החודשים האחרונים היו קשים עבור כל אזרחי ישראל, וביתר שאת עבור ציבור הגמלאים במדינה: חלקם נאלצו לעזוב את ביתם, אחרים איבדו את מקום עבודתם בגלל המצב במשק, ועבור רבים מהם המלחמה הציפה זיכרונות וטראומות ישנות קשות מנשוא. בתוך כך, מסגרות ותוכניות המיועדות לציבור זה צומצמו או נסגרו, ורבים מהם מתמודדים עם בדידות קשה ורגרסיה תפקודית ובריאותית.
3 צפייה בגלריה
האחריות עוברת בין משרדים, וציבור הגמלאים נפגע
האחריות עוברת בין משרדים, וציבור הגמלאים נפגע
האחריות עוברת בין משרדים, וציבור הגמלאים נפגע
(צילום: Shutterstock)
ולמרות זאת, בדיוני התקציב ובשינויים במשרדי הממשלה שמתנהלים בימים אלה, לא נראה שטובתם עומדת בראש סדר העדיפויות. מההחלטה המנוגדת לחוות הדעת המקצועיות להעביר את אגף אזרחים ותיקים למשרד לשוויון חברתי בראשותה של השרה מאי גולן ולא למנהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה, ועד סגירת תוכניות המיועדות לציבור זה.
אגף אזרחים ותיקים היה בעבר תחת מנהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה, משם הוא הועבר למשרד לאזרחים ותיקים, וכשזה נסגר הוא הועבר למשרד לשוויון חברתי. בצעד תמוה, כשהוקמה הממשלה הנוכחית הוא הועבר שוב, והפעם למשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי.
מכיוון שלאורך השנים הפרדת האגף לאזרחים ותיקים ממנהל אזרחים ותיקים גרמה לחוסר סנכרון ושיתוף פעולה שפגע בשירותים עבור ציבור הקשישים, ביקשו במשרד האוצר בדיוני התקציב הנוכחי לאחד חזרה בין שני הגופים. מעבר לתקנים המיותרים שייחסכו, מטרתם הייתה לגרום לייעול העבודה ולגרום לכך שנושא האזרחים הוותיקים יטופל במשרד אחד מתוך הבנה ששני האגפים צריכים לפעול דרך הרשויות המקומיות ולתת שירותים לאוכלוסיית הקשישים ואין סיבה שזה ייעשה בהפרדה, בטח ובטח שניסיון העבר מלמד שהפרדה זו פגעה בשירותים. אך בממשלה התעלמו מחוות הדעת המקצועיות ומהאזהרות החוזרות ונשנות על השלכות המהלך, ומשיקולים פוליטיים, כך נראה, החזירו אותו למשרד לשוויון חברתי.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הטיפול בנושא עבר למשרד שלה. השרה מאי גולן
(צילום: רפי קוץ)
לא רק, הבוקר (רביעי) בוועדה לטיפול בשורדי השואה בראשות ח"כ מירב כהן (יש עתיד), התברר כי החל מינואר הופסקו פרויקטים המיועדים לקשישים. מטרת הדיון הייתה לדון בנושא בדידות בקרב שורדי שואה בעקבות המלחמה. "תופעת הבדידות מסכנת חיי אדם, ממש כמו מחלה ממארת", אמרה בפתח הדיון יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן. "זוהי מגפה שהורגת, גם אם לא רואים את זה בעיניים. הבדידות היא אחד מהאינדיקטורים שלפי מחקרים נמצאו כמשפיעים ביותר על הבריאות, לדוגמה הגברת הסיכון לדמנציה ל-50 אחוז, פי ארבעה מהממוצע. הזדקנות האוכלוסייה היא אירוע משמעותי – 12 אחוז מהאוכלוסייה הכללית הם קשישים וזה הולך וגדל. אם לא נערך לכך יהיו יותר אנשים בודדים וחולים. בממשלה הקודמת הקמנו תוכניות שונות להפגת בדידות ולמתן מענה לקבוצות אוכלוסייה שונות לפי מידת העצמאות והצרכים שלהן. אבל מאז, המשרד לשוויון חברתי פורק לארבעה חלקים. החזירו אותו כמו רכב שעבר תאונה".
נציגת משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי מיטל הוברט אשכנזי סיפרה על פעולות שנעשו מאז פרוץ המלחמה למען שורדי השואה, ביניהם פתיחת מוקד מיצוי זכויות, חפ"ק שפועל להנגשת צרכים בסיסיים לבתי האזרחים הוותיקים, כמו מזון, תרופות, סיוע טכנולוגי בהפעלת אפליקציות, טלפון חכם או מחשב, תקלות בסגירת דלת הממ"ד וגם מענה נפשי הכולל שמונה מפגשים עם פסיכולוג, ללא תשלום.
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
ח"כ מירב כהן
(צילום: יואב דודקביץ')
אל מול כל אלה הופתעו בוועדה לשמוע על פרויקטים ותיקים שלא פעילים כעת ולא ברור אם ומתי ישובו לפעול: סרטים ב-10 שקלים לאזרחים ותיקים, הנחה בתיאטראות וכיתות ותיקים: "עובדים על חידוש ההתקשרות." היו"ר כהן: "פרויקט 'שלישי בשלייקס' פועל 15 שנה. עצוב לי בלב שזה הופסק. צריך לטפל מיידית בפרויקט שאורי אורבך ייסד".
נציג המשרד לשוויון חברתי עדכן על פרויקטים נוספים שלא מתוקצבים לשנה זאת: "קולנוע ישראלי, הקשר הרב דורי (תיעוד סיפורי חיים דרך בית התפוצות) ומרכז הידע (מחקר על הזיקנה)". היו"ר: "דיווח מטריד. אנחנו מבקשים לדעת מדוע זה לא מתוקצב".
נציגת הרשות לזכויות ניצולי השואה רות הררי ספרה בדיון שתקציבה של התוכנית להפגת הבדידות בקרב ניצולי השואה בישראל נוצל רק בחלקו. "התקציב עמד על 5.4 מיליון שקל, אולם הביצוע בפועל היה 2 מיליון שקל. הסיבות לפער הינן ירידה בהיקף הניצולים בתוכנית בשל פטירות של ניצולים, הידרדרות במצב הקוגניטיבי או במצב בריאותי או החלטה של הניצול". מנהל התוכנית "עכשיו זה הזמן" אורי שלוסברג הוסיף: "כרגע יש בתוכנית 3,700 שורדים. כשהם חווים ירידה דמנטית משמעותית, הם לא יכולים להשתתף בתוכנית החברתית הזאת. בנוסף, יש לנו אתגרים בגיוס מתנדבים לטווח הארוך, במיוחד בעת מלחמה".
היו"ר סיכמה את הדיון ואמרה: "הוועדה קוראת לממשלה שלא לאפשר את הקיצוץ המסיבי הצפוי באגף לאזרחים ותיקים, וקוראת למשרד לשוויון חברתי לממש את כלל ההתקשרויות הרלוונטיות לתוכניות הפגת הבדידות".