בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (רביעי) עדותו של עד המדינה שלמה פילבר במשפטו של בנימין נתניהו, בתיק 4000 שבו מואשם ראש האופוזיציה בשוחד. פילבר סיפר בין היתר כי נתניהו ביקש ממנו לפטר את סמנכ"ל משרד התקשורת דאז, ואף סיפר כי נתניהו ביקש משרה רעייתו לא להתכתב עם איריס אלוביץ', רעייתו של שאול אלוביץ'.
התביעה מנסה להוכיח שכמנכ"ל משרד התקשורת פעל פילבר בהתאם להנחיית נתניהו כדי לקדם את אישור עסקת בזק-יס, למתן את ירידת המחירים בשוק התקשורת ולהיטיב עם בעלי בזק דאז, הנאשם שאול אלוביץ'.
6 צפייה בגלריה
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי כתב האישום, בהתאם להוראות נתניהו, שינה פילבר רכיב ברפורמה בשוק הטלפוניה לשיטה המועדפת על בזק. לפי השיטה המקורית, ניתנה לחברות המתחרות של בזק אפשרות להתחבר בעצמן לתשתית שבבעלות בזק תמורת תשלום, ולאחר מכן לספק ישירות ללקוחות שירותי טלפוניה קווית. לפי השיטה שאימץ פילבר, לא ניתנה לחברות המתחרות אפשרות להתחבר בעצמן לתשתית שבבעלות בזק. זאת, אף ששיטה זאת נשקלה ונדחתה בעבר על ידי משרד התקשורת.
כשנתגלעה מחלוקת בין משרד התקשורת לבין בזק בנושא אופן התמחור לשיטה שאומצה על ידי פילבר, סיכם פילבר עם אלוביץ', כך לפי כתב האישום, על דחיית יישום הרפורמה בשנה נוספת, בהתאם לאינטרס של בזק, שהמשיכה להחזיק במעמד מונופוליסטי בשוק זה. בדרך זו, מימש פילבר בפועל את הנחיית נתניהו והביא לכך שבזק לא נפגעה כלכלית.
6 צפייה בגלריה
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
התובעות ליאת בן ארי ויהודית תירוש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו השבוע בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
בעדותו היום הסביר פילבר על מחלוקת בינו לבין גורמי מקצוע במשרדו. "מדובר בשיטת תמחור שקבע אגף כלכלה במשרד התקשורת בהובלת הסמנכ"ל הרן לבאות. אני הצעתי תמחור אחר, מחיר מוסכם, שנגיע להסכמות דרכו עם בזק, שיוביל להשקת השירות", אמר פילבר.
התובעת יהודית תירוש טענה שעוד קודם לכן, פילבר ואלוביץ' הגיעו להסכמות בנושא, בפגישה בחג סוכות, בביתו של איש העסקים בספטמבר 2015. הפגישה זכתה לכינוי פגישת "היין והתאנים" כי זה מה שפילבר קיבל לשתות ולאכול שם. "טענת שזו רק פגישה אבל היה סיכום בפגישה שלך עם אלוביץ'", אמרה תירוש.
התובעת הקריאה קטע מעדותו במשטרה של עדי קופולוביץ, כלכלן בכיר באגף הכלכלה במשרד התקשורת: "רצינו לייצר מצב שלא משמר את הרנטה המונופוליסטית של בזק. הסברנו למה התמחור לפי החבילות של בזק הוא בעייתי. חזרנו מסוכות ומומו אומר שהוא חשב על זה והוא רוצה תהליך הרבה יותר פשוט. פתרון שמבוסס על החבילות של בזק. אנחנו כאגף כלכלה אמרנו למה לדעתנו זה לא סביר ולא נכון ואנחנו לא יודעים להצדיק ולהגן על דבר כזה, ואז הוא אומר שהוא יכתוב ויצדיק את זה. בדצמבר באמת יוצא שימוע בהתבסס על החבילות של בזק".
