עו"ד יהודה שפר, לשעבר המשנה לפרקליט המדינה, הביע מורת רוח לנוכח חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" על אודות המסמך במפלגת נעם של סגן השר המיועד אבי מעוז בממשלת נתניהו החדשה תחת הכותרת "השתלטות ארגוני השמאל הקיצוני על משרד המשפטים". בריאיון ל-ynet radio, אמר שפר: "האנשים האלה מרשים לעצמם ברשימות שחורות, כאילו שאנחנו באיזה משטר סטלינסטי, לייצר אווירה של רדיפה. זה פשוט טרלול שאסור לכם לקחת בו חלק".
אחרי שבשבוע שעבר חשף נדב איל ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" את האופן שבו מפלגתו של מעוז מסמנת ומונה בשמותיהם להט"בים בכלי התקשורת השונים במסמכי הדרכה פנימיים, הבוקר (שלישי) חשפה טובה צימוקי כי השיטה הזאת מופנית גם לעשרות בכירים ידועים במערכת המשפט ובמשרד המשפטים שעברו השתלמויות בגופים שמשתייכים לפי המסמך ל"שמאל הקיצוני".
5 צפייה בגלריה
הרשימות השחורות של מפלגת נעם על משרד המשפטים
הרשימות השחורות של מפלגת נעם על משרד המשפטים
"מעורבות ארגוני שמאל במשרד המשפטים". חלק מהרשימות
לדברי עו"ד שפר, "פרשתי לפני ארבע שנים. 30 שנה עברתי במשרד המשפטים. מה שצריך פרקליט טוב או משפטן טוב זה כמובן יושרה, מקצועיות ואומץ לב. זכיתי לעבוד לצידם של אנשים אמיצי לב כמו משה לדור, כמו אחרים, שלא היססו לקבל החלטות קשות וגם לא פופולריות. היום ישנה אווירת פחד. מאז שהחלו המתקפות הפרועות נגד השוטרים והפרקליטים בתיקי נתניהו, אין יותר חקירות של שחיתות ברמה הארצית.
"אני עוקב, שומר על קשר עם פרקליטים ושוטרים, ואני שואל אותם 'מה קורה? למה אין תיקי הלבנת הון גדולים? למה אין תיקי שחיתת גדולים?'. אני מייעץ ברחבי העולם ומעניין אותי גם מה קורה בארץ. אומרים לי 'עזוב, מה אני צריך את זה? מה אני צריך את התיקים האלה?'. זאת אומרת, לדעתי כבר הגענו למצב שבגלל מתקפות אישיות פרועות נגד משרתי ציבור, נוצר כבר אפקט מצנן. הצליחו לשתק מערכות".
אתה סבור שרשימות מהסוג הזה יביאו לכך שאנשים שצריכים לקבל החלטות מאוד משמעותיות שקורות למאבק בשחיתות יחששו? "אני רוצה להאמין שיש מספיק אנשים אמיצי לב עדיין בתוך המערכת, חלקם חברים שלי לשעבר. אני מאמין במערכות, אני מאמין בשופטים שלנו, אני מאמין בפרקליטים שלנו. אבל להגיד לך שאני לא חושש בפנים שהמתקפות האישיות האלה לא משפיעות? הן משפיעות. אנשים בסופו של דבר דואגים לילדים שלהם, דואגים לשמם הטוב".
5 צפייה בגלריה
אבי מעוז, יהודה שפר
אבי מעוז, יהודה שפר
יו"ר נעם מעוז ועו"ד שפר
(צילום:שאול גולן, מוטי קמחי)
אחד הגופים שסומנו ברשימה של מפלגת נעם הוא תוכנית המנהיגים של "קרן וקסנר". הרשימה מונה בקפדנות את כל פקידי משרד המשפטים בעבר או בהווה שעבר בקרן שמטרתה לחזק את המנהיגות והמצוינות הניהולית במגזר הציבורי בישראל ובקהילות היהודיות בעולם. הקרן, שנוסדה ב-1980 בארה"ב על-ידי המיליארדר היהודי לזלי וקסנר ורעייתו אביגיל, הפכה בשנים האחרונות למטרה של הימין האידיאולוגי שפועל לנתק את פעילותה עם ממשלת ישראל.
המשנה לשעבר לפרקליט המדינה שפר, שנמנה עם בוגרי הקרן, אמר: "הסיפור הזה של קרן וקסנר הוא אחד הדברים התמוהים והמוזרים אי פעם, כי מדובר בקרן פילנתרופית ללא שום אינטרסים בישראל. אין שום קשר לישראל חוץ מהעובדה שהכסף מגיע ממר וקסנר שהוא נדבן יהודי. הקרן שולחת כל שנה עשרה מצטיינים מהשירות הציבורי להרווארד ללימודים ואין לה שום השפעה על תוכן הלימודים. בחרתי לעצמי את התוכנית שם בלי שום מעורבות או השפעה של קרן וקסנר".
ויש טענות של גורמים, בעיקר בימין, נגד התוכנית. "אסור להלבין שקרים ופייק, זאת הסתה פרועה. יש לפעמים מחלוקות אמיתיות. אני מעיד בפניך כאן, לתוכנית עצמה אין שמץ של תוכן שמנסה להשפיע על היוצאים ממנה. התוכנית היא פשוט פלטפורמה שמאפשרת לאנשים לנסוע לחו"ל לשנה, להעשיר את ידיעותיהם, ללמוד, לראות עולם, אקדמי כמובן, ולחזור לאחר מכן להיטיב את השירות הציבורי".

