ערד, מצפה רמון וירוחם נשלטו בעבר הרחוק והקרוב על-ידי גורמים פוליטיים שהיו מזוהים עם המחנה הליברלי. הבחירות לרשויות המקומיות שנערכו אתמול (שלישי) קבעו באופן חד-משמעי: תושבי הנגב עשו פנייה חדה באופן הצבעתם לכיוון השמרני-מסורתי. המנצחים שיתפו פעולה עם הליכוד, הציונות הדתית, עוצמה יהודית ונציגי החרדים - וכך הבטיחו את שלטונם לחמש השנים הבאות.
ראשי הרשויות הוותיקים שמזוהים עם הליכוד בנגב - יחיאל זוהר בנתיבות, איציק דנינו באופקים ושי חג'ג' במרחבים - קיבלו כצפוי תמיכה מובהקת מציבור הבוחרים, ויכהנו בתפקידם קדנציה נוספת. מפלגות הימין פעלו מאחורי הקלעים ולפניהם כדי לייצר מומנטום גם ביישובים אחרים בנגב.
5 צפייה בגלריה
בן חמו ומעיין. ערד
בן חמו ומעיין. ערד
בן חמו ומעיין. ערד
(צילום: הרצל יוסף)

בערד, שאותה הנהיג בחמש השנים האחרונות ניסן בן חמו שמזוהה עם יש עתיד, ההתמודדות הייתה צמודה ביותר. בסופו של דבר הצליח יאיר מעיין הדתי-לאומי, שקיבל גם גב מהליכוד, לנצח את בן חמו. 49.1% מקולות הבוחרים הלכו למעיין, בן חמו נפרד מכיסאו אחרי שקיבל רק 40.9% מהקולות.
בן חמו הזהיר במערכת הבחירות מהשתלטות של גורמים קיצוניים על הרשות. שעות ספורות לפני סגירת הקלפיות הוא העלה סרטון באחד מאתרי ההצבעה, כשמאחוריו אנשי חסידות גור. "זה הזמן לצאת להצביע", אמר בן חמו. "יש הסכם בין חסידות גור ליאיר מעיין. צאו להצביע למען העיר שלכם, שומרים על העיר". הסרטון לא עזר, הקמפיין כשל.

המושג המנצח "ביטחון"

