בזמן שכולם הסיטו עיניים מזרחה לכיוון איראן, ניסה חמאס ברצועת עזה לבצע תרגיל הונאה. אנשי ארגון הטרור הפיצו הודעה שלשום (שבת) ולפיה צה"ל "התיר חזרת תושבים לצפון רצועת עזה", מה שהוכחש לאחר מכן על ידי הצבא. ההכחשה לא עזרה - והודעת חמאס גרמה לאלפי פלסטינים להגיע אתמול לכיוון הנקז שייצר צה"ל במעבר בין מרכז לצפון הרצועה.
כדי להזים את השמועה כוחות הביטחון אף הצניחו כרוזים מהאוויר - כך שיובהר לעזתים כי אין חזרה לצפון הרצועה. בשיא האירוע, כאשר זיהו בצה"ל כי אלפי פלסטינים מגיעים לנקז בוצע אף ירי הרתעתי, שממנו בניגוד לטענת הפלסטינים, לא נפגעו עזתים. יממה לאחר מכן, היום, הגיעו כבר מאות פלסטינים לנקז - אך אלה חזרו על עקבותיהם לאחר שהבינו שהמעבר לא מתאפשר.

3 צפייה בגלריה
אלפי עזתים חוזרים צפונה דרך כביש אלרשיד
אלפי עזתים חוזרים צפונה דרך כביש אלרשיד
אלפי עזתים ניסו לחזור צפונה, בישראל טוענים: זה נמנע
נזכיר כי סוגיית חזרת תושבי הרצועה לצפונה הוא אחד המרכיבים שנחשבים בעייתיים יותר במגעים לעסקת חטופים והפסקת אש. חמאס, מצדו, מנסה לעקוף את המגעים ולהתגבר על איסור החזרה שנמנעת עד כה על ידי ישראל. גורמי ביטחון מסבירים כי הדבר היחיד שעובר צפונה בימים אלה הן משאיות הסיוע, לאחר שנבדקו. איבתסאם אלזלט, עזתית שניסתה לחזור לצפון הרצועה - סיפרה: "אני רוצה לחזור לעיר עזה, אם צריך - אני אשחה כל הדרך לשם. נמאס לנו כבר, רוצים לחזור".
על פי הערכות, כיום בצפון הרצועה ישנם בין 200 ל-300 אלף עזתים. בעבר היה קושי לשנע למקום סיוע הומנטרי, ובעולם אף האשימו את ישראל בהרעבה מכוונת של התושבים שם, אלא שהנתונים מגלים אחרת. במהלך חודש מרץ בלבד נכנסו לצפון הרצועה יותר מ-400 משאיות סיוע. הדבר גם מקבל ביטוי בתגובת המדינה לבג"ץ בעתירות נגדה סביב סוגיית הסיוע ההומניטרי בעזה במהלך המלחמה.
רק אתמול נכנסו 107 משאיות עם סיוע הומניטרי, ובתוכו מזון ומים. ככלל ישראל העלתה באופן דרמטי את כמות המשאיות שנכנסות לרצועה. בשבוע שבין 7 באפריל ל-13 באפריל נכנסו לרצועה כמעט 2,000 משאיות סיוע - כ-300 בממוצע ליממה - וכ-550 משאיות יותר מבשבוע שקדם לו. אתמול, כך על פי גורמי ביטחון, נכנסו 110 משאיות דרך מעבר ניצנה ו-225 נוספו ממעבר כרם שלום.
550 משאיות נותרו בצד האדום (הפלסטיני) - ואלה עדיין לא נאספו. גם בכרם שלום תועדו משטחים מלאים במזון, שארגונים בינלאומיים שפזורים ברצועה כמו האו"ם והסהר האדום עוד לא הגיעו אליהם.
3 צפייה בגלריה
משאיות סיוע הומניטרי בכניסה לעזה
משאיות סיוע הומניטרי בכניסה לעזה
משטחי הסיוע הרבים שלא נאספו. כמות המשאיות שנכנסו - בשיא
הגדלת כמות הסיוע, בכמעט פי שניים בהשוואה לתחילת-אמצע חודש מרץ, גורמת לשינויים בתוך הרצועה. גורמי ביטחון מסבירים כי מקרי הביזה ירדו באופן משמעותי וכך גם מחירי מוצרי המזון הבסיסיים. כך לדוגמא, שק קמח של 25 קילו, שנמכר בצפון הרצועה במהלך חודש פברואר בכ-2,000 שקלים, נמכר במרץ ב-10% - 200 שקל בלבד.
