הקיץ כבר פה, הימים ארוכים וחמים, ואין מקום אהוב יותר על הישראלים מחוף הים. גם בימי חול, החופים עמוסים במתרחצים ובמתרחצות ובסופי שבוע החופים הופכים לעמוסים במיוחד. אלא שהבילוי האהוב יכול להפוך בן רגע לאסון כשסכנות טביעה מרחפות באוויר.
בעוד שבחופים המוכרזים המצילים וכוחות ההצלה מצליחים לרוב להציל את חייהם של מתרחצים שטבעו בשעות הרחצה המותרות, בחופים הלא מוכרזים, ובשעות שאינן מותרות לרחצה, מדובר בסכנת נפשות של ממש. בתקופת הקורונה הפכו החופים הלא מוכרזים לפופולריים עוד יותר - בייחוד בתקופות הסגר שבה נאסר על התושבים להגיע לחופי הים, ופקחים הסתובבו תדיר בחופים.

5 צפייה בגלריה
רצועת חוף קטנה ומסוכנת בחוף דליה
רצועת חוף קטנה ומסוכנת בחוף דליה
רק חלקים קטנים מרצועות החוף בישראל מותרים לרחצה. חוף דליה באשקלון
דוח חדש של מרכז המחקר של הכנסת ממחיש עד כמה המצב רע. חופי ישראל משתרעים על פני 306 ק"מ, אך רק 21.25 ק"מ מתוכם הינם חופים מוכרזים, והיתר הם חופים אסורים לרחצה או לחלופין חסרי סטטוס. כלומר, רק חלקים קטנים מרצועות החוף בישראל מותרים לרחצה. בים התיכון חופים מוכרזים מהווים רק 7.8% מרצועת החוף; בכנרת 10%; בים המלח 3.2% ובים האדום 6.3% בלבד.
לפי הדוח, שבדק את נתוני הטביעות למוות בחופי הים בישראל בעונות הרחצה 2020, 2021 ובעונה הנוכחית מפתיחתה באפריל ועד לאמצע חודש יוני, טבעו למוות 65 בני אדם בחופים. 54 מתוכם קיפחו את חייהם בחופים הלא מוכרזים או בשעות שאינן מותרות לרחצה.
32 טבעו למוות בעונת הרחצה 2020, 29 ב-2021 וארבעה נוספים מתחילת עונת הרחצה הנוכחית שהחלה ב-8 באפריל, נכון ל-19 ביוני. 57 מבין הטובעים למוות הינם גברים. בהתפלגות לגילים, קבוצת הגיל הגדולה ביותר הינה 70 ומעלה, ובני 30 עד 50. מתוך 65 המתרחצים שטבעו למוות, ארבעה הינם ילדים מתחת לגיל 10. עוד עולה כי רוב הטביעות למוות, 55 במספר, התרחשו בים התיכון.
נכון לעונת הרחצה 2022 קיימים בישראל 156 חופים מוכרזים לרחצה, כאשר רק ב-16 מתוכם מתקיימת רחצה נפרדת של גברים ונשים. מעונת הרחצה אשתקד לא פותח ולו חוף אחד חדש לרחצה. אך לא רק חופים לא מוכרזים מהווים סכנה, אלא גם חופים המותרים לרחצה בשעות אסורות לרחצה.
5 צפייה בגלריה
טביעה בחוף בהרצליה
טביעה בחוף בהרצליה
מאז שנה שעברה לא פותח חוף אחד חדש לרחצה. טביעה בחוף לא מוכרז בהרצליה
5 צפייה בגלריה
 סימון דוידסון
 סימון דוידסון
"חייבים להכניס עוד חופים מוכרזים ולהציל חיים". ח"כ סימון דוידסון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לפי צו הסדרת מקומות רחצה, בעונת הרחצה יהיו לפחות שמונה שעות המותרות לרחצה. על הרשות המקומית לדאוג לשילוט המורה על שעות הרחצה המותרות, וכן לדאוג שהמידע יהיה נגיש באתר האינטרנט של הרשות. עם זאת, מהדוח עולה כי בחלק מהרשויות לא ניתן היה לאתר את המידע ברשת.
מחסור בחופים מוכרזים לרחצה ובשעות בהן ניתנים שירותי הצלה עלולים להביא רוחצים להתרחץ בחופים או בשעות שאין בהם שירותי הצלה, ובכך לסכן את חייהם. 15 בני אדם קיפחו את חייהם בפרק הזמן המדובר בחופים המותרים לרחצה, אך לא בשעות הרחצה המותרות.
הנתונים מדאיגים מאוד ואלו, חשוב לציין, אינם כוללים את מספר הטובעים שניצלו ממוות ע"י שירותי ההצלה, ועל כן מספר הטביעות בפועל שהתרחשו גבוהות בהרבה. חבר הכנסת סימון דוידסון (יש עתיד) שיזם את הדוח, אמר כי "כשחיין עבר אני שם לנגד עיניי את הטיפול בנושא החשוב הזה. מתוך 65 אנשים שטבעו למוות - 54 טבעו בחוף לא מוכרז. זה נתון כל כך מצמרר, שממחיש לנו שאנחנו חייבים לפעול כדי להכניס עוד חופים מוכרזים ובכך להציל חיים".