6 צפייה בגלריה
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פילבר: "הייתה מחלוקת מקצועית ביני לאגף כלכלה במשרד התקשורת ללא קשר לבזק, איך נכון לחשב את המחירים. הייתה סוגיה במחלוקת שיטת חישוב. זה נכון, חזרתי אחרי החג כנראה בעקבות זה והנחתי את המשרד (לעבור לשיטה שבזק רצתה – ג"מ)".
תירוש: "בחקירה אמרת ש'בסוף שיקול הדעת שלך כבול לטובת בזק כי אתה לא יכול להגיע איתם לפיצוץ. זה משפיע על שיקול הדעת לצד השיקולים המקצועיים'. זה בא לידי ביטוי גם בנקודה הזו?".
פילבר אישר אך הוסיף שפעל גם מקצועית בנושא הפער בין השיטות: "מבדיקות חשבתי שהשיטה שלי יותר נכונה. מדובר בפערים בסכומים מגוחכים. לכן הסתכלתי על זה די בזלזול. היה פער בין חוות הדעת של הרן לבאות ופרופ' לכלכלה שבדקו לבין בדיקה שלי. נכון שהטלפוניה הייתה פרת המזומנים של בזק ומעל חצי מיליון אזרחים נהנו מהשירות הזה. אבל אני הגעתי למספרים נמוכים הרבה יותר".
6 צפייה בגלריה
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פילבר ניסה להסביר שהיה רק משא ומתן עם בזק טרם ההחלטה ולא סיכום, וזה דבר שקורה. השופט משה בר-עם שאל: "היה גם עם חברות אחרות?". פילבר השיב: "קרה, כן. עם הוט למשל עשיתי שיחה בארבע עיניים".
השופט בר-עם שאל: "אז מה לא תקין עם העניין עם הבזק?". פילבר ענה: "לא תקין במובן הזה שדיברתי עם גורם בחברה אחרת, רציתי להגיע להבנות אבל כשדיברתי עם קמיר היה גם את העניין של הרצון לא להגיע לעימותים ופיצוצים עם בזק בעקבות השיחה המקורית (שיחת ההנחיה – ג"מ). לאחרים לא העברתי מסמכים אבל כן מידע מה הולך להיות".
על העברת מסמכים מהמייל הפרטי שלו לבזק הסביר פילבר כי "היו גם אילוצים טכניים. הייתה תקלה בשרת הממשלתי לקבלת קבצים לטלפון. לכן היה צריך להעביר לג'ימייל. לא מנעתי אבל להעביר מסמכים לבזק במידת הצורך, להגיע איתם להבנות מוקדמות".
השופטת רבקה פרידמן פלדמן: "כשדיברת עם הוט מידרת את האנשים במשרד?".
פילבר: "ידעו בדיעבד. אצל בזק ידעו אבל לא סיפרתי איך דיברתי ומתי ובאיזה אופן. אספתי מידע בפגישות ואותו העברתי. עדי והרן היו אצלי חשודים מיידים לכן בדרך כלל ידעו אחרונים. שיתפתי את היועצת המקצועית אבל לא אמרתי 'ישבתי אצל אלוביץ' עם תאנים ויין וסיכמנו'".
פילבר סיכם: "בטלפוניה זה היה לגמרי במקום שבלי הסכמה עם בזק לא ממשיכים. פעלתי לא להגיע לפיצוץ, ראיתי את הנושא כנפיץ, במיוחד כשיש ברקע הבטחה להשקעה מאוד גדולה".
פילבר סיפר גם על דרישת נתניהו לפטר את סמנכ"ל משרד התקשורת: "פעם אחת הייתה לי שיחת נזיפה מראש הממשלה. הוא שאל אותי 'מי זה הרן (לבאות הסמנכ"ל – ג"מ) הזה? למה הוא נמצא שם?', הכול היה במשפטים לא ברורים. לא זוכר את המועד. הוא אמר לי באופן כללי 'תפטר אותו'. אמרתי: 'לא פשוט לפטר, אני מטפל בזה'. בלי להבין את ההקשר. אני כן יודע ששלושה חודשים קודם רציתי לא לחדש ללבאות את החוזה. היינו חלוקים מקצועית, הפונקציה שלו דרמטית במשרד.
