5 צפייה בגלריה
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם היום (שני) עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי חקיקת המהפכה המשפטית תיעצר בינתיים עד יולי - בתמורה להקמת המשמר הלאומי תחת משרדו של יו"ר עוצמה יהודית.
נתניהו ובן גביר סיכמו על עצירה זמנית של החקיקה, ומעוצמה יהודית נמסר כי "נתניהו סיכם עם השר בן גביר כי תינתן לממשלה ארכה למושב הקרוב, להעביר את הרפורמה בהידברות. במקביל סוכם בין השניים כי כצעד להגברת המשילות, תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה הקמת המשמר הלאומי תחת המשרד לביטחון לאומי". בן גביר עצמו מסר: "הסכמתי להסיר את הווטו לדחיית החקיקה, תמורת התחייבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החקיקה תובא לאישור הכנסת במושב הבא, במידה ולא יגיעו להסכמות בזמן הפגרה".
5 צפייה בגלריה
מסמך סיכום בין בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר
מסמך סיכום בין בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר
הסיכום בין נתניהו לבן גביר
המשמר הלאומי הוא גוף של משטרת ישראל שהושק ביוני האחרון, על בסיסי לוחמי משמר הגבול. הוא הוקם בעקבות אירועי הפרעות במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2021. המשמר הלאומי הוא למעשה כוח שיטור שאותו ניתן להזניק במהרה לאירועי אלימות אזרחיים במוקדים שונים ברחבי הארץ. בין השאר הוא אמון על שמירה על הצירים, אבטחת השטחים הפתוחים, עזרה לכוחות הסדירים בערים המעורבות והגנה מפני פשיעה חקלאית.
באופוזיציה זעמו על הסיכום בין נתניהו לבן גביר. "אתמול ראש הממשלה פיטר את שר הביטחון, והיום הוא מקים צבא פרטי לבן גביר", כתבה בטוויטר ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה. "ומה יעשה ה'משמר הלאומי'? אחראי על פיזור הפגנות? נתניהו מוכר את ביטחון ישראל וביטחון הפנים של כולנו רק בשביל הישרדותו הפוליטית. המאבק חייב להימשך".
ח"כ גלעד קריב מהעבודה קרא לראש שב"כ רונן בר לעצור את ההסכם עם בן גביר. "הקמת המשמר הלאומי תחת הסמכות הישירה של השר בן גביר היא איום חמור על הדמוקרטיה הישראלית, לא פחות מהחקיקה המשטרית", הוא כתב בטוויטר. "המשמר הלאומי חייב להימצא תחת פיקוד המשטרה ולא תחת השליטה של אנשי להב"ה ויתר הכהניסטים. ראש השב"כ - זה הרגע להשמיע באזני רה"מ התנגדות ברורה להקמת המיליציות של בן גביר בחסות החוק".
5 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
"נתניהו מוכר את ביטחון ישראל וביטחון הפנים של כולנו רק בשביל הישרדותו הפוליטית". ח"כ רייטן
(צילום: יואב דודקביץ')
המפכ"ל לשעבר משה קראדי אמר במסיבת עיתונאים של בכירים מערכת הביטחון לשעבר כי "אחיזת העיניים של העבריין המורשע איתמר בן גביר ממחזרת את עצמה. חוץ מפיתות ולאפות הוא לא עשה שום דבר". במסיבת העיתונאים השתתפו גם המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, השר לשעבר מתן וילנאי, ראש שב"כ לשעבר עמי אילון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר עמוס גלעד, הסנגורית הצבאית הראשית בצה"ל רחל דולב ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר ניסים בן שטרית.
מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "אין מקום במדינה דמוקרטית לפלנגות ולמיליציות שהפעלת הכח והפיקוד עליהן יבוצע על ידי גורם פוליטי. כח וגנר לא יקום ולא יהיה במדינת ישראל. המוני הישראלים שיצאו לרחוב להפגין למען הדמוקרטיה לא יתנו להקים במדינת ישראל כוחות שיטור פאשיסטים שישרתו את הדיקטטורה. בדמוקטיה הישראלית יהיה רק צבא אחד ורק משטרה אחת, ונאמנותם תהיה נתונה לשלטון החוק ולא למנהיג".

בן גביר ספג ביקורות גם מימין. ברל'ה קרומבי, ממובילי המאבק בעד המהפכה המשפטית ויועצו האסטרטגי לשעבר של בן גביר, כתב בטוויטר: "איתמר, מכרת את הימין. תיזכר בדברי הימים בדיוק כמו הנהגת מועצת יש"ע של כפר מימון. קיפלת את הדגל אבל אנחנו לא קיפלנו!".