בזמן הקרוב אמורה להיפתר גם סוגיית הכנסת הסיוע דרך מעבר ארז הצפוני, לאחר שיושלמו כל ההכנות הלוגיסטיות לכך. דרכו צפויות להיכנס משאיות לצפון הרצועה באופן נוח יותר. "הדרג המדיני אישר, באופן עקרוני, פתיחת מעבר נוסף להכנסת סיוע ישירות לצפון רצועת עזה. כניסה של סיוע ישירות לצפון הרצועה, מבלי שיידרש איסוף הסחורה בכרם שלום בדרום הרצועה ושינוע שלה מדרום הרצועה לצפונה, יכול לסייע לכך שסיוע יגיע בצורה טובה יותר לתושבי צפון הרצועה תוך 'עקיפת' חלק מצווארי הבקבוק".
3 צפייה בגלריה
חמאס תפס גנבים ברצועת עזה
חמאס תפס גנבים ברצועת עזה
תפיסת ה"גנבים" על ידי חמאס, שמראה משילות
במקביל לכל אלה, מנסה חמאס לייצר פעולות של משילות לא רק ברפיח - שם נדחית הפעולה לעת עתה, ייתכן בגלל ההיערכות לתגובה ישראלית למתקפה האיראנית - כך לפי דיווחים. ארגון הטרור נעזר במנגנוני המשטרה וביטחון הפנים שלו כדי להראות "משילות".
לפני כשבוע תפסו אנשי חמאס גנבים באזור מחנות המרכז, הפשיטו אותם כפתו אותם וכתבו להם על הגב "גנבים". לאחר מכן הם זרקו אותם עירומים ברחוב - והדבר תועד והופץ ברשתות. המסר ברור: חמאס עדיין בשטח - ולא מוטט. גורם ביטחוני מסביר היום כי "המטרה המרכזית היא לייצר המשכיות למלחמה כדי שצה"ל ימשיך לפעול ברצועה ויפגע בחמאס. זה לוקח זמן וזה בא יחד עם תמיכה בינלאומית שמתחזקת באמצעות הסיוע ההומניטרי".
לפי תגובת המדינה לבג"ץ, ממש בימים אלה "מתקיימים הליכים לרכישת 40 אלף אוהלים למתחם מחסות מחוץ לרפיח. במהלך השבועיים הקרובים, 10,000 האוהלים הראשונים אמורים להיות מועברים לתוך הרצועה. כמו כן, מבוצעת עבודה מול מדינות וארגונים להקמת מתחמי מחסות נוספים".
העתירות לבג"ץ בנושא הוגשו בחודש שעבר על ידי גישה - המרכז לשמירה על הזכות לנוע, יחד עם המוקד להגנת הפרט, רופאים לזכויות אדם – ישראל, האגודה לזכויות האזרח ועדאלה. אלו ביקשו שבג"צ יורה לממשלה, לראש הממשלה, לשר הביטחון, ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים לאפשר מעבר של כל משלוחי הסיוע, הציוד והסגל ההומניטריים לעזה, ובמיוחד לצפונה, "על מנת להגדיל משמעותית את היקפי הסיוע לרצועה ולספק את כל שדרוש להישרדות האוכלוסייה האזרחית בהתאם לחובות ישראל".
מארגוני הסיוע שעתרו בנושא נמסר בתגובה: "הודעת המדינה רוויה בהחלטות על פעולות עתידיות ותכנונים שאין לצדם לוחות זמנים, טרם נמצא להם תקציב, ונועדו לזרות חול בעיניי בית המשפט. ישראל מתאמצת להסתיר את העובדה שהלכה למעשה, היא ממשיכה להתחמק מאחריותה למצב ומחובתה לאפשר חלוקה של סיוע לאזרחים ברחבי עזה - ובמקום לפעול מפנה אצבע מאשימה לעבר ארגוני סיוע".