על רקע המחלוקת בממשלה בסוגיית כניסת פליטים חסרי מעמד מהמלחמה באוקראינה לישראל, מבקשים מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות מהממשלה לאפשר לכאלפיים ילדים פליטים להיקלט באופן מיידי בגני ילדים ובבתי ספר. ועדת שרים שדנה בנושא, החליטה בשבוע שעבר שלא לקלוט במערכת החינוך את הילדים הפליטים באופן מיידי, אלא להמתין לכך שלושה חודשים.
החלטת השרים עוררה תרעומת בקרב אנשי חינוך ומחלקות החינוך ברשויות המקומיות. יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, ד"ר שי פרוכטמן, פנה במכתב לשרת הפנים איילת שקד, לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון, לשרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ולשר הרווחה מאיר כהן בדרישה לאפשר קליטה של ילדים אוקראינים ששוהים בבתי מלון ומתארחים בבתי משפחות במעמד תייר.

"אנו מצרים על החלטה זו"

"עד כה נקלטו ילדי עולים זכאי חוק השבות במערכת החינוך, אך נכון לתחילת השבוע יש בבתי מלון בארץ למעלה מ-1,815 ילדים על אשרת תייר המנותקים משגרת חייהם הקודמת. מלבדם יש עוד מאות ילדים שהגיעו למשפחות מארחות בישראל ואינם זכאים לשיבוץ במערכת החינוך", כתב פרוכטמן במכתבו לשרים.
לפי הנחיית ועדת השרים, הילדים הפליטים יוכלו לקבל מענה באמצעות החינוך הבלתי-פורמלי. "אנו מצרים על החלטה זו", הדגיש פרוכטמן במכתבו. "ברשויות המקומיות והאזוריות נמצאים מנהלות ומנהלי מוסדות חינוך ומחלקות חינוך שמוכנים לשבצם ולאפשר להם שגרת ילדים מסוימת, החשובה כל כך כך בסיטואציה הזאת".
פרוכטמן ציין כי בבתי המלון יש ילדים בקבוצות גיל מעורבות מ-3 עד 18, ולכן קשה לאפשר להם פעילות משותפת על ידי מורות חיילות וחינוך בלתי-פורמלי. עוד הוא ציין במכתב כי כדי לאפשר לילדים ולנערים חינוך בלתי-פורמלי, נדרשות הרשויות לאפשר לבני נוער דוברי השפה הרוסית לצאת אליהם ולהפסיד את שגרת יומם.
1 צפייה בגלריה
ד"ר שי פרוכטמן, יושב ראש איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות
ד"ר שי פרוכטמן, יושב ראש איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות
"אנשי חינוך מוכנים לשבצם ולאפשר להם שגרת ילדים מסוימת". פרוכטמן
(צילום: בנימין לפיד)
"אנו מזהים צורך מהותי בקידום מתן שעות לפסיכולוגים ברשויות אלה, ואף מבקשים סיוע בגיוס פסיכולוגים דוברי השפה הרוסית מרשויות סמוכות שיגיעו כיום לבתי המלון", כתב יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך לשרים. "אנו מבקשים את אישורכם בקליטת הילדות והילדים במוסדות החינוך הרשמיים, ולא להמתין שלושה חודשים לכך, לקדם מתן סל מצומצם לרכישת ציוד לימודי וכן תגבור של השירות הפסיכולוגי ברשויות הקולטות את הילדים ובמתן מענה חברתי-רגשי שכל כך חשוב להם בעת קשה זו בחייהם".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מעניק לילדים חסרי המעמד מאוקראינה מעטפת של מענים רגשיים הניתנים על ידי יועצים חינוכיים, פסיכולוגיים חינוכיים ומדריכים שעוסקים בטראומה. לצד זה, המשרד משלב את התלמידים בפעילויות הפגה שכוללות טיולים והפעלות חינוכיות. אשר לסוגיית השיבוצים, המשרד פועל כפוף להחלטת הממשלה".