משאית תברואה של המועצה האזורית שומרון הגיעה הבוקר (ראשון) בפעם הראשונה לחומש, לאחר שבג"ץ הכריע בשבוע שעבר שהמקום שהפך ל"מאחז הסמל" של המתנחלים, לא יפונה. בכך למעשה המועצה חידשה את הענקת השירותים המוניציפאליים שלה לחומש.
2 צפייה בגלריה
ישיבה חומש שהוקמה במיקום חדש באדמות מדינה
ישיבה חומש שהוקמה במיקום חדש באדמות מדינה
השירותים המוניציפאליים בחומש חודשו לאחר שבג"ץ הכריע שהמאחז לא יפונה
לפני חידוש השירותים ראש המועצה יוסי דגן קיים ישיבת עבודה עם מנכ"ל המועצה אמיתי רויטמן, כלל מנהלי האגפים והנהלת ישיבת חומש, שם הם סיכמו על החידוש. "לפני 18 שנים היינו על הגג של המצודה, חטפנו גז מדמיע, אלימות ולקחו אותנו בכוח מהבתים שלנו - ראינו את הגירוש למול עינינו", אמר דגן. לדבריו, "לא הפסקנו לחלום ולהיאבק לתקן את הפשע הזה של הגירוש. הבג"ץ של השמאל הקיצוני נמחק בדיוק ביום לציון 18 שנה לגירוש.
"נסענו לכאן עם המשאית הזו של המועצה והגענו הנה בפעם הראשונה לפנות את הזבל בצורה רשמית", המשיך ראש המועצה. "זו לא עוד נסיעה של משאית, או עוד פינוי של זבל - זה חידוש של השירות המוניציפלי של מועצה אזורית שומרון. יחד עם המכולה אנו זורקים את הגירוש ואת מה שסביבו לפח האשפה של ההיסטוריה, והעתיד הוא שלנו. העתיד הוא של הציונות, העתיד הוא של בניין הארץ, העתיד הוא כאן בחומש, בבית שלי בשא-נור, גנים וכדים ויש מקום לעוד יישובים חדשים בצפון השומרון".
2 צפייה בגלריה
דרך מאחז עוז ציון
דרך מאחז עוז ציון
משאית התברואה של מועצה אזורית שומרון בחומש, היום
(צילום: אלישע בן קימון)
מנכ"ל ישיבת חומש שמואל וונדי אמר כי "זכינו וחומש חוזרת לחיים. חומש היא נקודת ההתחלה ומפה נמשיך לכל היישובים בצפון השומרון ובגוש קטיף".
פעילות המועצה בחומש מגיעה כאמור לאחר שבג"ץ דחה בשבוע שעבר את העתירה לפינוי המאחז. השופטים הסבירו שהסיבה לדחיית העתירה נובעת מכך שהוגשה נגד הישיבה שהוקמה במקום לא-חוקי, אך זו הועברה ממיקומה למקום חדש - כך ש"עיקר הבינוי הבלתי-חוקי שנמצא על אדמות פרטיות הוסר".

השופטים הדגישו כי על אף שדרכי הגישה למיקום החדש עוברות גם כן על קרקע פרטית, נוכחות זו והדרכים האמורות "לא ניצבו בלב העתירה ולא עמדו בבסיס ההחלטה על הוצאת צו על-תנאי בעניינה". הם הדגישו כי לעותרים שמורה הזכות להגיש עתירה שמתייחסת למצב החדש בעתיד.
באשר לנוכחות של ישראלים בשטח צו התיחום, ציינו השופטים כי האיסור על כניסת ישראלים למרחב חומש בוטל במסגרת ביטול "חוק ההתנתקות" בכנסת במרץ האחרון. "אשר לשאלת הגישה של בעלי הזכויות במקרקעין הפרטיים מושא העתירה אל אדמותיהם - גם בהיבט זה חל שינוי במצב העובדתי עקב העתקת מיקומה של הישיבה", כתבו השופטים. "רשמנו לפנינו את הצהרת המדינה שלפיה אין מניעה העומדת בפני בעלי הזכויות כאמור. חזקה על המדינה כי תפעל להבטחת זכות הגישה כאמור, ומכל מקום, טענות הצדדים שמורות להם אף בעניין זה".
כחודשיים לאחר שהכנסת אישרה את ביטול חוק ההתנתקות בשומרון, העבירו מתנחלים את ישיבת חומש אל אדמות מדינה, כמה מאות מטרים מהמקום שבו ישבה קודם לכן, על אדמות פרטיות. בהודעה שפרסמו אז אנשי ישיבת חומש נאמר כי המעבר למיקום החדש נעשה במבצע "חשאי". המבצע יצא לפועל רק לאחר שהתקבל אישור משר הביטחון יואב גלנט, ומבחינת ההתיישבות זה היה שלב משמעותי בדרך להסדרת חומש.