במערכת הבריאות מיהרו לגנות בצהריים (ראשון) את האמירה השנויה במחלוקת של ח"כ אורית סטרוק, שרה מיועדת בממשלה המתגבשת, שאמרה כי רופא יוכל לא להעניק טיפול רפואי שנוגד את אמונתו "כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת שירות". יו"ר ההסתדרות הרפואית כינה את דבריה של סטרוק "אומללים" והבהיר בשיחה עם ynet: "שבועת הרופא היא שמחייבת אותנו".
פרופ' ציון חגי הוסיף: "לנו כרופאים יש אתיקה רפואית ושבועת הרופא מחייבת אותנו לטפל בכל חולה ללא הבדל דת, גזע, מין, נטייה מינית וצבע. אנחנו לא יכולים לסטות ממנה גם אם יהיו חוקים שמפלים לרעה קבוצה כזו או אחרת. היא לא מבינה מה היא שבועת הרופא ומה היא המחויבות שלנו כרופאים".
8 צפייה בגלריה
אורית סטרוק נואמת במליאת הכנסת
אורית סטרוק נואמת במליאת הכנסת
"אמירה אומללה, מערכת הבריאות היא אי של שפיות ודו-קיום". הרופאים נגד סטרוק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית
"שבועת הרופא מחייבת אותנו, לא נסטה גם אם יהיו חוקים מפלים". פרופ' חגי
(צילום: ההסתדרות הרפואית)
לאחר הביקורת הגיבה סטרוק לסערה בציוץ בטוויטר: "אפשר להרגיע את המהומה על לא מאומה. אף אחד לא מתכוון להפלות לרעה להט"בים בגלל עצם זהותם או הזדהותם. לא בטיפול רפואי, ולא בשום שירות אחר. להט"בים הם בני אדם, וראויים לכבוד ולאהבה כמו כל אחד. לא מדובר בכלל על זהות המטופל אלא על מהות הטיפול".
"אם יש טיפול רפואי שמנוגד להלכה, רופא שומר מצוות לא ייאלץ לתת אותו, ללא קשר לזהות המטופל. במדינת ישראל, שהוקמה אחרי 2,000 שנות גלות בזכות יהודים שמסרו את נפשם למען קיום התורה, לא יכפו על יהודי מאמין לעבור על ההלכה. אני בטוחה שרוב עצום בעם מסכים עם האמת הפשוטה הזו, ומזדהה איתה. בטח בחנוכה, החג שהתחיל ממרד נגד כפייה אנטי-דתית. ובשביל אלה שעדיין קשה להם - תעשו תרגיל הדמיה פשוט, ותלבישו את העיקרון הזה על שותפיכם ממועצת השורא. תגלו שפתאום עקרונות דתיים ואמוניים נעשים איכשהו קלים יותר לבליעה".
בין הסעיפים מעוררי המחלוקת שנחשפו בימים האחרונים מההסכמים הקואליציוניים נמצא אחד חריג, שנחתם בהסכמים עם הציונות הדתית ויהדות התורה. לפי הסעיף, יועבר תיקון לחוק האפליה, באופן שיאפשר לכל בית עסק פרטי להימנע מלספק שירות או מוצר בשל אמונה דתית – אם ניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית במחיר דומה. הדבר מעלה חשש מהפרדה מגדרית בבתי עסק או מסירוב לתת שירותים לחברי קהילת הלהט"ב.
8 צפייה בגלריה
הדס זיו
הדס זיו
הדס זיו
(צילום: שירז גרינבאום)
הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם, אמרה כי "עצם הצעה שכזו, גם אם בסוף לא תעבור, מכרסמת בערכי האתיקה הרפואית אליה מחויבים כל הרופאים. אסור להתבלבל מהשפה המכובסת של מפלגות הימין הקיצוני דתי - הדרישה שהרופאים יעניקו טיפול שוויוני אינה יכולה להיות מוגדרת כ'כפייה', זו משימתם וזה מקצועם. מי שלא מסוגל לעמוד בחובה עליונה זו ולהעניק טיפול שיוויוני לכל מטופליו ומטופלותיו שלא יהיה רופא. השיח שמובילים סטרוק ודומיה ירסק את הקהילה הרפואית ונדמה שלשם הוא מכוון. אנחנו כאן כדי למנוע מתסריט כזה להתרחש".
גם יו"ר ארגון רופאי המדינה הדגיש כי הם "מחויבים אך ורק למטופלים ולערך העליון של חיי אדם". ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא, הוסיף כי "אנו הרופאים פועלים על פי שבועתנו בלבד, ללא הבדל דת גזע או מין". לדבריו, "מערכת הבריאות במדינת ישראל היא אי של שפיות ודו-קיום. אנו פועלים לאורם של קדושת החיים וכבוד האדם וחירותו. נעמוד כולנו כחומה בצורה ונמנע בגופנו כניסה של פוליטיקה או גזענות לתוך מערכת הבריאות".
