ממשלת בריטניה דחתה אתמול (יום שני) את הקריאות לסווג את סין כ"איום" לממלכה, לאחר שנחשף כי איש מחקר בפרלמנט הבריטי נעצר מוקדם יותר השנה בחשד שריגל למען סין. בייג'ינג כינתה את ההאשמה בריגול "השמצה זדונית".
6 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין, שי ג'ינפינג. "בריטניה עושה מניפולציה אנטי-סינית"
(צילום: Sputnik/Vladimir Astapkovich/Kremlin via REUTERS)
6 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים ב פרלמנט בריטניה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים ב פרלמנט בריטניה
בית הנבחרים של בריטניה. תא ריגול בלב הפוליטיקה הבריטית? "חדשות מחרידות"
(צילום: AFP)
פוליטיקאים ניציים במחנה השמרני בפרלמנט הבריטי חידשו את קריאותיהם לנקוט עמדה תקיפה יותר מול סין, אחרי שהמשטרה אישרה בסוף השבוע ששני גברים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם נעצרו בחודש מרץ, מתוקף חוק להגנה על סודות מדינה ועל הביטחון הלאומי. עד כה לא הוגש כתב אישום נגד איש מהם - שניהם שוחררו בערבות עד לחודש אוקטובר, ובינתיים יימשכו החקירות בעניינם.
העיתון "סאנדיי טיימס" הבריטי דיווח כי הצעיר מבין שני העצורים היה חוקר פרלמנטרי שעבד עם מחוקקים בכירים במפלגה השמרנית בקבוצה בפרלמנט שעוסקת בסין. הוא החזיק באישור שהעניק לו גישה מלאה לבנייני הפרלמנט.
6 צפייה בגלריה
שרת העסקים של בריטניה קמי בדנוק
שרת העסקים של בריטניה קמי בדנוק
"לא צריכים לכנות את סין אויבת, אפשר לקרוא לה אתגר". שרת העסקים בדנוק
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
בניין הפרלמנט בלונדון
בניין הפרלמנט בלונדון
לחשוּד בריגול הייתה גישה מלאה למקום. מושב הפרלמנט בלונדון
(צילום: EPA)
המעצר מסבך את מאמציה של ממשלת בריטניה להפחית את המתיחות ביחסים עם בייג'ינג, שגברה בשנים האחרונות, על רקע ההאשמות כלפי סין בכל הקשור לשקיפות הכלכלית, לפגיעה בזכויות אדם ולכרסום בחירויות הפרט בהונג קונג, קולוניה בריטית לשעבר.
שרת העסקים של בריטניה, קמי בדנוק, אמרה כי על הממלכה להימנע מלכנות את סין "אויבת" או להשתמש בשפה שיכולה להסלים את המתיחות בין המדינות. "סין היא מדינה שאיתה אנחנו עושים הרבה עסקים", אמרה בדנוק לרשת "סקיי ניוז" הבריטית. "סין היא מדינה משמעותית מבחינת הכלכלה העולמית. היא יושבת במועצת הביטחון של האו"ם. אנחנו בוודאי לא צריכים לכנות אותה אויבת, אך אנחנו יכולים לתאר אותה כאתגר".

העצור מכחיש: "סתם דיווחים מפוצצים"

חברי המפלגה השמרנית - מפלגת השלטון - חלוקים בשאלה עד כמה לנהוג בנוקשות כלפי סין, וכמה גישה לתת לחברות סיניות לכלכלת הממלכה. על פי חוק הביטחון הלאומי החדש של בריטניה, אם סין תוגדר באופן רשמי כאיום, כל מי שעובד בהוראתה של בייג'ינג או בחברה המקושרת למדינה יצטרך להירשם ולחשוף את פעולותיו, או שיסתכן בכליאה.
6 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
ראש הממשלה סונאק. "לנהל מגעים עם סין, לא לצעוק מהצד"
(צילום: PETRAS MALUKAS / AFP)
מקס בליין, דוברו של ראש הממשלה רישי סונאק, אמר כי תהיה זו טעות לסכם את הגישה של בריטניה כלפי סין "במילה אחת בלבד". לפי בליין, "אנחנו צריכים לנצל את ההזדמנות לנהל מגעים עם סין, לא רק לצעוק מהצד".
מנהיג המפלגה השמרנית לשעבר איאן דאנקן סמית' התייחס לאפשרות שתא ריגול סיני פועל בלב הפוליטיקה הבריטית, ואמר כי מדובר ב"חדשות מחרידות". ראש הממשלה הקודמת ליז טראס, המחזיקה בעמדות ניציות כלפי סין, הפצירה בממשלה "להכיר בכך שסין היא האיום הגדול ביותר על החירות והדמוקרטיה הן בעולם והן בממלכה המאוחדת".
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
"סין היא האיום הגדול ביותר על הדמוקרטיה". רה"מ לשעבר טראס
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, החוקר שנעצר, שהמשטרה לא ציינה את שמו, טען בהצהרה שפורסמה על ידי עורכי דינו כי הוא "חף מפשע לחלוטין". הוא הוסיף: "הקדשתי את הקריירה שלי עד כה לניסיון ללמד אחרים על האתגר והאיומים שנשקפים מהמפלגה הקומוניסטית הסינית. לעשות את מה שנטען נגדי בדיווחים המפוצצים בחדשות, זה דבר שנוגד את כל מה שאני מצדד בו".
דובר משרד החוץ של סין, מאו נינג, דחה אתמול את ההאשמות בבריטניה. "'פעילות הריגול הסינית' לכאורה בבריטניה זה דבר שלא קיים", אמר הדובר. "אנו מפצירים בבריטים להפסיק להפיץ מידע כוזב ולחדול מהמניפולציה הפוליטית וההשמצה הזדונית האנטי-סינית שלהם".
פורסם לראשונה: 23:13, 11.09.23