"היינו תקועים בקאסול 3 ימים בלי חשמל וקליטה" מספר דידי פרנקל, ישראלי המטייל בצפון הודו
(צילום: פספוראכארד ו MAGNUS איתור וחילוץ, מגן איתור וחילוץ)

הרשויות בהודו ממשיכות בפעולות החילוץ ממוקדי ההצפות בצפון המדינה שגבו את חייהם של עשרות בני אדם. לפי משרד החוץ בירושלים, כ-220 ישראלים ששוהים בהודו מוגדרים "מנותקי קשר", אולם לאור התבהרות מזג האוויר וחזרה למצב תקין של חלק מרשתות התקשורת, ישנה הערכה שלפיה ניתן יהיה ליצור קשר עם רבים מהישראלים בהמשך היום. לא ידוע על נפגעים ישראלים בשיטפונות.
"היינו תקועים שלושה ימים בלי חשמל וקליטה. לא היה חשש וגם לא היה חסר אוכל, היה לחץ בעיקר שאנשים דואגים בארץ", סיפר דידי פרנקל (26) מיפו (במקור מפדואל), שהצליח לצאת עם חברו מהכפר קאסול שבמדינת הימצ'ל פרדש בדרכם לעיר דרמסאלה. "היה הוסטל אחד או שניים שהיו בהם גנרטור, אז הלכנו לשם. אנחנו יודעים שיש עוד הרבה ישראלים בקאסול שחוששים לצאת כי אין ודאות".
פרנקל סיפר עוד: "ביומיים האחרונים מזג האוויר השתפר, אך שלושת ימי הגשם הרסו את כל התשתיות. לא היה ברור אם אפשר לצאת. אמרנו בוא ננסה. לקחנו מונית ואחר כך הלכנו ברגל שעה. לקחנו עוד מונית לעיירה ליד. כל הישראלים בקאסול בסדר. גם בפולגה, שמרוחקת שעה מקאסול, יש הרבה ישראלים. משם יותר מורכב לצאת. פגשנו זוג שיצאו ברגל מפולגה והם אמרו שכולם בטוב. רוב הישראלים מתקבצים בהוסטלים עם גנרטור והאווירה ממש בסדר שם".
רז גולדפרב וערן מגן - ישראלים שטסים לחילוץ בהודו

שר החוץ אלי כהן, שנמצא במסע מדיני בסרביה ובאיטליה, הנחה את כלל הגורמים במשרדו לפעול באופן מהיר על מנת להגיע לכלל הישראלים שהקשר עמם נותק בעקבות סערות המונסון בצפון הודו. סגן שגריר ישראל בהודו, אוהד נקש קינר, יטוס במסוק לאזור שנפגע באופן הקשה ביותר בסערות האחרונות על מנת לחבור אל הכוחות בשטח, להגיע אל המטיילים הישראלים במקום ולוודא את מצבם ולאפשר להם ליצור קשר עם משפחותיהם.
שר החוץ כהן אמר: "משרד החוץ נכנס לפעילות במתכונת מיוחדת לאור פגעי מזג האוויר הקשים בצפון הודו. הנחיתי את מנכ"ל המשרד להקצות כל משאב שיידרש על מנת לוודא את שלומם של כל המטיילים הישראלים בשטח ולעדכן את משפחותיהם במצבם בהקדם האפשרי. נציג בכיר מהשגרירות שלנו בהודו יגיע לשטח על מנת לסייע לכוחות המקומיים ליצור קשר עם המטיילים מישראל. זוהי דוגמה נוספת לפעילות משרד החוץ בארץ ובעולם למען אזרחי ישראל" .
2 צפייה בגלריה
הצפות שיטפונות ב ניו דלהי הודו גשמי מונסון
הצפות שיטפונות ב ניו דלהי הודו גשמי מונסון
וכך זה נראה בניו דלהי
(צילום: רויטרס/Anushree Fadnavis)
ערן מגן, בעלי חברת החילוץ של כלל ביטוח "מגן איתור וחילוץ", ורז גולדפרב, מחלץ מקצועי ותיק בחברה, סיפרו: "הגענו עם שחר לניו דלהי וחברנו לצוות מקומי. התחלנו לקדם הגעה במסוק לאזור השיטפונות, אך לאחר מספר שעות שבהן הרשויות לא אישרו הטסה באזורים אלו, פעלנו ויצאנו לדרך בשיירה רכובה. אנו נמצאים בכבישים פתוחים אבל הנזקים נראים לאורך כל הדרך.
"כרגע הצלחנו ליצור קשר עם עשרות מנותקים. צוותי חילוץ שלנו הגיעו עד אליהם, בדקו את מצבם והעבירו אותם למקום בטוח יותר. אנו מאמינים שיהיו מספר חילוצים מורכבים ובמסוק, עקב קושי רב להגיע בדרך אחרת למנותקים אחרים, ואנו כאן לדאוג שכל המבוטחים ייצאו מאזור זה בטוחים ושלמים".
2 צפייה בגלריה
רז גולדפרב וערן מגן ישראלים שטסים לחילוץ בהודו
רז גולדפרב וערן מגן ישראלים שטסים לחילוץ בהודו
"מאמינים שיהיו מספר חילוצים מורכבים ובמסוק". רז גולדפרב וערן מגן
מ"כלל ביטוח ופיננסים" נמסר: "אנו ממשיכים לעקוב ולדאוג לשלום מבוטחינו באמצעות חברת החילוץ שלנו 'מגן איתור וחילוץ', ולכן פעלנו באופן פרואקטיבי, כדי שנציגיה יהיו פיזית בשטח ויוכלו לסייע בכל מה שיידרש. במקביל, מוקד 'כלל ביטוח ופיננסים' בארץ עובד ללא הפסקה ומטפל ביותר מ-80 פניות של משפחות כדי לאתר את המבוטחים בשטח".
גם צוות החילוץ של חברת "פספורטכארד" בשיתוף חברת "MAGNUS איתור וחילוץ" נחת הבוקר בהודו והגיע לצפון המדינה. מתוך 188 מבוטחי "פספורטכארד" שהוגדרו ביומיים האחרונים כמנותקי קשר, 42 כבר יצרו קשר עם מוקד החברה או עם צוות החילוץ.
מדינת המחוז הימצ'ל פרדש שבהרי ההימלאיה ספגה עד כה את הנזק הקשה ביותר. מכוניות במדינת המחוז נסחפו, בניינים נהרסו וגשרים קרסו בגשמים העזים. בהימצ'ל פרדש ובמדינת מחוז נוספת בהימלאיה, אוטראקהאנד, ביקשו מהתושבים לצאת מהבתים רק במקרים הכרחיים.
באזורים רבים בהימצ'ל פרדש ירדו ביום אחד כמויות משקעים של חודש שלם. הרשויות המתינו להפוגה בגשמים כדי לשלוח מסוקים ולחלץ ממוקדי ההצפות מאות לכודים, בהם תיירים. השירות המטאורולוגי בהודו העריך שהגשמים העזים יימשכו בימים הקרובים.