2 צפייה בגלריה
טנקיסטיות
טנקיסטיות
(צילום: גדי קבלו)
התקדמות אופטימית בפרויקט הטנקיסטיות בצה"ל: כשנה לאחר גיוס החיילות הראשונות בתוכנית, ייכנס הסבב השני של פיילוט לוחמות השריון בצבא לישורת האחרונה.
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי יקבל בימים הקרובים את דו"ח ההתקדמות התקופתי בסטטוס הפיילוט, שממנו עולה כי קבוצת הלוחמות עמדה בכל הסעיפים המקצועיים שנקבעו להן מתחילת הדרך: מהפעלת הטנק ועד פעילות מבצעית, שאותה עשו בחודשים האחרונים בגבול מצרים. במסגרת התעסוקה המבצעית שלהן סייעו לוחמות השריון באירועים מתפרצים ובמארבי תצפית עם מערכות הטנק במטרה לסייע בסיכול הברחות סמים מסיני.
בחלק מהמבחנים עלה כי הלוחמות אף היו טובות יותר מהלוחמים. הדו"ח קובע כי רמת הכשירות שלהן גבוהה מהסף שנקבע. הלוחמות עמדו בין השאר ביעד של טעינת פגז ראשון בטנק תוך שבע שניות וטעינת פגז שני תוך חמש שניות. תוך 15 דקות הן הצליחו לפרוס זחל, זמן ארוך יותר מלוחמים. מהירות הזיהוי והנעילה על המטרה הייתה מוצלחת ועמדה בסטנדרט שנקבע.
2 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל)
באשר לדיוק הפגיעה במטרות, הלוחמות היו טובות יותר בארבעה אחוזים מאשר קבוצת הביקורת המקבילה של הלוחמים. הסיבה לכך, מעריכים בצבא, היא העדינות הנדרשת בהפעלת מערכת ההדקים בטנק בעת שיגור הפגז. הטנקים שבהם התנסו השריונריות, ושבהם הן מבצעות תעסוקה מבצעית בגבול מצרים, הם מסוג מרכבה סימן 4, שבהם מאוכסנים הפגזים בחלק גבוה יחסית של בטן הטנק לעומת טנקי מרכבה סימן 3. השימוש במרכבה 4 לא מאלץ את טעניות הפגזים להתכופף.
השאלות שנותרו פתוחות לגבי הפרויקט נוגעות לאחזקה ולאחריות הלוגיסטית על מחלקות הטנקים שיורכבו מלוחמות המיועדות למשימות הגנת הגבולות ולא לתמרון במלחמה.
בצבא מתלבטים אם נכון שמחלקות אלה יהיו תחת גדוד חי"ר מעורב כמו ברדלס או קרקל, כפי שהן פועלות כיום בגזרה, או שמא יש להקים מסגרת נפרדת ועצמאית שתוכפף רק מבצעית לגדודי הביטחון השוטף בגבולות. כיום הטיפול הטכני בטנקים כפוף לסדנת אחזקה במחנה האימונים צאלים, ובצה"ל מתכוונים שמשימה זו - שהיא קריטית לתחזוקה ולהפעלה השוטפת של הטנק - תהיה ישירה וקרובה יותר לגבולות, בדומה לגדודי שריון רגילים הכוללים צוותי חימוש גדודיים וחטיבתיים.
קצין בכיר שאמון על הפרויקט הנוכחי הביע שביעות רצון מהלוחמות ומאחוז הנשירה הנמוך עד כה, שכן ההקפדה הפעם הייתה על בחירת חיילות בעלות נתונים פיזיים כגון גובה מינימלי של 165 ס"מ, משקל של יותר מ-60 ק"ג ו-BMI מוגדר מראש.
מחלקת טנקיסטיות נוספת נכנסה בחודש האחרון לתעסוקה המבצעית בגבול מצרים, ומחלקה שלישית נמצאת כעת בהכשרה מתקדמת. "הטנקיסטיות מפגינות יכולת מבצעית גבוהה וסוגרות מעגלים מהירים בפעילות המבצעית, בעיקר עם כוחות האיסוף", ציין הקצין.