מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם אחר הצהריים (יום ו') לראשונה מאז מפרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס, ואחרי כמעט ארבעה שבועות של חילופי אש בין ארגונו לבין צה"ל בגבול הצפון, שבהם נהרגו לפחות 56 פעילי חיזבאללה. על רקע התהיות אם בכוונתו לפתוח במלחמה רבתי נגד ישראל נשמע נסראללה בנאום כמי שמנסה לשכנע מדוע די לעת עתה בפעולות שביצע ארגונו עד כה. הוא הדגיש כי חיזבאללה נכנס למעשה למערכה כבר ב-8 באוקטובר, ואמר כי "מה שקורה בגבול הלבנוני עשוי להיראות צנוע, אבל הוא חשוב מאוד". לטענתו המצב שכפה על צה"ל בצפון לא נראה מאז 1948.
את הנאום נשא נסראללה במסגרת מה שהוגדר כטקס הוקרה ל"שהידים שמתו בדרך לירושלים". בנאומו אמר מזכ"ל חיזבאללה כי פעולות ארגונו מאז 7 באוקטובר הסלימו יום אחר יום, ואילצו את ישראל לשמור על כוחותיה ליד גבולה הצפוני במקום בעזה ובגדה המערבית.
7 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה, בנאומו בצהריים. "זו מדינה חזקה? היא צריכה סיוע מאמריקה"
(צילום: Al-Manar via REUTERS )
7 צפייה בגלריה
תומכי חיזבאללה בלבנון
תומכי חיזבאללה בלבנון
תומכי חיזבאללה בלבנון לקראת נאום נסראללה. "זו מלחמה שלא קשורה לשום עניין אזורי"
(צילום: רויטרס /Alaa Al-Marjani)
לצד הדברים האלה ניסה נסראללה להרתיע את ישראל, ואמר כי מה שנעשה עד כה "לא יהיה הכול", מבלי לפרט. בהמשך אמר כי "הסלמה נוספת בחזית הלבנונית היא אפשרות ריאלית", וכי הסלמה כזו תלויה באירועים בעזה ובמעשי ישראל שם: "כל האופציות בחזית הלבנונית שלנו פתוחות, ואנחנו מוכנים לכל האפשרויות". באיום ישיר לישראל הזהיר אותה כי "אם תפתח במתקפת מנע בלבנון היא תעשה את הטעות הגדולה בתולדותיה". על הגעת נושאות המטוסים והמשחתות האמריקניות לאזור אמר: "ספינות המלחמה של ארה"ב לא מפחידות אותנו. אנחנו מוכנים היטב להתמודד גם איתן".
על מתקפת הפתע של חמאס אמר נסראללה בנאום: "ההחלטה לפתוח במתקפה הייתה 100 אחוז פלסטינית, ומבצעיה הסתירו אותה מכולם". הוא הדגיש: "המערכה היא פלסטינית לחלוטין, לא אזורית. הקרב הוא לחלוטין פלסטיני, למען הפלסטינים, ואין לו שום קשר לעניין אזורי כלשהו". נסראללה הצהיר כי "החשאיות של הפעולה לא הכעיסה אף אחד בציר ההתנגדות", כלומר באיראן ובארגוני הטרור הסרים למרותה.
נסראללה אמר כי המערכה הנוכחית היא "שלב חדש והיסטורי בקרב נגד ישראל", וקבע כי ההחלטה של חמאס לצאת למתקפה הייתה נכונה, חכמה ואמיצה – ובאה בעיתוי הנכון. הוא ניסה להמעיט בהישגי ישראל במלחמה, ואמר כי אחת הטעויות הגדולות שהיא עושה כעת היא העובדה שהיא מציבה – לדבריו – מטרות שהיא אינה יכולה להשיג, כגון המטרה של חיסול חמאס: "היא לא אמרה 'נפיל את הזרוע הצבאית, אלא את כל חמאס'!", הביע פליאה. הוא טען כי "במשך חודש שלם ישראל לא הצליחה להציג הישג צבאי אחד", ובהתייחסות לסוגיית החטופים אמר כי ישראל תוכל לשחררם רק במשא ומתן.
