רוסיה וסין הטילו אמש (רביעי) וטו במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת החלטה אמריקנית פרו-ישראלית שגינתה בחריפות את חמאס, קראה לשחרור מיידי של החטופים והכירה בזכות ההגנה העצמית של מדינות נגד טרור. ההצעה קראה גם להבטיח סיוע הומניטרי לפלסטינים בעזה ולמנוע מימון בינלאומי לחמאס.
בעד ההחלטה הצביעו 10 מדינות - הישג דיפלומטי חשוב ומרשים של האמריקנים - אך כאמור רוסיה וסין הטילו וטו וההצעה נפלה. בעד הצביעו: מלטה, יפן, גאנה, גבון, צרפת, אקוודור, אלבניה, ארה"ב, אנגליה ושווייץ. נגד: רוסיה, איחוד האמירויות, סין. נמנעו: מוזמביק וברזיל.
הכותרת
כסף קטארי, תמיכה איראנית: איך למוטט את יסודות חמאס?
21:25
לאחר מכן התקיימה הצבעה על ההצעה הרוסית שקראה להפסקת אש מיידית. ההצעה הרוסית לא זכתה לרוב הנדרש של לפחות 9 מדינות (מתוך 15 חברות) ונפלה מבלי צורך בווטו אמריקני. בעד ההצעה הצביעו ארבע מדינות: סין, איחוד האמירויות, גבון ורוסיה. נגד - בריטניה וארה"ב. 9 מדינות נמנעו: מוזמביק, שווייץ, אלבניה, ברזיל, אקוודור, צרפת, מלטה, גאנה, יפן.
בשורה התחתונה הדיון הסתיים ללא תוצאות ובכל מקרה ללא כל החלטה שקוראת לישראל להפסקת אש, כך שמבחינת ירושלים מדובר בהחלטה חשובה שנותנת עוד זמן לעבוד ולמעשה עוד לגיטימציה בינלאומית.
1 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
השגריר ארדן
(צילום: AFP)
בתום ההצבעה התפתח עימות חריף בין שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן לבין שגרירי רוסיה וסין. ארדן הודה לארה"ב ולחברות המועצה שתמכו בהחלטה הראשונה שמגנה את חמאס שמצדד ברצח עם תוך עמידה על זכותן של מדינות להגן על עצמם מפני טרור. "הצבעה בעד מראה שלמרות כל הכזבים שמופצים באולמות האו"ם יש עדיין כאלה העומדים על ערכי החופש והביטחון", אמר ארדן. "אני מודה לכם על הבהירות המוסרית שלכם בזמנים אפלים אלה".
לאלה שהצביעו נגד אמר ארדן: "ההחלטה שלכם מזעזעת אותי עד היסוד. בישראל אנחנו נלחמים על עצם ההישרדות שלנו. הוריי המבוגרים שמתגוררים באשקלון בילו את 20 הימים האחרונים רצים הלוך ושוב למקלט הפצצות שלהם בזמן שירד גשם של רקטות עליהם, ואתה לא יכול לגנות את ההתקפות המכוונות האלה על אזרחים שבוצעו על-ידי ארגוני טרור. אם אחת ממדינותיכם תספוג טבח דומה, אני בטוח שהייתן מפעילות כוח גדול יותר מישראל.
"טבח ברברי כזה מחייב פעולה צבאית רחבה נגד המחבלים שביצעו זוועות בלתי אנושיות כאלה כדי למגר את יכולות הטרור שלהם ולוודא שזוועות כאלה לא יקרו שוב. איך מוסקבה הייתה מגיבה אם חוליות מוות של טרור היו מחסלות שכונות שלמות? איך בייג'ינג הייתה מגיבה אם ג'יהאדיסטים היו עורפים את ראשיהם וירצחו את התינוקות שלכם? אני אתן לכם רגע להרהר במחשבה הזו, אבל אני מאמין שאנשים רבים ברחבי העולם יודעים בדיוק איך הייתם מגיבים".

"לא מסוגלים לגנות טרוריסטים דמויי דאעש"

ארדן הוסיף: "אם מועצת הביטחון לא הייתה מגנה את המחבלים ואת פשעיהם נגד החפים מפשע שלכם, כל אחד מכם היה מזועזע בדיוק כמוני. הייתם מרגישים שיש מוסר כפול ושהקהילה הבינלאומית עיוורת לייסורים שלכם ושמועצת הביטחון אינה נוקטת אפילו בצעדים הבסיסיים ביותר, שכל אחד עם מצפן מוסרי צריך לנקוט. כך בדיוק מרגישה מדינת ישראל.
"אלה שהצביעו נגד ההחלטה בראשות ארה"ב הראו לעולם שהמועצה הזו לא מסוגלת לבצע את המשימה הבסיסית ביותר של גינוי טרוריסטים דמויי דאעש ואינו יכול לאשר זאת הזכות להגנה עצמית של קורבן הפשעים הנתעבים הללו. ישראל הותקפה, וממשיכה להיות מותקפת. זו עובדה. בדרום מחמאס, ובצפון מחיזבאללה. בינתיים ההחלטה השנייה שעליה הצביעו היום ביקשה לכבול את ידיה של ישראל, למנוע מאיתנו לחסל איום על קיומנו ומתירה לטרוריסטים רוצחי עם להתארגן מחדש כדי שיוכלו לטבוח בנו שוב. לא תהיה הפסקת אש עד שישראל תשיג את מטרתה - מחיקת חמאס".