8 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
"מחויבים אך ורק למטופלים". ד"ר זאב פלדמן
(צילום יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"הכוונה מעוררת חלחלה". הורוביץ
(צילום: עמית שאבי)
שר הבריאות היוצא ניצן הורוביץ ביקר בחריפות גם הוא את דברי סטרוק: "הכוונה להכניס אפליה למערכת הבריאות והטיפול הרפואי על בסיס מוצא, צבע עור, דת, או מין - מעוררת חלחלה. אפליה כלפי מטפלים ומטופלים עומדת בניגוד מוחלט לכללים הבסיסיים של מערכת הבריאות ושל חברה אנושית שפויה".
"מערכת הבריאות תמשיך להיות המערכת המעורבת והמגוונת ביותר, ללא שמץ של גזענות ואפליה - עם יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, נשים וגברים, להט"בים, עשירים ועניים - בכל המקצועות ומוסדות הבריאות - כמטופלים ומטפלים. אורית סטרוק מחברון וסמירה פתחי מעכו - יקבלו טיפול שווה ויחס הולם מכל רופא ואחות, מכל רוקח ובכל קופת חולים. אמונתם או מוצאם או נטייתם של המטפל והמטופל - אינם רלוונטים. מערכת הבריאות כולה תעמוד מול כל ניסיון להרוס אותה".

רזבוזוב: "תיקון החוק יפגע בתיירות"

שר התיירות היוצא יואל רזבוזוב הגיב על אמירתו של חבר מפלגתה של סטרוק, שמחה רוטמן, שאמר הבוקר בכאן ב' כי באופן תיאורטי, בעלי מלון דתי יוכל לבחור שלא לארח קבוצת הומואים, "אם הדבר מנוגד לאמונתו ופוגע ברגשותיו הדתיים". לדבריו, "הצעת החוק לא מבקשת לבטל את איסור האפליה הכולל, אלא אומרת שכשיש מניעה דתית של האדם מלבצע פעולה מסוימת, לא נכריח אותו לעשות משהו שמנוגד לאמונתו".
לדברי רזבוזוב, "תיקון חוק האפליה הצפוי ישאיר כתם על תעשיית התיירות בישראל ויפגע משמעותית בתיירות הנכנסת מהמדינות הליברליות בעולם". הוא שיגר מכתב לבעלי המלונות בישראל בנושא "הפגיעה הצפויה בתיירות נוכח שינויי החקיקה של הממשלה המיועדת" וכתב כי "השוויון הוא נחלתן של כל המדינות המתוקנות והנאורות, ותיקון לחוק האפליה סותר את עיקרון זה. ברור לכל שברגע שיתרחש מקרה אחד של אפליה, יישאר כתם שחור, ויכרת הענף שמפרנס עשרות אלפי משפחות בישראל ומכניס מיליארדי שקלים למשק הישראלי".
8 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
"שינויי החקיקה יפגעו בתיירות"
(צילום: משה מזרחי, יריב כץ, קובי קואנקס)
עוד הזהיר השר היוצא במכתבו: "ברגע שיחוקק התיקון לחוק, תרד משמעותית התיירות הנכנסת מהמדינות הליברליות בעולם. פרסומים על חקיקה כזו בתקשורת הבינלאומית תקשה משמעותית על חזרת התיירות למספרים שראינו בישראל לפני משבר הקורונה. לפיכך, אני מציע שתעשו את ההיערכות המתאימה למצב החדש אליו נכנסת מדינת ישראל".
לאחר הריאיון כתב ח"כ רוטמן: "נעשה את זה פשוט. חירות פירושה שאנשים יכולים לעשות גם דברים שאני לא אוהב. חופש ביטוי אומר שאפשר להגיד גם דברים לא נחמדים על דתיים, על ערבים או על להט"ב. חופש העיסוק אומר שאדם יכול גם להתנהג לא יפה ללקוחות, ולהחרים או לא, וקהל הלקוחות יעניש אותו, או לא. ככה זה חופש. מזעזע, נכון?". בהמשך הבהיר רוטמן כי על אף שהוא תומך בזכות של בעל עסק לפעול כרצונו, אין זה אומר שהוא תומך "בכל מה שכל בעל עסק יעשה עם הבחירה שלו".