"תוכנית ממלכתית ותיקה ומוערכת"

בקרן וקסנר עצמה אמרו בעקבות חשיפת סימון בוגרי התוכנית ברשימה של נעם: "תוכנית וקסנר היא תוכנית ממלכתית ותיקה ומוערכת הממוקדת כל כולה בהשבחת השירות הציבורי בישראל. התוכנית פועלת בישראל כ-35 שנה בשיתוף עם ממשלות ישראל לדורותיהן ומוסדרת ומתואמת באופן מלא עם נציבות שירות המדינה".
עוד אמרו בקרן כי "התוכנית והישגיה בתחום הפיתוח המקצועי של השירות הציבורי מוערכים מאוד על-ידי מאות הבוגרים שכיהנו והמכהנים בתפקידים בכירים בשירות הציבורי והמוניציפלי ובמערכות הביטחון, המודיעין והבריאות של ישראל כמו גם על-ידי משרדי הממשלה עצמם".
5 צפייה בגלריה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה
ח"כ קרעי. טען שהתוכנית מחדירה רעל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כאמור, בימין האידיאולוגי בישראל, ולא רק בנעם, פועלים בשנים האחרונות לניתוק הקשר של קרן וקסנר עם הממשלה בירושלים. ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) קרא ב-2020 להפסיק את ההתקשרות של הממשלה עם הקרן, וטען שהיא משתלטת על פקידי השירות הציבורי ומעבירה להם אג'נדה פוליטית-שמאלנית, מחדירה להם רעל ופועלת באופן אנטי-דמוקרטי וארכיסטי.
עם בוגרי הקרן נמנים בין היתר הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, ראש השב"כ רונן בר, מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין, מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, מפקד זרוע היבשה אלוף תמיר ידעי, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אלוף אבי גיל, ראש המל"ל היוצא אייל חולתא, ראש אגף התקציבים באוצר יוגב גרדוס ובכירים במשרד החוץ, ברשויות המקומיות ועוד.
5 צפייה בגלריה
אווקה זנה
אווקה זנה
עו"ד זנה
(צילום: לשכת העיתונות הממשלתית)
5 צפייה בגלריה
אמי פלמור
אמי פלמור
עו"ד פלמור
(צילום: משה מזרחי)
גוף ממלכתי אחר שמסומן באופן בולט ברשימת נעם הוא היחידה לתיאום המאבק בגזענות של משרד המשפטים. היחידה הוקמה בעקבות מחאת יוצאי אתיופיה ב-2015. תפקידה המוצהר הוא "מניעה ומיגור גזענות ממסדית - במשרדי ממשלה ומוסדות ציבור - על רקע צבע עור, מוצא, לאום, דת וכלפי כלל הקבוצות בישראל". אבל במפלגת נעם מוטרדים מאוד מכך שהעומד בראש היחידה, עו"ד אווקה (קובי) זנה, הוא בוגר תוכנית "מעוז".
בנעם סימנו את תוכנית "מעוז" להכשרת מנהיגות כגוף בעייתי. מדוע? במפלגה מסבירים כי "הממלכתיות שהמכון מעודד מתפרשת כגיוון ושילוב ערבים במוקדים משמעותיים". תוכנית "מעוז" בשום אופן איננה נחשבת לקשורה לארגוני זכויות אדם – ובוודאי שלא לשמאל. בשירות המדינה נתפסת תוכנית זו כהשתלמות מיינסטרימית, שעוסקת באתגרי החברה הישראלית בכלל.
אמי פלמור, לשעבר מנכ"לית משרד המשפטים ומי שעמדה בראש הצוות למיגור גזענות נגד יוצאי אתיופיה, אמרה ל-ynet radio כי "למי ששכח, נתניהו, שהיה אז ראש הממשלה, הוא זה שהתפנה מכל עיסוקיו כדי להתמודד עם המחאות הגדולות של יוצאי אתיופיה. הוא הקים ועדת שרים קבועה, הקפיד לעמוד בראשה, ואני חושבת שרק בראש הקבינט המדיני-ביטחוני הוא הקפיד להופיע בכזאת התמדה ופעל כדי לשנות את המציאות הנוגעת לקליטה של יוצאי אתיופיה בארץ, שהייתה במוקד המחאות".
פלמור אמרה עוד: "אני לא נמצאת פה בתפקיד הסנגורית של תוכנית 'מעוז', אבל לייחס ל'מעוז' איזשהו סוג של סדר יום פוליטי? אני אגיד שזה הפוך. היא מואשמת על-ידי משתתפיה פעם אחר פעם על היותה ממלכתית יתר על המידה ועל ההימנעות שלה מעיסוק פוליטי. יש פה סיטואציה אבסורדית, שהממשלה, הדרג הפוליטי, מליטה שהיא רוצה לעסוק במשימה מסוימת. המשימה הזאת נקראת 'מיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה'.
"הממשלה בראשות נתניהו מחליטה לאשר המלצות של דוח שיושבים בו נציגים של כל משרדי הממשלה שמונו על-ידי השרים השונים של הממשלה מ-2016 ומאמצת את ההחלטות ומתחילה ליישם אותן. שלא לדבר על זה שראש הממשלה התגאה בצדק בנכונות שלו ושל ממשלתו להכיר בעוולות שנעשו לאורך שנים כלפי יוצאי אתיופיה. לימים, כאשר בעל תפקיד בממשלה מתמנה שוב על-ידי הממשלה לבצע את התפקיד, למשל להיות ראש היחידה לתיאום המאבק בגזענות, באים אליו בטענות על זה שהוא כאילו קם בבוקר והחליט שזה מה שהממשלה תעשה".