שנת התשפ"א הייתה שנה של מספרים. כמה מאומתים וכמה מחוסנים? עד כמה אנחנו קרובים למקדם ה-R? ומה הסף שיביא אותנו לפתחו של סגר. אבל יש עוד מספרים שכדאי לשים לב אליהם מהשנה החולפת, שיכולים לספר בצורה טובה על השנה שהייתה.
1 צפייה בגלריה
השנה שהייתה גרף גרפים נתב"ג קורונה ביג ראשית
השנה שהייתה גרף גרפים נתב"ג קורונה ביג ראשית
(צילום: AFP, EPA, הרצל יוסף )

שלושה גלי תחלואה וחיסון לקורונה

שלושה גלי תחלואה במגפת הקורונה פקדו את ישראל בשנת התשפ"א, האחרון שבהם נמשך גם בימים אלה. את השנה החולפת פתחנו עם סגר, שהביא בסופו של דבר לבלימת גל התחלואה השני במדינה.
הגל השלישי של הקורונה, השני של התשפ"א, החל בחודש טבת והגיע לשיאו בחודש שבט – החודש שבו נפטרו הכי הרבה חולי קורונה. הגל האחרון החל בחודש אב, ובחודש אלול נשבר שיא המאומתים לחודש עברי.
אפשר לראות קשר ישיר בין מספר המאומתים למספר הנפטרים בגל של תחילת השנה החולפת, ובגל בחודשים טבת ושבט. בגל הנוכחי מספר המאומתים גבוה גם כן, אך מספר הנפטרים נמוך יותר, זאת ככל הנראה בזכות מבצע החיסונים. מחקרים הוכיחו שהחיסונים מונעים בחלק גדול מאוד של המקרים תחלואה קשה ומוות.
מבחינת חיסונים, הייתה השנה היענות גבוהה מאוד לחיסון בחורף האחרון, בתוך חודשיים התחסנו ארבעה מיליון ישראלים במנת החיסון השנייה. בשני החודשים שלאחר מכן התחסנו עוד מיליון ישראלים.
באייר הייתה דעיכה במספר המתחסנים, אבל בחודש אב הייתה התעוררות, בעקבות ההחלטה לחסן גם בני 12 עד 15. לקראת סוף חודש אב החלו להינתן בישראל גם מנות הבוסטר, ועד כה התחסנו יותר מ-2.6 מיליון ישראלים בחיסון השלישי. (ירון דרוקמן)

שנה בצל משבר כלכלי

שיאים לא נעימים ונתונים מרגיזים ליוו את המשק הישראלי בעת משבר הקורונה, וגם בשנה שחלפה – השנייה מאז שהנגיף הקטלני תקף אותנו. מדד המחירים לצרכן, שהיה בשפל בשנת 2020, החל להרים ראש ב-2021 מסיבה ברורה למדי – אחרי ביקושים מעטים לסחורות ולשירותים בעת שיא הסגרים בקורונה וירידת מחירים מובנת, הגיעה פתיחת המשק ועימה שיא של ביקושים, כשמצב העסקים היה בכי רע.
כך החלו התייקרויות שלא נמדדו כמותן בעשור האחרון, ובשבעת החודשים הראשונים של השנה האינפלציה כבר צברה 2% מחודש ינואר. אם נוסיף לאלה את האבטלה, הרי שהשיא הנורא של 27.5% אבטלה באפריל 2020 אמנם התכווץ מאוד, אולם עדיין 350 אלף מובטלים ערב ראש השנה התשפ"ב זה לא מספר משמח במיוחד.
שוק הנדל"ן בער במהלך השנה החולפת עם זינוק שנתי של קרוב ל-8% במדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בהשוואה לשנה שעברה. ונראה שהמגמה של התייקרות הדירות בישראל רק הולכת ומתחזקת. בחודשים מאי-יוני 2021 לבדם טיפסו המחירים בשיעור של 0.6% לעומת החודשיים שקדמו להם, ועליות המחירים מקיפות לרוב את מרבית המחוזות בישראל.
מדד מחירי הדירות החדשות של הלמ"ס המשיך לטפס והשלים עד כה עלייה של יותר מ-9%, כשהמחיר הממוצע הכלל-ארצי לרכישת דירה עמד ברבעון השני של השנה עמד על 1.65 מיליון שקלים. גם מבחינת כמות עסקאות הנדל"ן המבוצעת נשברו שיאים, ולפי אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, בחודשים ינואר-מרץ 2021 נרכשו כ-31 אלף דירות בשוק החופשי – הרמה הגבוהה ביותר מאז השיא שנרשם ברבעון השני של 2015, שעמד בצל הקדמת רכישות משקיעים טרם הכבדת מס הרכישה. (גד ליאור והילה ציאון)