"יש שיחות נזיפה ויש שיחות נזיפה אצל נתניהו. יש חשיבות לטיימינג, במוצאי שבת או בלילה מאוחר אתה מבין סוג אחד של דברים לעומת שיחת 'תבוא עכשיו לפה'. זה היה במוצ"ש, מישהו שיגע לו את השכל, אמר לו 'יש בעיה במשרד התקשורת, צריך לפתור אותה' והוא מרים אלינו טלפון, צועק, עושים 'כן, כן' עם הראש אבל אני לוקח את זה בקונטקס הזה. הוא לא צורח, אבל ניסה לשוות לשיחה קול כועס".
פילבר אמר כי "אין לי מושג מאיפה נתניהו הכיר את לבאות, לכן עשיתי את ההקשר. אני מאשר שזה פחות או יותר סביב אפריל 2016. לא סיפרתי על השיחה, חוץ מהסקרנות מי 'מערבב את נתניהו' לא התייחסתי. זה סוג שיחות נזיפה שאתה רושם אותן וממשיך. אני מבין שגם הוא, נתניהו, לא מתרגש יותר מדי מהשיחה. כל מי שעבד עם נתניהו מכיר את השיחות הללו שבני ביתו משגעים אותו או אנשים שמגיעים אליהם ומפעילים דרכם לחצים אז הוא כידי חובה עושה 'טיפלתי'".
פילבר סיפר כי התייעץ בנושא עם היועמ"ש דאז, אביחי מנדלבליט: "ברגע שהבנתי שיש פה סוגיה, מטעמים של זהירות, אביחי מנדלבליט בדיוק נבחר לתפקידו. אנחנו שכנים לא רחוקים. תפסתי אותו בקפה בפתח תקווה. זה היה ברמת שיח ולא רמת התייעצות משפטית. מנדלבליט אמר לי 'אני לא רוצה להגיב לפני שאני נכנס לתפקיד אבל זה לא נראה לי רציני', תפסתי את מנדלביט על הדרך ושאלתי אותו על הסיפורים האלה, שאלתי מה הוא חושב. הוא אמר לי שהוא לא רוצה להגיב אבל הוא אמר משהו כמו שזה לא נראה רציני'".
פילבר: "פניתי למנדלביט באחד הימים והוא אמר שהוא לא מכיר את הדברים האלה. הוא אמר שהוא יבדוק את הדברים אבל שזה לא אמור להשפיע על העבודה שלי. בתוך כל תהליך הבדיקה חיפשתי איזשהו עוגן. אני מודע לרגישות של ניגוד העניינים. הרגשתי נוח ללכת אליו. הייתה עוד פעם אחת מחוץ לבית ספר שהילדים של שנינו לומדים שם. הוא נתן לי כל הזמן להבין שכל עוד זה בבדיקה אז זה בסדר. לא עדכנתי אותו על הנחיית נתניהו לגבי אלוביץ'. זה לא נכנס אצלי בקטגוריה של ניגוד עניינים".
פילבר סיפר עוד על פגישה עם נתניהו, בה הייתה מעורבת גם רעייתו שרה נתניהו: "פעם אחת בינואר-פברואר בפגישה שוטפת אמרתי לו 'נפתחה בדיקה במשרד המשפטים בנושא, אנחנו בקשר איתם'. עדכנתי אותו. הוא רק הנהן. שרה חלפה על פנינו, הפגישה הייתה בפטיו. הוא שאל אותה 'את מתכתבת עם איריס אלוביץ'?', אז היא ענתה: 'התכתבתי או משהו כזה מחקתי'. והוא אמר לה 'אל תעשי את זה יותר, אל תמשיכי'".