2 צפייה בגלריה
נזקי הפגזה שהרסה מלון ב בחמוט מחוז דונייצק חבל דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
נזקי הפגזה שהרסה מלון ב בחמוט מחוז דונייצק חבל דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
מלון שהופגז באוקראינה
(צילום: רויטרס)
משרד הבריאות ממליץ לסטודנטים ישראלים לרפואה שלמדו באוקראינה להישאר במדינה שהפכה לזירת מלחמה בחצי השנה האחרונה – ושמתמודדים בשלב זה עם חוסר ודאות באשר להמשך הלימודים שלהם. מדובר במאות סטודנטים ששבו ארצה לאחר פרוץ הלחימה במדינה בעקבות המלצת משרד החוץ, חלקם בשנים מתקדמות ולקראת סיום הלימודים. מאז הם נותרו ללא פתרון ולא יודעים האם ומתי יסיימו את לימודיהם בטרם יפנו לבחינות הרישוי בישראל.
"מזה זמן רב מסרנו לסטודנטים הלומדים באוקראינה בשנים רביעית, חמישית ושישית כי לפניהם כמה אפשרויות", נכתב בתשובה לפניית סטודנטים בנושא ממשרד הבריאות. "להישאר באוקראינה במידת האפשר ובתנאי שהלימודים יהיו רצופים ופרונטליים, לעבור לאוניברסיטה מוכרת אם הדבר אפשרי ואם לא ניתן גם לאוניברסיטה שאינה מוכרת אך בהכוונה שלנו".
2 צפייה בגלריה
עדי פומרנץ
עדי פומרנץ
"הייתי בהלם כשמשרד הבריאות שלח אותנו לאוקראינה". פומרנץ
(צילום: גדי קבלו)
לצד חוסר הוודאות, החל משנת 2026 ישראל תחדול מלהכיר בלימודי רפואה באוקראינה יחד עם מדינות נוספות. כך או כך, בשלב זה אף אחד מבתי הספר לרפואה בישראל לא מקבל סטודנטים מאוקראינה.
עדי פומרנץ, בת 27 מראשון לציון, סיימה חמש שנות לימודי רפואה באוקראינה וכעת עובדת כעוזרת רופא בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד. "לאחר שמשרד החוץ קרא לנו לחזור ארצה, הגעתי לארץ", היא סיפרה על מה שהתרחש במרץ, לאחר פרוץ המלחמה במדינה. "לקראת החזרה לספסל הלימודים אנחנו רואים שאין לנו פתרון גם בארץ וגם בחו"ל. אנחנו נופלים בין הכיסאות. הייתי בטוחה שאחזור לאוקראינה כי המלחמה תיגמר כדי שאסיים את הלימודים שלי".
לדבריה, "התשובה שאנחנו מקבלים היא שבאוניברסיטאות בארץ אנחנו לא יכולים ללמוד אז נראה שמבחינת משרד הבריאות אחת האופציות היא לחזור לאוקראינה - מדינה שנמצאת במלחמה ושלא יהיה לי בה שום ביטוח. אופציה שנייה היא ללמוד באוניברסיטה אחרת בחו"ל, ולשלם שכר העברה שמסתכם בכמה אלפי דולרים, וזה בנוסף לשכר הלימוד שהוא גבוה משמעותית כי מקבלים אותנו ממדינה אחרת ולשנה מאוחרת יותר, ולא בטוח שיקבלו אותנו לאותה אוניברסיטה".
פומרנץ הוסיפה כי "אני מרגישה תסכול וחוסר אונים. ראוי שמשרד הבריאות ימצא לנו פתרון ובמיוחד כי בסופו של דבר נחזור הביתה, לכאן, ונהיה חלק ממערכת הבריאות כאן. הייתי בהלם כשמשרד הבריאות שלח אותנו לאוקראינה, וזה זלזול בנו ובמשפחות שלנו".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות גיבש בחודשים האחרונים מספר פתרונות לסטודנטים שהחלו את לימודי הרפואה באוקראינה ובמסגרת זו יתקיים מחר מפגש נוסף בין פרופ' שאול יציב (מנהל האגף לרישוי מקצועות רפואיים) לבין נציגי הסטודנטים מאוקראינה, במפגש יוצגו האפשרויות העומדות בפניהם.
"משרד הבריאות יאפשר לסטודנטים שלומדים באזורי המלחמה לעבור לבתי ספר לרפואה אחרים בעולם המוכרים על ידי המשרד. אם לא יצליחו בכך, יוכלו לעבור לבתי ספר שאינם מוכרים, זאת בתיאום עם המשרד ובהינתן תנאים הבאים: הסכם בין בית הספר לרפואה באוקראינה לבתי הספר הנבחרים (מחוץ לאוקראינה) כך שבתום הלימודים תינתן דיפלומה על ידי אחד מהצדדים, זאת על מנת שיוכלו לגשת לבחינת רישוי; הלימודים יהיו פרונטליים, בקבוצות קטנות ובבתי חולים שמצונפים לבית ספר לרפואה; מסלול הלימודים הקליניים יהיה שווה ערך לזה הקיים בישראל".