סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים, אונר"א, הודיעה כי נאלצה להפסיק להעביר סיוע הומניטרי לצפון הרצועה. בהודעה שפרסמה הסוכנות, שמואשמת על ידי ישראל בשיתוף פעולה עם חמאס וגורמי טרור, נאמר כי המצב בצפון הרצועה - שם מדווח על רעב עימו מתמודדים מאות אלפי האזרחים שנותרו באזור הזה - "לא מאפשר לבצע מבצעים הומניטריים באופן ראוי".

תמרה א-ריפאי, מנהלת יחסי החוץ של אונר"א, אמרה כי "ההתנהגות הנואשת של האנשים הרעבים והמותשים לא מאפשרת מעבר בטוח ושגרתי של המשאיות שלנו". ב"גרדיאן" נכתב כי היא הדגישה שאינה מאשימה את האנשים עצמם שמתנפלים על המשאיות, אך הוסיפה כי הדבר לא מאפשר כאמור מעבר בטוח שלהן.
כמה שעות לאחר הודעת אונר"א, נמסר ממתפ"ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים) כי שיירה הנושאת סיוע הומניטרי עשתה היום את דרכה לצפון עזה. "אין הגבלה לכמות הסיוע שיכול להיכנס לעזה ולצפון עזה. אנו מסוגלים ויותר מנכונים לתאם סיוע לפי בקשות מארגוני סיוע בינלאומיים וסוכנויות", אמרו בישראל - במה שנראה כתגובה לאונר"א.
פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי ציין במאמר שפרסם אתמול כי הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ל"יום שאחרי" אינה פותרת לצה"ל את הבעיה המיידית, והיא הצורך להעמיד גורם אזרחי ברור ברצועה כבר עכשיו שיבצע שתי משימות. האחת, חלוקת הסיוע ההומניטרי שנבזז, הן על-ידי האזרחים והן על-ידי חמאס, ואשר מאפשר לחמאס לחלק את מה שנשאר ולהפגין כשהוא עדיין השלטון האזרחי האפקטיבי ברצועה. הדבר השני הוא שלטון אזרחי שיטפל בכל צורכי התושבים ובשיקום כבר עכשיו באופן שיבהיר לחמאס ששלטונו האזרחי ברצועה הסתיים.
1 צפייה בגלריה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
(צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
הבעיה הבוערת ביותר כעת וגם בשלב הביניים, כלומר יותר משנה קדימה, היא אותם "גורמים מקומיים" שימנעו את ביזת הסיוע ויחלקו אותו לאזרחים. חמאס מנסה לעשות את זה כעת, כדי להפגין שהוא עדיין שולט אזרחית ברצועה, אבל בפועל אנשיו הם חלק מהבעיה. ביזת הסיוע ואוכלוסיית העקורים ברפיח הם כעת הגורמים העיקריים שמונעים מישראל לגיטימציה להמשך הלחימה ברצועה - ולכך נדרש פתרון דחוף, עכשיו.
ביום חמישי התגאו גורמי ימין שהם חסמו בכרם שלום את משאיות הסיוע לצפון הרצועה - אבל האמת היא שארגוני הסיוע והאו"ם הם שהחליטו לעצור את כניסת המשאיות כדי שלא יבזזו, והאבסורד הוא שהם מאשימים את ישראל שאינה נוקטת אמצעים למנוע את הביזה ולכן היא אחראית למצב ההומניטרי הנורא. לכן, המפתח ליום שאחרי הוא מציאת אותם גורמים פלסטינים שיחליפו את השלטון האזרחי של חמאס שבאמת קרס בכל הרצועה - למעט ברפיח - ולכן נחוץ לו תחליף עכשיו.
פורסם לראשונה: 18:31, 24.02.24