2 צפייה בגלריה
שיעור שחייה לילדים מהמגזר הבדואי בעקבות טביעות מרובות במגזר
שיעור שחייה לילדים מהמגזר הבדואי בעקבות טביעות מרובות במגזר
שיעורי השחייה לילדים הבדואים
(צילום: חיים הורנשטיין)
עונת הרחצה בשיאה ואיתה כמות הטביעות, שגבוהה באופן לא פרופורציונלי בקרב האוכלוסייה הבדואית. הבדואים לומדים לשחות בילדותם רק לעיתים נדירות, בעיקר בשל היעדר בריכות שחייה בקרבת מקומות מגוריהם, דבר שהופך את הסיכון למוות בטביעה לגבוה במיוחד בקרבם, ביחס לכלל האוכלוסייה. תוכנית חדשה, בשם "חתירה להצלחה", שואפת לשנות את הסטטיסטיקה העגומה הזו, על ידי הענקת שיעורי שחייה לילדים וילדות מהפריפריה החברתית.
התוכנית, מבית עמותת "שער שוויון", תעניק שיעורים לכ-1,000 ילדים בדואים בנגב מכיתות א'-ג', כדי להקנות להם מיומנויות שחייה ולחשוף אותם למים בצורה בטיחותית מגיל צעיר. כך, הילדים יהיו מודעים לסכנות שבשחייה, וידעו כיצד להתמודד איתן - ובעיקר איך להימנע מהן. בעמותה מקווים שבעתיד הקרוב אף יתאפשר להם להגדיל את מספר הילדים המשתתפים.
את התוכנית יזמו יו"ר רע"ם, חבר הכנסת מנסור עבאס, וחבר הכנסת סימון דוידסון (יש עתיד), והיא מופעלת בשיתוף עם מתנ"ס רהט, המועצה המקומית שגב שלום, ומועצה המקומית חורה.
2 צפייה בגלריה
שיעור שחייה לילדים מהמגזר הבדואי בעקבות טביעות מרובות במגזר
שיעור שחייה לילדים מהמגזר הבדואי בעקבות טביעות מרובות במגזר
"רוצים שהילדים ייהנו במים". שיעורי השחייה
(צילום: חיים הורנשטיין)
אם לארבעה ילדים מהיישוב הבדואי שגב שלום שבנגב, כיפאח שלאלפה (32), כמעט איבדה את בנה מועאיד לפני כשנתיים, בעת שביקרו בים המלח. "עשינו לילדים יום כיף. הם רצו להיכנס לים, ומועאיד, שהיה אז בן ארבע, רץ פנימה, התהפך וטבע. למרבה המזל הבחינו בו והוציאו אותו מהמים מיד, אבל הוא התקשה לנשום ופונה על ידי מסוק של מד"א לבית חולים. הוא היה במיון שלושה ימים, ועד עכשיו אנחנו מתאוששים מהטראומה", סיפרה.
שלאלפה, שבנה הבכור בן שמונה והצעיר ביותר בן חודש וחצי בלבד, סיפרה כי איבדה את אחיה הבכור ב-1998, כאשר טבע בחוף פלמחים בהיותו בן 21. "הוא לא ידע לשחות, ועד עכשיו כשאנחנו הולכים לים אני לא מרשה לילדים להיכנס למים, רק לשחק בחוף". עוד העידה כי היא רואה את התוכנית כחשובה ביותר. "אנחנו רוצים שהילדים שלנו ייהנו בים, אבל רובם פשוט לא יודעים לשחות ואם קורה משהו הם נכנסים לפאניקה", אמרה.
אסמא אבו מוך (30), מדריכת שחייה מבאקה אל-גרבייה, סיפרה כי החליטה לעבור לבאר שבע כדי להתמקד בהוראה במקום שבו היא נחוצה. "בצפון כמעט בכל כפר יש בריכה, והיישובים גם קרובים לים. הילדים שם לומדים שחייה באופן טבעי, וגם אני שוחה מגיל צעיר, אבל בדרום הענף הזה כמעט ולא קיים", סיפרה. "לימודי השחייה יצילו את חייהם של הילדים. הם מגיעים אלינו כשהם לא יודעים לשחות בכלל. זה מרגש ללוות אותם ולראות אותם לומדים, שוחים ונהנים", הוסיפה.
מנכ"ל ומייסד שער שוויון, לירן ג'רסי, אמר כי "כפי שחווינו בשבועות האחרונים, פעמים רבות מידי אנו שומעים לצערנו על בילוי בחוף הים או בבריכה שמסתיים באסון. כארגון החברתי הגדול ביותר לשינוי חברתי באמצעות הספורט, אנחנו רואים חשיבות עצומה בחשיפה למים ובהקניית מיומנויות שחייה ומודעות לבטיחות כבר בגיל צעיר. אנו גאים להוביל את התוכנית בנגב במטרה להקטין את שיעורי הטביעה במגזר הבדואי ולסייע להציל חיים. כוונתנו היא להמשיך ולהגדיל את התוכנית כך שכל ילד בישראל ירכוש את הכלים לבטיחות במים".