הודעתו הבוקר (שני) של סגן המפכ"ל דוד ביתן על פרישה הביאה באופן רשמי לפתיחת ההתמודדות על התפקיד של השוטר מספר 2. ל-ynet נודע כי בשלב הזה צפויים במשטרה להניח בפני השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר שני שמות של קצינים בכירים.
הראשון הינו ניצב אבשלום פלד שמכהן כיום כראש אגף ההדרכה ונחשב למקורבו של שבתאי. הקצין השני ששמו ככל הנראה יוגש הוא ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז הדרום במשטרה. מועמד נוסף שבמשטרה לא פוסלים על הסף את מינויו הוא ניצב עוזי לוי מפקד מחוז ש"י. לוי היה בעבר סגנו של שבתאי במג"ב וקיווה שיתמנה למפקד מג"ב כששבתאי קיבל את המפכ"לות. היחסים בין השניים נפגעו לאחר ששבתאי בחר באמיר כהן לתפקיד מפקד מג"ב.
3 צפייה בגלריה
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
ייתכן שהשר המיועד יבקש למנות דמות חיצונית. שבתאי ובן גביר
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
אבשלום פלד
אבשלום פלד
יחליפו את הסמפכ"ל הבא? ניצב עוזי לוי, ניצב פרץ עמר וניצב אבשלום פלד
(צילום:שאול גולן, חיים הורנשטיין)
תחילה עלו גם שמותיהם של ניצב דורון תורג'מן, מפקד מחוז ירושלים, וניצב אמיר כהן, מפקד משמר הגבול, אך גורמים במשטרה סיפרו כי השניים הודיעו שאינם מעוניינים בתפקיד שנחשב לתפקיד אחרון במשטרה. רובם של הסמפכ"לים לשעבר לא התקדמו משם לתפקיד המפכ"ל, בטח לא בשנים האחרונות, מלבד אסף חפץ, דוד קראוס, שאול רוזליו ויוסף נחמיאס.
בכירים במשטרה העריכו בשיחה עם ynet כי בן גביר יבקש להשפיע ישירות על זהותו של הסמפכ"ל הבא ולא פוסלים אפשרות שיבקש למנות דמות חיצונית לתפקיד, דוגמת ניצב בדימוס שלומי קעטבי. קעטבי שימש בעבר מפקד מחוז ש"י במשטרה והוא אחד מהקצינים בדימוס שבן גביר מתייעץ איתם תכופות.
"אין ספק שכל שם שהמפכ"ל שבתאי יביא כסמפכ"ל אפשרי ייפסל אוטומטית על ידי בן גביר שירצה לקבוע בעצמו את הטון. ללא ספק צפויים מאבקי כוח בנושא", אמרו הבכירים במשטרה. "בכל מקרה, הכרעה על זהות הסמפכ"ל הבא תתקבל רק לאחר שבן גביר ייכנס לתפקידו".

3 צפייה בגלריה
שלום קעטבי
שלום קעטבי
ניצב בדימוס שלומי קעטבי. בן גביר יעדיף אותו על פני הנציבים המכהנים?
(צילום: יריב כץ)
שמו של ניצב פלד עלה לכותרות ב-2008 כשהיה מפקד מרחב חברון במשטרה. תנועת "שלום עכשיו" דרשה להשעות אותו לאחר שאמר ל-ynet כי "מניסיוני המצטבר באזור חברון וגוש עציון, פעילות השמאל המיליטנטי עלולה להיות חמורה ומסוכנת".
פלד שהיה אז קצין בדרגת ניצב-משנה אמר על פעילי השמאל והימין: "כשמנתחים את אירועי הפרות הסדר עולה תמונה ברורה שזה לא רק מתנחלים, אלא ישנם גורמים בעלי עניין שמעוניינים להשפיע על דעת הקהל. בתודעה הציבורית צרובים המתנחלים כמחוללי הפרות הסדר, אבל במציאות הדברים אינם מדויקים. רובו של ציבור המתיישבים הינו שקט, ומיעוטו בלבד עוסק בהפרות סדר".
בתוך כך, בן גביר ושבתאי השתתפו הערב בהדלקת נר שני של חנוכה בכותל. בן גביר אמר, ברמז אולי למפכ"ל על רקע סערת החוק שהוא מבקש לקדם ושיאפשר לו להוביל את המדיניות על החקירות במשטרה: "יש נס שאנחנו מציינים כל הזמן בברכת על הניסים. זה הנס של לצאת מעטים מול רבים, חלשים מול גיבורים, זה האומץ לצאת, לעשות ולא לפחד כלל".
חיים גולדיטש השתתף בהכנת הכתבה