לאחר הביקורות כתב בן גביר בטוויטר: "הרפורמה תעבור. המשמר הלאומי יוקם. התקציב שדרשתי למשרד לביטחון לאומי יעבור במלואו. אף אחד לא יפחיד אותנו. אף אחד לא יצליח לשנות את הכרעת העם. חזרו אחרי: ד-מו-קר-טיה!".

המשמר הלאומי כבר הובטח לבן גביר, והבטחה זו מופיעה גם בספר התקציב שהונח על שולחן הכנסת. אך הבטחות לחוד ומציאות לחוד, והבטחות שקיבל בן גביר כבר הופרו. למשל, יו"ר עוצמה יהודית קיבל קצת פחות משלושה מיליארד שקלים תוספת תקציבית למשרדו לשנתיים הבאות, לעומת התשעה מיליארד שדרש והובטחו לו על ידי נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
לפי הסיכומים בין נתניהו לבן גביר, הקמת המשמר הלאומי תעלה כבר בישיבת הממשלה הקרובה. מסביבתו של בן גביר נמסר כי "הוא הצליח לקבל תוספת לשלושה מיליארד שקלים שמופיעים כתוספת בספר התקציב". בן גביר הבטיח לפני הבחירות להעלות את שכר השוטרים ב-20%-40% משוטר מתחיל ועד דרגת פקד.
5 צפייה בגלריה
על רקע ההפגנות סביב המשכן - בנימין נתניהו מגיע לכנסת והשרים מגיעים ללשכתו
על רקע ההפגנות סביב המשכן - בנימין נתניהו מגיע לכנסת והשרים מגיעים ללשכתו
בן גביר מחוץ ללשכתו של נתניהו
(צילום: סיון חילאי)
ח"כ פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי התייחסה בריאיון ל-ynet radio לקריאות של פוליטיקאים מהימין להפגין בעד הרפורמה בירושלים, סמוך להפגנות שמתקיימות נגדה. "מה שהם עושים עכשיו זה לבוא ולקרוא למלחמת אחים, זה חוסר אחריות", אמרה. "כל עוד יש כאן מחאה של מי שמפגין נגד ההפיכה המשפטית, לא צריך לקרוא למי שבעדה לבוא ולהפגין. האחריות המנהיגותית של נבחרי ציבור צריכה להיות כזו שרואה כמה צעדים קדימה. כנראה מישהו רוצה תמונה של מלחמת אחים, מישהו רוצה לראות פה דם ברחובות".
ח"כ משה סולומון מהציונות הדתית אמר ל-ynet radio כי "אסור לעצור את הרפורמה". לדבריו, "נבחרנו כדי למשול וכדי להעביר את מה שהבוחרים שלנו שלחו אותנו בשבילו, בין היתר גם את הרפורמה. מצד שני יש לנו עם, והעם שלנו במציאות מאתגרת, ולכן מתוך אחריות וממלכתיות אנחנו רואים חשיבות בלחשוב יחד. ברגע שנתחיל לדבר אנחנו נעצור הכול. אם הדרישה תהיה לעצור לחודש אז כן, אבל קודם בואו נדבר".
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
עדיין לא קיבל את מכתב הפיטורים. גלנט
בינתיים, שר הביטחון יואב גלנט, שפוטר אמש על ידי נתניהו, עדיין לא קיבל את מכתב הפיטורים. החרדים מנסים לתווך במגעים עם נתניהו, אבל כרגע לא נרשמה הצלחה. אחד המתווים שעלו הוא שגלנט יישאר שר ביטחון אבל יתפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי - אך זה לא הבשיל בינתיים. נתניהו נמצא בכנסת לטובת הצבעה על התקציב, וההצהרה מתעכבת. ראש הממשלה זימן מוקדם יותר לפגישה גם את שר החינוך יואב קיש ויו"ר הקואליציה אופיר כץ.
נתניהו אמור היה למסור הודעה כבר בבוקר על עצירת החקיקה, אבל בהמשך נפגש שוב עם ראשי הקואליציה, וסיעת עוצמה יהודית התכנסה בכנסת כדי לקבל החלטה. במקביל, הערב מתקיימת כאמור הפגנה של פעילי ימין ברחבי הארץ. בינתיים, בכירים בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו עדכנו את הממשל האמריקני כי ראש הממשלה צפוי להכריז על עצירת החקיקה.
מוקדם יותר שר המשפטים יריב לוין, שמוביל את המהפכה המשפטית, אמר כי "אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה נתניהו באשר להליכי חקיקת הרפורמה. זאת, מתוך ידיעה שמצב שבו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד". זאת לאחר שלוין התנגד בתוקף לעצירת הליכי החקיקה גם לנוכח המחאות של רבבות ישראלים שפרצו אמש ברחבי הארץ באופן ספונטני, בתגובה לפיטוריו של גלנט מתפקיד שר הביטחון.