השגריר הישראלי כינה את הקריאות לישראל לבטל את ההוראה שלה לאוכלוסייה לפנות את צפון עזה אבסורדיות. "זה באמת לא ייאמן ונוגד כל ערך שהמועצה הזו מייצגת", ציין ארדן. "הקריאה הזו לישראל לאפשר לעזתים לחזור צפונה רק תמקסם את הנפגעים האזרחיים ולא תקל עליהם. מדוע שישראל תבקש מעזתים לחזור לאזור מלחמה פעיל? אנו מוקירים את החיים ונוקטים את כל האמצעים כדי למזער פגיעות באזרחים. אנחנו לא נלחמים בפלסטינים, אנחנו נלחמים במחבלי חמאס-דאעש".
ארדן תקף את ההצעה הרוסית שאינה מזכירה את זכותה של ישראל להגנה עצמית, לא מזכירה את חיזבאללה וגם לא את החטופים, אף על פי שהיא כן מדברת על המצב ההומניטרי של הפלסטינים. ארדן הדגיש שאין כל מקום להשוואה מוסרית בין מחבלי חמאס למדינת ישראל, דמוקרטיה אשר שומרת על החוק. לדבריו, "ישראל נלחמת ברוע צרוף וזה צריך להיות ברור לכל אדם בחדר הזה. חמאס ביצע את הטבח הברברי ביותר ביהודים מאז השואה. חמאס אחראי למצבם של הפלסטינים בעזה. חמאס מבצע פשעים נגד האנושות. בעקבות השואה, נשבענו ביחד: 'לעולם לא עוד'. זו הייתה הסיבה העיקרית להקמת האו"ם. 'לעולם לא עוד' זה עכשיו, אל תשכחו את זה".

"רוסיה נלחמה בטרור הבינלאומי"

שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה לא אהב את ההערות של ארדן והשיב לו: "שגריר ישראל שאל מה מוסקבה הייתה עושה אם הייתה התקפת טרור על רוסיה. התשובה ברורה: רוסיה נלחמה בטרור בינלאומי, כמו למשל עם מה שקרה בצ'צ'ניה, ורבים מאלה שישבו כאן אמרו לנו שלא נלחמנו בארגון טרור אלא בתנועת שחרור וביקשו מאיתנו לדבר עם הצ'צ'נים. דיברנו עם הצ'צ'נים אבל לא דיברנו עם הטרוריסטים. השמדנו אותם. כאשר הטרוריסטים לקחו בני ערובה חיסלנו אותם.
"בהצעה שלנו יש גינוי של הטרור והבעת סימפתיה עם הזעם הישראלי על רצח אזרחיה. גם עכשיו נלחמים בטרור. אנו לא מדברים עם טרוריסטים, דיברנו עם צ'צ'ניה והיא עכשיו מקום שליו. הצ'צ'נים משתתפים במבצע המיוחד באוקראינה. אנחנו מפצירים בכם להילחם בטרור ולא באזרחים. אנו לא יוצאים בשום דרך נגד זכותה של ישראל להגן על עצמה מהתקפות טרור. בבקשה קח את זה בחשבון כשאתה מעיר להצהרותינו".
שגריר סין באו"ם ז'אן ג'ון השיב: "אני רק רוצה לומר שגריר ישראל המכובד, לנהל ויכוח עם ישראל לא הייתה הכוונה שלי. אם ישראל מתייחסת לסין כיריב, כנראה שבחרתם במטרה הלא נכונה. אתם צריכים להיות מודעים לזה בסבב האלימות הזה. סין גינתה חד-משמעית כל מעשים שפוגעים באזרחים ומנוגדים לדין הבינלאומי. כשאנו מתייחסים לאזרחים אנו מתכוונים לפלסטינים ולישראלים.
"בנוגע להחלטות היום שאתה הערת, אני רוצה להזכיר לך שרק בשבוע שעבר במועצה הזאת הייתה החלטה (של ברזיל. א"א) שגינתה התקפות חמאס. סין הצביעה בעד אך היא נפלה בגלל וטו (אמריקני. א"א). סין לא מכחישה את דאגותיה הלגיטימיות של ישראל, אך אנו מדגישים שנדרשת התייחסות שווה לדאגות הלגיטימיות לפלסטינים ולישראלים בנסיבות הנוכחיות. אנו מנסים לעסוק בצורה נאותה עם הקונפליקט הנוכחי. אי אפשר להכחיש שזכויותיהם של הפלסטינים לא קיבלו מענה והדרך היחידה היא דרך פתרון שתי המדינות. בוא נהיה כנים וניצמד לעובדות ונשים בצד חילוקי דעות".
הקרב הדיפלומטי באו"ם לא נגמר בינתיים. היום תתכנס העצרת הכללית של האו״ם לדיון חירום במלחמה בעזה. כינוס החירום מתקיים לבקשת הקבוצה הערבית בהובלת ירדן וארגון המדינות המוסלמיות בהובלת מאוריטניה. בכינוס ינאם גם שר החוץ של איראן. הכינוס יימשך יומיים כאשר ביום שישי אחר הצהריים (שעון ישראל) תתקיים הצבעה על הצעת החלטה שהוגשה על-ידי ירדן.
בישראל אומרים כי ההצעה המוטה והמעוותת שהגישה ירדן מתעלמת לחלוטין מקיומו של חמאס ואינה מזכירה אותו או את הטבח הברברי שביצע. ההצעה החד-צדדית והמנותקת מהמציאות קוראת להפסקת אש מיידית ואינה מתייחסת כלל לירי הטילים והרקטות על ישראל או לזכותה של ישראל להגן על עצמה. דיון העצרת ייפתח בנאום של הפלסטינים, לאחר מכן ינאמו השגריר ארדן, שגריר ירדן ושר החוץ של איראן.