3 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
צעדת חומש לפני כחודש
(צילום: יואב דודקביץ')
בג"ץ קבע בצהריים (יום חמישי) כי המדינה תהיה מחויבת לעדכן בתוך כחודשיים אודות התקדמות בהליכי פינוי מאחז חומש שבשומרון. בנוסף קבעו השופטים כי "על הצבא להבטיח חופש גישה לעיבוד אדמותיהם של הפלסטינים ולשמור על הסדר הציבורי".
המאחז חומש עומד בתקופה האחרונה במוקד השיח בהתיישבות ביהודה ושומרון, בשל העתירות לאכיפת חוק ההתנתקות. המדינה הודתה בתחילת השבוע כי דין המקום להתפנות, אך לא נקבה במועד מסוים לפינוי המאחז. עם זאת, התחייבה המדינה להגביר את האכיפה במקום.

3 צפייה בגלריה
האנדרטה שהוקמה בחומש לזכרו של יהודה דימנטמן ז"ל
האנדרטה שהוקמה בחומש לזכרו של יהודה דימנטמן ז"ל
האנדרטה שהוקמה בחומש לזכרו של יהודה דימנטמן ז"ל - והוסרה
(צילום: ישיבת חומש )
3 צפייה בגלריה
האנדרטה שהוקמה בחומש לזכרו של יהודה דימנטמן ז"ל
האנדרטה שהוקמה בחומש לזכרו של יהודה דימנטמן ז"ל
(צילום: ישיבת חומש )
בדיון שנערך היום בבג"ץ אמר עו"ד דניאל מארקס מהפרקליטות: "אכן יש במקום נוכחות מצומצמת של ישראלים, אנו מתירים בהנחיית הדרג המדיני כמות מצומצמת, כ-40 בחורי ישיבה נמצאים במקום. לא ידוע לנו על ניסיונות בזמן האחרון של הפלסטינים להגיע למקום. הרגישות היא ברורה, הבעייתיות היא מובנת".
מארגון יש דין שהגיש את העתירה בשיתוף תושבים פלסטינים מהכפר בורקה, נמסר היום כי "גם למדינה, גם לבית המשפט - לכולם ברור שעל חומש להתפנות מיידית. אנחנו קוראים לשר הביטחון להפסיק לשחק עם החוקים ולהתחיל לבצע אותם".
ביום ראשון הגישה המדינה את תשובתה לבג"ץ על העתירה שדרשה את פינוי המאחז - וכתבה כאמור כי "דין המקום להיות מפונה". עם זאת היא ביקשה לדחות את העתירה ואמרה כי "אין מקום להתערבות בית המשפט בעת הזו", ואף לא נקבה במועד מסוים לפינוי המאחז.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הגיב בחריפות. "אני דורש מראש הממשלה נפתלי בנט ומשר הביטחון בני גנץ שלא להמשיך ולהסתתר מאחורי בג"ץ. שופטי בג"ץ נצמדו להודעת המדינה שדין המקום להתפנות, ולכן ביקשו לוחות זמנים. הישוב חומש הוא לא עניין משפטי - הוא עניין מדיני פוליטי. הממשלה חייבת להפסיק להסתתר מאחורי השופטים. הממשלה הזו נכשלת גם בהתיישבות וגם בהגנה על האזרחים שלה, והעם יחליף אותה", אמר דגן.
העתירה לפינוי חומש הוגשה באפריל 2019 בטענה להיעדר אכיפה של צה"ל ביישוב חומש שביהודה ושומרון. לטענתם, צה"ל אפשר לישראלים לשהות על אדמות פרטיות של תושבי בורקה. בחודש שעבר פורסמה קריאה מסיבית של ישראלים לעלייה לשטח, וצה"ל לא מנע זאת. הפלסטינים מבקשים את אכיפת הצו שיאפשר גישה לאדמות שלהם, והעמדה לדין של הישראלים שהגיעו למקום, שלטענתם פגעו בתושבים המקומיים.
הלילה החרימו כוחות של המנהל האזרחי את האנדרטה לזכרו של תלמיד ישיבת חומש יהודה דימנטמן ז"ל, שנחנכה אתמול במקום הפיגוע שבו נרצח לפני כחצי שנה, ומכונה מאז "צומת יהודה". במנהל האזרחי הסבירו כי המבנה הוקם באופן לא חוקי וללא אישורים, כשמנגד מאשימים בחומש את הממשלה בביזוי זכרו של תלמיד הישיבה ומתן פרס לטרור.
ישיבת חומש מסרה הבוקר כי "ממשלת ישראל ממשיכה לבזות את זכרו של יהודה. מאז הרצח הממשלה רודפת את חומש בצורה אובססיבית. ההרס הלילה הוא פרס נוסף לרוצחים. מי בממשלה יתעורר וישים סוף לרדיפה?".