מעיין, שבמהלך קמפיין הבחירות שלו השתמש במושגים כמו "לא לפילוג" ו"לא להסתה", זכה לתמיכת הציבור החרדי בערד. שירותו הצבאי וההילה של אדם שמביא על-רקע המלחמה את המושג המנצח "ביטחון" סייעו למעיין לזכות בתפקיד.
כראש הרשות לפיתוח והסדרת התיישבות הבדואים, מעיין בנה על הניסיון שלו בתחום. היחסים בין היהודים לאוכלוסייה הבדואית שסובבת את ערד, ושאלת הביטחון האישי, היו אף הם במוקד. שירות המילואים שלו לנוכח המלחמה רק העלה עוד ועוד את קרנו.
מעיין (56), שעבר ביולי האחרון לערד ממושב פעמי תש"ז יחד עם אשתו ובתו בת ה-7, אמר הבוקר אחרי ניצחונו: "אני רוצה לבצע פיתוח נרחב בכל העיר בהיקפים משמעותיים, להוסיף עוד אלפי יחידות דיור. עברתי לעיר בגלל שהיא בנגב המזרחי. המצב פה לא טוב בכלל. העיר נחלשה בעשורים האחרונים, היא במצב של קיפאון. כל הערים האחרות בנגב מתקדמות ורק ערד תקועה ומידרדרת. ראיתי לנכון לבוא לפה ולחזק את העיר".
על החשש שערד תהפוך לפחות ליברלית, אמר מעיין: "זה יפתיע אתכם לטובה. לא נפגע באף ציבור. יש פה דמוקרטיה, לא נסגור אף עסק בשבת. כל הפעילות של התרבות והספורט ושעות הפנאי, הכול יימשך כרגיל ואין על זה שום שאלה ושום ויכוח. הכי חשוב הוא ליצור פה מקומות תעסוקה ולהחזיר לפה את הצעירים, שמרגישים שאין להם פה מקום".
5 צפייה בגלריה
אליה וינטר, פלורה שושן
אליה וינטר, פלורה שושן
וינטר ושושן. מצפה רמון
(מתוך פייסבוק)
במצפה רמון ניצח מועמד הליכוד אליה וינטר עם 57.3% מקולות הבוחרים. פלורה שושן, מועמדת המחנה הממלכתי, הסתפקה ב-38.6% מהקולות. בתחילת יום הבחירות אמר תושב היישוב: "מי שרוצה שמצפה רמון תהיה צבע אחד - זה יהיה רע. מצפה היא טובה כשיש לה המון צבעים, זה מה שהופך אותה למיוחדת".
ביישוב המדברי הקטן, שמונה רק 5,803 תושבים, רואים הליברלים בווינטר, גזבר הרשות לשעבר, כתלמידו של הרב צבי קוסטינר. מבחינתם, ההפסד הוא תחילת הסוף של מרקם החיים שנבנה במקום. קוסטינר ידוע בהתנגדותו ללהט"בים ובהטפותיו לאורח חיים שמרני והתנגדות לגיוס של נשים לצבא.
המנצח וינטר התהדר בקשרים ההדוקים שיש לו עם חברי ממשלה וקואליציה דוגמת שרת התחבורה מירי רגב, שר התקשורת שלמה קרעי, שר החינוך יואב קיש וח"כ אופיר כץ. שושן, שכיהנה בין 2006 ל-2013 כראש מועצת מצפה רמון, לא זכתה להערכה גדולה במערכת הבחירות הנוכחית.
5 צפייה בגלריה
בוקר אחרי הבחירות המקומיות במצפה רמון
בוקר אחרי הבחירות המקומיות במצפה רמון
הבחירות במצפה רמון
(צילום: אילנה קוריאל )
5 צפייה בגלריה
בוקר אחרי הבחירות המקומיות במצפה רמון
בוקר אחרי הבחירות המקומיות במצפה רמון
(צילום: אילנה קוריאל )
הציבור הליברלי ביישוב התקשה להעמיד מול וינטר מועמד שיכול למשוך אליו כוחות רבים, וכך נותרה מולו רק שושן שזכתה לחסות ממפלגתו של השר בני גנץ. מיכל רומי, ממייסדות "מקאן ואלי" ביישוב, אמרה כי "אלה היו בחירות על דרך ולא על אדם. זה בוקר כואב". יחד עם זאת, בבחירות למועצת היישוב זכתה הרשימה של שושן לרוב של 31.2% לעומת הרשימה של הליכוד שקיבלה 22.8% מהקולות.
התוצאות במצפה רמון לא הפתיעו, מכיוון שהן די מתכתבות עם ההתרחשויות בבחירות האחרונות לכנסת שנערכו בנובמבר 2022. הציונות הדתית ועוצמה יהודית קיבלו אז ביישוב 27.2% מהקולות ומפלגת הליכוד קיבלה 26.3% מקולות הבוחרים. הרחק מאחור השתרכו אז יש עתיד 11.3% מהקולות והמחנה הממלכתי 5.1% בלבד.
לא מן הנמנע שההפסד של הציבור הליברלי במצפה רמון נעוץ במציאות שהתהפכה בעקבות פרוץ המלחמה. הבידול מול הציבור הדתי-לאומי גרם לחלק מהמצביעים להירתע מתמיכה בשושן. הודעות טקסט שנשלחו משני הצדדים הזהירו מהפיכת היישוב לאנרכיסטי או מפני השתלטות דתית. בשורה התחתונה די ברור שאנשי מצפה איבדו את הסמל של היישוב: האחדות וקבלת האחר.
"אני לא שלם עם אף אחד מהמועמדים, ואין לי מה להרוויח מלתמוך בזה או אחר", אמר בעל עסק מקומי. "עשיתי חוג בית של אליה, וקיבלתי תגובות כואבות מהחבר'ה הצעירים. אני עושה אירועים גם לצד השני. מפחידים אותנו מהגרעין התורני, שלכאורה רוצה להשתלט ולשנות את המרקם של היישוב. קשה לי עם הדמוניזציה הזאת של שני הצדדים, במיוחד אחרי 7 באוקטובר".
5 צפייה בגלריה
טל אוחנה בירוחם
טל אוחנה בירוחם
אוחנה ואהרון. ירוחם
(צילום: איליה מלניקוב)
בירוחם זכתה עו"ד נילי אהרון מהליכוד עם 52.3% מקולות המצביעים. בניסיון השני שלה היא הצליחה לנצח את ראש המועצה טל אוחנה, לשעבר פעילה במפלגת העבודה ובכולנו, שסגרה חמש שנים בתפקיד, והסתפקה הפעם ב-31.9% מהקולות. אוחנה הודתה בהפסד וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "תודה על הזכות לעבוד עבורכם שנים רבות. בהצלחה גדולה לנילי. כאן בשבילכם תמיד".
אחרי ההפסד ב-2018 הפכה אהרון ליו"ר אופוזיציה פעילה. במהלך השנים היא הצליחה לגייס לצידה תמיכה של החרדים, שתמיד היו קול מאזניים בבחירות לרשויות המקומיות. היא הקימה מחדש את סניף הליכוד המקומי, והתמיכה של החרדים שהושגה ימים בלבד לפני ההליכה לקלפיות עזרה לה להביא את הניצחון.