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו התנער מדבריהם ואמר כי הם "אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל. הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט"בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל". ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד תקף: "נתניהו חלש ומוביל אותנו למדינת הלכה חשוכה. הוא אפילו לא מגנה את האמירות החשוכות האלה כי הוא לא מסוגל".
8 צפייה בגלריה
נתניהו: "הדברים אינם מקובלים עליי". לפיד: "מוביל אותנו למדינת הלכה חשוכה"
נתניהו: "הדברים אינם מקובלים עליי". לפיד: "מוביל אותנו למדינת הלכה חשוכה"
נתניהו: "הדברים אינם מקובלים עליי". לפיד: "מוביל אותנו למדינת הלכה חשוכה"
(צילום: יואב דודקביץ')
בכנסת הקריא חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד את הודעת ההתנערות של נתניהו, ובדיון בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה לעגו לראש הממשלה המיועד. "הוא לא יודע על מה הוא חתם?", תהה ח"כ גלעד קריב מהעבודה, "זה לא כתוב? מדובר על ביטול חוק איסור אפליה, זה לא כתוב לכם?".
ח"כ רם בן ברק מיש עתיד הוסיף: "נתניהו יכול לצייץ מה שהוא רוצה ולהגיד מה שהוא רוצה, אנחנו לא מאמינים לו. כשאתה קורא את ההסכמים הקואליציונים ואת ההתבטאויות של מי שיהיה יו"ר ועדת חוקה או את אורית סטרוק, אתה מבין בדיוק לאן הדבר הזה הולך. חיינו כבר בתקופה שהיו שלטים 'אין כניסה ליהודים' ואתה רואה את החוקים האלה שאומרים שבעלי עסק יחליטו למי הם מוכרים ולמי לא. תהיה מכולת שתגיד 'אין כניסה לנשים' ומחר תהיה אחרת שתגיד 'אין כניסה לערבים'".
יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ מיקי לוי, התייחס גם הוא לחוק האפליה ואמר: "לא חשוב מה נתניהו אומר, חשוב מה הוא עושה. הכניעה המוחלטת שלו לקיצונים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, יאפשרו לגזענים וללהט"בופובים לתת את הטון בממשלת בן גביר-סטרוק. דבריה המבחילים והמבעיתים של השרה לעתיד, הם רק ביטוי אחד לחושך שהוא מוריד במו ידיו על המדינה".
8 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"זה לא חשוב מה נתניהו אומר, חשוב מה הוא עושה". מיקי לוי
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
החוק שאותו מבקשים לשנות, "חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים", נחקק בשנת 2000 ומוכר יותר בכינוי "חוק הסלקציה", כיוון שנועד בין היתר לצמצם את הפרקטיקה של אפליה בכניסה למועדונים. הוא אוסר אפליה באספקה של מוצר או מתן שירות ציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, גיל, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי או הורות.
בהסכם הקואליציוני עם יהדות התורה נכתב כי מטרת השינוי המוצע היא "לתקן את העיוות בסטטוס-קוו שנעשה לאחרונה", וכי באמצעותו "תעוגן" האפשרות לקיום אירועי תרבות או לימודים של חרדים ודתיים בהפרדה מגדרית. "כמו כן, יתוקן החוק האמור באופן שיאפשר יצירת וקיום קהילות מגורים על רקע דתי, וכן באופן שימנע פגיעה בבית עסק פרטי שנמנע מאספקת שירות או מוצר בשל אמונה דתית, ובתנאי שמדובר בשירות או מוצר שאינו ייחודי ושניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית במחיר דומה", נכתב בהסכם.
הדברים שנאמרו בריאיונות הבוקר מתווספים לפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" בסוף השבוע על "הרשימות השחורות" של מפלגת נעם, שהיו"ר שלה אבי מעוז עומד להתמנות לתפקיד רב עוצמה במשרד החינוך. מסמכי הדרכה של המפלגה מ-2019 סימנו את האנשים שמפריעים לכאורה לשאיפות השמרניות שלה: חוקרות פמיניסטיות, רשימת שמות של הומואים ולסביות בתקשורת וגופים של משרד החינוך.
מלי קושא, יו"ר לשכת האתיקה של האחים והאחיות בישראל, מסרה: "הזדעזענו עמוקות מהצעתה של ח"כ אורית סטרוק שאמרה כי 'רופא לא יוכל להעניק טיפול רפואי שנוגד את אמונתו כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת שירות'. אנחנו מוחים על אפליה מכל סוג שהוא ומבהירים בזאת כי האחים והאחיות בישראל ימשיכו לפעול על פי הקוד האתי המקצועי ולתת שירות, ללא משוא פנים וללא אפליה, לכל מטופל ואדם הזקוק לטיפול וסיוע".