7 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
דובר צה"ל הזהיר את חיזבאללה: "נגיב באופן תקיף". תומכי נסראללה צופים בנאומו, היום בביירות
(צילום: REUTERS /Mohamed Azakir)
7 צפייה בגלריה
תומכי ארגון הטרור חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בלבנון
תומכי ארגון הטרור חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בלבנון
המסר לארה"ב: "אלה שהביסו אתכם עוד בחיים". צופים בנאום נסראללה בביירות
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
ככלל, נאומו של נסראללה היה עמוס בהצהרות שיעדן הוא לוחמה פסיכולוגית. כך למשל טען כי הזוועות המתועדות שחוללו מרצחי חמאס לקורבנותיהם הישראלים לא בוצעו למעשה על-ידי מחבלי הארגון, וכי "כוחות הביטחון הישראליים הם אלה שביצעו מעשי טבח נגדם (נגד הישראלים)". הוא גם קבע כי מתקפת הטרור של 7 באוקטובר "גרמה לרעידת אדמה בישראל" וחשפה את חולשתה, והדגיש את העובדה שצבא ארה"ב הגיע לסייע לה במלחמה: "ארה"ב תומכת בישראל בתחומים שונים – איפה ישראל שמתגאה שהיא הצבא הכי חזק באזור? ישראל ביקשה מהרגע הראשון עזרה מאמריקה וכסף – האם זו מדינה חזקה? זו מדינה שצריכה סיוע מאמריקה".
מזכ"ל חיזבאללה תקף גם את ארה"ב עצמה, ואמר כי היא אחראית לחלוטין למלחמה בעזה. באיום על האמריקנים אמר: "אלה שהביסו אתכם בלבנון בתחילת שנות ה-80 עדיין בחיים".
7 צפייה בגלריה
תומכי ארגון הטרור חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בלבנון
תומכי ארגון הטרור חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בלבנון
ילד לבנוני בהפגנת תומכי חיזבאללה, היום בצהריים. "תודה לידיים התימניות"
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
7 צפייה בגלריה
תומכי ארגון הטרור חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בלבנון
תומכי ארגון הטרור חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בלבנון
הזהיר מ"הטעות הגדולה בתולדות ישראל". לבנונים צופים בנאום נסראללה בביירות
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
בנאומו הודה נסראללה ל"ידיים העיראקיות והתימניות שהצטרפו לקרב הזה", כשכוונתו למיליציות הפרו-איראניות בעיראק ולחות'ים בני טיפוחה של טהרן בתימן, שנטלו אחריות לשיגור טילים לעבר ישראל ולהתקפות על הכוחות האמריקניים במזרח התיכון. הוא טען כי החלטת המיליציות השיעיות בעיראק לתקוף בסיסים אמריקניים בעיראק ובסוריה בתגובה על תמיכת וושינגטון במתקפה על עזה היא בחירה חכמה, ואותת כי בכוונתן להרחיב את פעילותן: "החלטת הפלגים העיראקיים בנוגע להרחבת העימות תתברר בתוך שעות וימים", אמר נסראללה, "היום חובה להגן על העם הפלסטיני בעזה – זו חובה אנושית".
נסראללה הדגיש כי גם מדינות ערב צריכות להירתם למערכה של חמאס. "ניצחון חמאס הוא אינטרס של כולם, זה לא נכון שאם חמאס ינצח איראן תנצח", טען. "אם חמאס ינצח זהו ניצחון של הפלסטינים ושל כל מדינות האזור. זהו אינטרס לאומי מצרי, זהו אינטרס לאומי ירדני, זהו אינטרס לאומי סורי – וכך גם של כל שאר המדינות, גם של לבנון". הוא אמר כי מדינות ערב והאיסלאם צריכות לפחות לפעול ללא לאות להפסקת ההתקפות על עזה, וקרא להן גם לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל ולחדול משיתופי הפעולה הכלכליים איתה.
7 צפייה בגלריה
תא״ל דניאל הגרי
תא״ל דניאל הגרי
"אנחנו בדריכות מאוד-מאוד גבוהה להגיב". תא"ל הגרי
(צילום: דובר צה"ל)
כמה שעות לפני נאום נסראללה היום התייחס דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, לאפשרות של הסלמה בצפון: "אנחנו נמצאים בהיערכות מבצעית רחבה בגבול הצפון", אמר. "אתמול תקפנו תקיפה רחבה מאוד ופגענו במספר חוליות של חיזבאללה בתגובה לירי רחב שביצע חיזבאללה לעבר קריית שמונה וצפת ושבעקבותיו נפצעו אזרחים. אנחנו נמשיך להגיב באופן תקיף נגד כל פגיעה באזרחי מדינת ישראל".
תא"ל הגרי הבהיר: "אנחנו במוכנות גבוהה מאוד בצפון, בדריכות מאוד-מאוד גבוהה להגיב לכל אירוע שיתרחש היום ובימים שיבואו. איראן ממשיכה לבצע פעילות חתרנית שלילית, ומדרבנת שלוחים פרוקסי בשמה עם אמצעי לחימה איראניים שהיא שולחת להם, בדיוק כמו שהיא עשתה באוקראינה, תימן ועיראק נגד כוחות אמריקניים. כך היא ממשיכה לעשות נגד מדינת ישראל ומנסה להסיט אותנו מהמלחמה בעזה".
פורסם לראשונה: 15:24, 03.11.23