2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד והמלך עבדאללה
יאיר לפיד והמלך עבדאללה
שיחה ראשונה. לפיד ומלך ירדן
(צילום: gettyimages, יואב דודקביץ')
ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח הערב (שבת) עם מלך ירדן עבדאללה השני בטלפון לראשונה מאז שנכנס לתפקידו. מלשכתו של לפיד נמסר כי הוא בירך את המלך ואת אזרחיו לרגל חג הקורבן והביע את תנחומיו בשם הממשלה על אסון דליפת הגז בעקבה לפני כשבועיים.
"המלך עבדאללה ברך את רה"מ לפיד על כניסתו לתפקיד ואיחל לו הצלחה", אמרו בלשכת לפיד והוסיפו כי השניים דנו על "הצורך לחזק ולהעמיק את שיתוף הפעולה והיחסים בין ישראל וירדן, על ביקורו הקרוב של נשיא ארה"ב, ביידן ועל האתגרים וההזדמנויות האזוריים".
אתמול שוחח לפיד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן - שלראשונה זה חמש שנים משוחח עם ראש ממשלה ישראלי - ודן איתו על הצורך להביא לרגיעה ולשקט באזור. מטעמו של לפיד נמסר כי השניים "שוחחו על המשך שיתוף הפעולה, והצורך להבטיח שקט ורגיעה".
עוד נמסר כי אבו מאזן בירך את לפיד על כניסתו לתפקיד, ואילו לפיד מצידו בירך את אבן מאזן לרגל חג הקורבן. האמריקנים דחפו לקיומה של השיחה בין השניים. זה היה חשוב לוושינגטון לפני ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באזור, ולוודא שהשטח רגוע והתיאום בין הצדדים טוב. לא עומדת על הפרק פגישה בין לפיד לאבו מאזן.
2 צפייה בגלריה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
שוחח אתמול עם לפיד. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
זו הייתה למעשה השיחה הראשונה של ראש ממשלת ישראל ב-10 השנים האחרונות שלא בעקבות פיגוע טרור. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שוחח עם אבו מאזן ב-2014 בעקבות חטיפת שלושת הנערים וב-2017 בעקבות פיגוע בהר הבית.
בשנים האחרונות אבו מאזן היה בקשר בעיקר עם שר הביטחון בני גנץ, שגם נפגש איתו אתמול לרגל החג ולצורך התיאום הביטחוני והאזרחי לקראת ביקורו של ביידן. מלשכתו של גנץ נמסר כי "הפגישה התנהלה ברוח טובה ובאווירה חיובית. השניים דנו במהלך פגישתם על האתגרים הביטחוניים והאזרחיים באזור, ושר הביטחון עדכן את אבו מאזן על המורכבות של התקופה הקרובה בישראל השניים סיכמו להמשיך בתיאום ביטחוני הדוק ולהימנע מצעדים שיפגעו ביציבות".