיוונים. לפתע בלשים של מחוז תל אביב קפצו עלינו - בעיטות לצלעות, חנק בידיים", אמרה עינב.

"ג'ינה פרקה את הכתף, היא כרגע נמצאת אצל אורטופד אחרי צילום, תכף יבחנו את מה שקרה לה. נטלי נלקחה לבדיקות, מתלוננת על כאבים בצלעות הן ימין והן שמאל, יש לה כחול בכל הזרועות שלה. השוטר, הקצין, ליפף את הזרועות שלו - פרא אדם, פרא אדם! אין לי מילה אחרת. חנק אותה עם הידיים שלו, וכשאני באתי אליו בגב ואמרתי לו 'תעזוב אותה זו הילדה שלי' – הוא העיף אותי אחורה בברוטליות, הטיח אותי ברצפה והמשיך לחנוק את נטלי הבת שלי - אחות של חטוף! עד שהיא נחנקת ויוצאות לה דמעות מהעיניים מרוב שהיא לא יכולה להשמיע קול".
עינב טענה שהאחריות לאלימות המשטרתית לכאורה היא של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "הערב הזה אנחנו צריכים להגיד על מדינת ישראל קדיש. המדינה שלנו נגמרה. חברי הקבינט, ממשלת ישראל - לא מספיק שמפקירה את החטופים שלנו בעזה, לא מספיק שמנהלת עלינו מסחטה רגשית יותר גרוע מהאויב חמאס - עכשיו גם אנחנו כשק אגרוף בידיים של השר בן גביר. זו הדירקטיבה שלו. הערב אותו שוטר שפרק לג'ינה את הכתף, אותו בלש שבעט בנטלי, אותו בלש שחנק את נטלי עם הזרועות שלו - מחר במקום להיות במח"ש או להיות עצורים הערב, מחר השר בן גביר יקרא להם ללשכה שלו ויעניק להם תעודת הוקרה ויעלה אותם בדרגה. בושה וחרפה למדינת ישראל".
היא תהתה היכן הגינויים לאירועים אמש והתמיכה מצד חברי הממשלה: "איפה חברי הקבינט? איפה ראש הממשלה שיוקיע את מה שקרה פה הערב? כל חברי הממשלה צריכים להגיע הערב לאיכילוב, לעמוד ליד המיטה של נטלי, אחות של חטוף, לחזק אותה, לגנות את מה שעברנו. בושה וחרפה. מחר יגידו שאנחנו מהשמאל, שאנחנו מתלהמים, אנרכיסטים. אבל לקבל מכות מלובשי המדים, שאנחנו מתאמים איתם הכול, הכול הערב היה מתואם. כל חטאנו שהלכנו על הכביש שחסום ממילא. ופתאום רצים אחרינו בלשים".
המשטרה מסרה כאמור, בעדכון שפורסם רק לאחר חצות, כי שניים מהמפגינים נעצרו במהלך מה שכינתה "הפגנה לא חוקית". בהודעה נמסר כי למרות שיח עם המארגנים ואישור שניתן לצעדה קודמת שיצאה מהבימה, "התקבצו מספר מפגינים על דרך מנחם בגין ורצו לעבר כביש איילון דרך הירידות של מחלף השלום ודרך החניונים הסמוכים, בניסיון לרדת לכביש ולהפר את הסדר. השוטרים בלמו את המפגינים אשר התעמתו איתם, דחפו גדרות ופרצו את המחסומים".
המשטרה מסרה כי שני שוטרים נפצעו קל, אך מההודעה לא היה ברור אם נדרשו לטיפול רפואי. היא פרסמה תמונות מחבלות שספגו בידיים ובצוואר. "אנו רואים בחומרה את הפרות הסדר, הגורמות למשטרה להפנות כוחות שעוסקים במשימות אבטחה ושמירה על ביטחון הציבור. נפעל באפס סובלנות כלפי מי שיפר את הסדר וינהג באלימות כלפי השוטרים, ולא נהסס להשתמש באמצעי הפס"ד לשמירה על החוק והחזרת הסדר על כנו", מסרה המשטרה.
6 צפייה בגלריה
ראומה קדם בהפגנה של משפחות החטופים בשער בגין
ראומה קדם בהפגנה של משפחות החטופים בשער בגין
ראומה קדם בהפגנה אמש
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
ראומה קדם  בהפגנה של משפחות החטופים בשער בגין
ראומה קדם  בהפגנה של משפחות החטופים בשער בגין
(צילום: מאיר תורג'מן)
6 צפייה בגלריה
ראומה קדם  בהפגנה של משפחות החטופים בשער בגין
ראומה קדם  בהפגנה של משפחות החטופים בשער בגין
(צילום: מאיר תורג'מן)
עוד נמסר בהודעתה: "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת מחאות כל עוד הן מתקיימות במסגרת החוק, יחד עם זאת המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור".
גם ראומה קדם, אמו של תמר קדם-סימן טוב ז"ל - תושבת ניר עוז שנרצחה עם בעלה יונתן (ג'וני) ושלושת ילדיהם בטבח 7 באוקטובר - התעמתה אמש עם השוטרים בתל אביב. עוד לפני העימותים, קדם ישבה על הכביש לצד עינב צנגאוקר, וקראה: "שאלוהים לא ייתן לאף אחד לעמוד מול חמישה ארונות קבורה, בהם שלושה נכדים, אבל עד מתי יאכילו אותנו בפילוג? מה קרה לכן נשים? מה קרה לכן אימהות? צאו לרחוב! היום זה הילדים שלי ומחר אלו הילדים שלכם. כל הסבתות, כל האימהות, כל החברות שלי - כבו את הטלוויזיה ובואו איתנו לרחוב".
"די הלב כואב, תמרי צועקת 'אמא כל החברים שלי נחנקים במנהרות', וזאת הילדה החמודה שלי והנכדים האהובים שלי שנחנקו בממ"ד, יש פה חיים להציל. אין לי כוחות", היא קראה בבכי. "מה קרה לנו? את ילדיי אי-אפשר להציל לצערי, את נכדיי החמודים, אבל יש חיים, תצילו אותם, איך יכול להיות שהמדינה לא רועדת? ביום הזה מדינת ישראל הפרה את החוזה שלה עם האזרחים".

לפני כן, מאות מפגינים השתתפו בצעדה מאבן גבירול לכיוון שער בגין של הקריה בתל אביב, בקריאה לשחרור החטופים. בראש המחאה צעדו בני משפחות של חטופות וחטופים שנשאו את תמונות יקיריהם. בצל פתיחת המבצע ברפיח, נשאו המוחים שלט: "לא לרפיח! כן לחטופים!". אבוקות הודלקו בצעדה.
"כמה עוד וכמה חזק צריכים לקרוא לכם, חברי הקבינט? עסקה עכשיו!", אמרו המוחים. מאבטחי הקריה פרסו מחסומים במקום כדי שהמפגינים לא ינסו להתקדם מהכביש אל השער, שנמצא במרחק כ-10 מטרים ממנו. רותם קופר, בנו של החטוף עמירם קופר (85), אמר: "יש עסקה על השולחן וראש הממשלה תוקע אותה. אפשר וצריך לשחרר את כל חיילינו ובטח את כל אזרחינו".
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:56, 08.05.24