15% מהתיקים הפליליים על עבירות אונס, מעשה מגונה ואלימות במשפחה

במהלך שנת התשפ"א נפתחו ברחבי הארץ יותר מ-287,409 תיקים פליליים. מנתונים של משטרת ישראל עולה כי במהלך השנה כולה נפתחו רק 229 תיקים בשל עבירות קורונה, זאת בנוסף לקנסות שניתנו למי שהפר בידוד או הסתובב ללא מסיכה על הפנים בניגוד לתקנות הקורונה.
כ-15% מהתיקים שנפתחו בשנה החולפת היו בגין עבירות אינוס, מעשה מגונה בכוח או אלימות במשפחה. לשם השוואה, השנה נפתחו כ-47,242 תיקים בגין עבירות תקיפה כלליות, הגדרה רחבה מאוד של המשטרה. מנגד, נפתחו השנה כ-37,920 תיקים בגין עבירות של אלימות במשפחה. (גלעד כהן)

נשארנו בארץ

השנה הייתה ללא ספק בסימן חופשה בישראל. הסגר שהוטל בחגים הקודמים ביטל את החופשות המשפחתיות וארוחות החג בחו"ל, הסגר הנוסף שהוטל בסוף ינואר גרם לכך שמספר הנוסעים בפברואר היה הנמוך ביותר בשנת התשפ"א – רק 15,249 ישראלים יצאו מהמדינה באותו החודש.
גם לצאת לחופשה בארץ לא היה כל כך קל. בתחילת השנה היה סגר, ולא ניתן היה לצאת לנפוש, בחודשים שבין הסגרים הישראלים העדיפו להישאר בבית, בעיקר בשל הגבלות התו הירוק. אבל לקראת הקיץ הישראלים שבו בענק לבתי המלון בישראל.
הוצאת עובדי המלונות והצימרים לחל"ת גרמה לכך שכשחזרו לפעול כוח האדם היה חסר, והתוצאה הייתה עלייה במחירי הלינה. אבל בסופו של דבר ישראלים רבים בחרו להישאר בארץ – והפער ניכר. ביולי 2021 טסו לחו"ל מספר שיא שנתי של ישראלים – 560,625. מנגד, בבתי המלון ברחבי הארץ נרשמו כמעט שני מיליון לינות. (איריס ליפשיץ-קליגר)

הטלטלה של שוק ההון

כמו מרבית התחומים, גם שוק ההון עבר טלטלה רצינית בגלל משבר הקורונה. אבל נדמה כי הוא הצליח השנה להתאושש לא מעט, ובמהירות מאוד מרשימה.
מדד S&P500 למשל, העוקב אחרי 500 החברות הגדולות ביותר בארה"ב, נפל במרץ 2020 – פרוץ המשבר – אולם הוא חזר לעצמו זמן קצר לפני תחילת השנה, ובשנה החולפת הוא המשיך לעלות וכיום הוא גבוה בכ-25% ממה שהיה לפני המשבר.
גם הביטקוין עבר תהפוכות קשות בחודשים האחרונים, במיוחד מאז תחילת 2021, אז החל לזנק בתמיכת חובבי קריפטו עשירים ומוכרים מאוד עמם המיליארדר אילן מאסק, עד שהגיע לשיא של כל הזמנים – 64 אלף דולר.
אבל חששות כבדים בנוגע לזיהום שהוא מייצר ומספר גזרות קשות מצד הממשל הסיני, הפילו את המטבע הפופולרי בתוך שבועות ספורים לכ-30 אלף דולר בלבד. כעת, נדמה שהוא מתאושש מעט בחזרה ונסחר סביב רף ה-50 אלף דולר. (דן רבן)
ירון דרוקמן, גד ליאור, הילה ציאון, דן רבן, איריס ליפשיץ-קליגר וגלעד כהן השתתפו בהכנת הכתבה