סרט בוליוודי מעורר בימים האחרונים ביקורת קשה בשל האופן שבו הוא משתמש בזוועות השואה כמטפורה לקשיים שחווה במערכת היחסים שלו זוג גיבורי הסרט. ארגונים יהודיים וגם מבקרי קולנוע בהודו האשימו כי הסרט מזלזל בזיכרון השואה וכי הוא מציג באופן טריוויאלי את הרצח השיטתי של ששת מיליוני היהודים בידי הנאצים. במרכז שמעון ויזנטל שבארצות הברית קראו לשירות הסטרימינג "אמזון פריים", שבו מוצג הסרט, להסירו.
2 צפייה בגלריה
אושוויץ, וכרזת הסרט. באחת הסצנות גיבוריו מוצגים כלואים בתא גזים
אושוויץ, וכרזת הסרט. באחת הסצנות גיבוריו מוצגים כלואים בתא גזים
אושוויץ, וכרזת הסרט. באחת הסצנות גיבוריו מוצגים כלואים בתא גזים
(צילום: Sergej Borzov / shutterstock)
ב"בוואל" ("מהומה" בהינדית), שהצגתו בשירות הסטרימינג של אמזון החלה לפני כשבוע, מככבים השחקנים הבוליוודים המפורסמים-למדי וארון דוואן וג'נבי קאפור, שמגלמים זוג נשוי טרי שחווה כאמור קשיים במערכת היחסים שלו. קאפור מגלם מורה להיסטוריה, שכחלק מעבודתו נוסע יחד עם רעייתו לאירופה כדי לצלם לתלמידיו סרטוני אינסטגרם מאתרים מרכזיים הקשורים למלחמת העולם השנייה ולשואה. לאורך המסע הזה משמשת השואה רקע למערכת היחסים בין בני הזוג, שבסופו של דבר מצליחים להתגבר על הקשיים ביניהם ולהעמיק את אהבתם זה לזו.
אחת הסצנות שעוררו זעם בקרב מבקרי הסרט היא זו שבה משווה דמותה של קאפור בין חמדנות לבין הצורר הנאצי אדולף היטלר. "כולנו קצת היטלר קטנים, לא?", היא אומרת באותה סצנה, שמוצגת גם בטריילר של הסרט. "אנחנו לא מאושרים ממה שיש לנו. אנחנו רוצים את מה שיש לאחרים". בסצנה נוספת היא מתייחסת למחנה ההשמדה שבו נרצחו יותר ממיליון יהודים: "כל מערכת יחסים עוברת את האושוויץ שלה". בסרט מוצגת גם סצנת פנטזיה שבה מוצגים בני הזוג כלואים בתוך תא גזים באושוויץ, כשהם מוקפים באנשים עירומים שצורחים ונחנקים למוות.
2 צפייה בגלריה
ג'נבי קאפור ו וארון דוואן כוכבי הסרט הבוליוודי בוואל שעורר סערה בשל אכזורים של השואה
ג'נבי קאפור ו וארון דוואן כוכבי הסרט הבוליוודי בוואל שעורר סערה בשל אכזורים של השואה
כוכבי הסרט, וארון דוואן וג'נבי קאפור. היא טענה שהכוונה "טהורה", הוא האשים בצביעות: "איפה הרגישות לסרטים באנגלית?"
(צילום: SUJIT JAISWAL / AFP)
מרכז ויזנטל, שפועל להגן על זכויות יהודים ברחבי העולם ולשמר את זכר השואה, גינה כאמור את הסרט. אחד מבכירי הארגון, הרב אברהם קופר, אמר: "אושוויץ הוא לא מטפורה. הוא ההתגלמות המובהקת ביותר של הרשע האנושי". הוא האשים שבמאי הסרט, ניטש טיווארי, "מזלזל והופך לטריוויאלי את זכרם של שישה מיליון יהודים שנרצחו ושל מיליונים נוספים שסבלו מנחת זרועו של המשטר הרצחני של היטלר". במרכז ויזנטל תהו גם אם הבמאי טיווארי רצה ליצור פרובוקציה על מנת לקדם את יחסי הציבור של סרטו, וקראו כאמר לאמזון להסיר אותו מיד משירות הסטרימינג של החברה. באמזון טרם הגיבו לביקורת, והסרט עדיין מופיע בשירות שלה.
הביקורת נשמעת כאמור לא רק מארגונים יהודיים, וגם מבקרים בהודו הביעו אי-נחת כבד מהאופן שבו מוצגת השואה בסרט. The Hindustan Times, אחד העיתונים המובילים בשפה האנגלית בהודו, כינה אותו "אחד הסרטים הכי לא רגישים של השנה עד כה", ומבקר הקולנוע שנטנו דאס כתב: "יש המון מה לעכל מהבלגן המוחלט בסרט של ניטש טיווארי, אבל בואו נתחיל מהדבר הבולט מכול: החוצפה". את הסצנה בתא הגזים הוא תיאר כגרועה ביותר, וכתב שהיא מהווה "תיאור מביש ונוראי עד כאב" של השואה.
למרות הביקורת הקשה – באתר ניתוח ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes הוא מקבל רק 18% של ביקורות חיוביות – הסרט זוכה להצלחה רבה בקרב הצופים, ובתוך ימים ספורים צפו בו ב"אמזון פריים" בין שישה לשבעה מיליון גולשים. הוא דורג על ידי אמזון כאחד מעשרת הסרטים הנצפים ביותר שלה בהודו.
במאי הסרט, טיווארי, אמר להגנתו שלא התכוון לפגוע ברגשותיו של איש. "אני מעט מאוכזב מהאופן שבו אנשים מסוימים פירשו את הסרט", אמר במפגש עם כתבים בשבוע שעבר כחלק מקידום הסרט. "זו מעולם לא הייתה הכוונה. מעולם לא התכוונתי להיות לא-רגיש".
כוכבת הסרט קאפור אמרה גם היא שכוונת היוצרים הייתה "טהורה", ואף טענה כי מורה ישראלי כלשהו שהיא מכירה – לדבריה כמה מקרובי משפחתו נספו בשואה – צפה בסרט ולא רק שלא נעלב ממנו אלא שהוא גם שיבח אותו לדבריה. דוואן, שמככב לצדה בסרט, האשים מצדו כי המבקרים נוקטים יד קשה הרבה יותר בסרטים הודיים מאשר סרטים מערביים: "יש אנשים מסוימים שנפגעים מזה. אבל איפה הרגישות כאשר זה נוגע לסרטים באנגלית?", תהה.