ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם מאמר ארוך ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני, שבו הוא הציג את "שלושת התנאים המוקדמים של ישראל לשלום": השמדת חמאס, פירוז רצועת עזה ודה-רדיקליזציה של האוכלוסייה ברצועת עזה. נתניהו התחייב כי ישראל תשמיד את חמאס "תוך ציות מלא לחוק הבינלאומי", אך ציין כי "זה מאתגר במיוחד מכיוון שחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה של חמאס הוא להשתמש באזרחים כמגן אנושי".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"ישראל עושה הכול כדי להימנע מפגיעה באזרחים". נתניהו
(צילום: מרים אלסטר)
הכותרת
השלב הבא במלחמה נגד חמאס | נדב איל
32:21
נתניהו הוסיף במאמר כי "חמאס מציב את תשתית הטרור שלו בתוך ומתחת לבתים, בתי חולים, מסגדים, בתי ספר ואתרים אזרחיים אחרים, תוך סיכון מכוון לאוכלוסייה הפלסטינית", וטען כי ישראל עושה כל שביכולתה כדי להימנע מפגיעה באזרחים. לדבריו, "ישראל מפזרת כרוזים, שולחת הודעות טקסט ועושה שימוש באמצעים נוספים כדי להזהיר את תושבי עזה לצאת מאזורי הלחימה. חמאס, לעומת זאת, עושה הכול כדי להשאיר את הפלסטינים באזורים אלה, לעיתים קרובות אף באיומי אקדח".
ראש הממשלה התייחס למותם של אזרחים חפים מפשע, ואמר כי "האשמה לא מוצדקת של ישראל במותם רק תעודד את חמאס וארגוני טרור אחרים ברחבי העולם להשתמש במגנים אנושיים. כדי להפוך את האסטרטגיה האכזרית והצינית הזו ללא אפקטיבית, על הקהילה הבינלאומית להטיל את האשמה על חמאס. עליה להכיר בכך שישראל נלחמת בקרב הגדול יותר של המלחמה המתורבתת נגד הברבריות.
"ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה ומדינות רבות נוספות תומכות בכוונת ישראל להשמיד את חמאס, שמהווה שלוחה מרכזית של איראן", ציין נתניהו. "מנהיגי חמאס כבר אמרו שיחזרו על הטבח של ה-7 באוקטובר 'שוב ושוב'. לכן השמדתם היא התגובה הפרופורציונלית היחידה שתמנע את החזרה על הזוועות הנוראיות האלה. כל דבר אחר יותיר אותנו עם עוד מלחמה ועוד שפיכות דמים".
בנוגע לפירוז הרצועה הסביר ראש הממשלה כי "ישראל חייבת להבטיח שהשטח לא ישמש שוב כבסיס שממנו תצא מתקפה נגדנו. הדבר ידרוש בין היתר הקמת 'אזור ביטחון זמני' - ומנגנון שיפקח על הגבול בין עזה למצרים, כך שיענה על צרכי הביטחון של ישראל וימנע הברחות נשק לשטח".
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
נתניהו חזר על כך שהרשות הפלסטינית לא תוכל להחליף את חמאס. אבו מאזן
(צילום: AP Photo/Richard Drew)
נתניהו חזר על המסר שלו ולפיו הרשות הפלסטינית במתכונתה הנוכחית לא תוכל להיות זו שתחליף את חמאס: "הרשות כיום מממנת ומפארת את הטרור ביהודה ושומרון ומחנכת ילדים פלסטינים לחתור להשמדת ישראל. בעתיד הנראה לעין ישראל תצטרך לשמור על אחריות ביטחונית עילאית בעזה".
בנוגע לדה-רדיקליזציה של האוכלוסייה ברצועה אמר: "בתי ספר חייבים ללמד ילדים להעריך חיים ולא מוות, והאימאמים חייבים להפסיק להטיף לרצח יהודים. יש לשנות את החברה האזרחית הפלסטינית, כך שאנשיה יתמכו בלחימה בטרור במקום במימון טרור. זה כנראה ידרוש מנהיגות אמיצה ומוסרית. מנהיג הרשות הפלסטינית אבו מאזן לא מצליח אפילו לגנות את הזוועות של 7 באוקטובר, כמה מאנשיו מכחישים כי מעשי הרצח והאונס קרו ומאשימים את ישראל בביצוע הפשעים הנוראיים הללו נגד בני עמה.
"דה-רדיקליזציה מוצלחת התרחשה בגרמניה וביפן לאחר ניצחון בעלות הברית במלחמת העולם השנייה", הוסיף נתניהו. "כיום, שתי המדינות הן בעלות ברית גדולות של ארצות הברית ומקדמות שלום, יציבות ושגשוג באירופה ובאסיה".
נתניהו סיכם: "ברגע שחמאס יושמד, עזה תפורז והחברה הפלסטינית תעבור תהליך של דה-רדיקליזציה, הסיכויים לשלום רחב יותר במזרח התיכון יהפכו למציאות".