המלך צ'רלס השלישי אמנם נשמע רגוע למדי בנאומו הראשון לאומה אמש (שישי), אך מתברר שאת מות אמו הגדיר זמן קצר קודם לכן כרגע ממנו פחד. בפגישה עם ראש הממשלה החדשה ליז טראס הוא הודה: "זה הרגע שממנו חששתי, כפי שאני יודע שרבים חשו". דבריו נתפסו בעדשת המצלמה כשנפגש לראשונה עם טראס בארמון בקינגהאם, שלושה ימים אחרי שנועדה בטירת בלמורל עם אמו המלכה אליזבת השנייה - יומיים בלבד לפני שהלכה לעולמה בגיל 96 במעון הקיץ שלה.
בנאומו לאחר אותה פגישה התחייב המלך החדש "לשרת אתכם כמו אמי". בנאומו הראשון לאומה כמלך, שהוקלט מראש, אמר: "אני מדבר עם רגשות של צער עמוק. המלכה, אמא שלי, הייתה השראה". הוא הוסיף: "המלכה חיה חיים טובים. אני מתחייב לשרת את כולכם כמוה. המלכה אליזבת התחייבה להקדיש את חייה לשירות אנשיה, זו הייתה מחויבות אישית עמוקה".

7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בפגישה עם המלכה אליזבת ב 6.9.22 וכעבור שלושה ימים עם המלך צ'רלס בארמון בקינגהאם לונדון
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בפגישה עם המלכה אליזבת ב 6.9.22 וכעבור שלושה ימים עם המלך צ'רלס בארמון בקינגהאם לונדון
בשלישי: עם המלכה המנוחה אליזבת. היום: עם המלך החדש צ'רלס
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס פגישה עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בארמון בקינגהאם
המלך צ'רלס פגישה עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בארמון בקינגהאם
היא המשיכה לקתדרלת סנט פול, הוא נאם לראשונה לאומה. טראס והמלך צ'רלס
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
המלך צ'לרס ואשתו קמילה עוזבים את ארמון בקינגהאם לונדון בריטניה
המלך צ'לרס ואשתו קמילה עוזבים את ארמון בקינגהאם לונדון בריטניה
המלך צ'לרס והמלכה הרעיה קמילה מגיעים לארמון בקינגהאם
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
קהל מחוץ ל ארמון בקינגהאם לונדון בריטניה
קהל מחוץ ל ארמון בקינגהאם לונדון בריטניה
הזרים מחוץ לארמון המלוכה הבריטי
(צילום: גיל יוחנן)
שעות לפני הנאום הוא הגיע יחד עם המלכה הרעיה קמילה לרחבת ארמון בקינגהאם, שם הם העבירו יותר מ-10 דקות בלחיצת ידיים עם ההמונים שהגיעו למקום לחלוק כבוד למלכה המנוחה. לאחר מכן נכנס לארמון, בפעם הראשונה כמלך, ונועד עם טראס שהגיעה מדאונינג 10. "אסור לנו לגזול יותר מדי מזמנך", אמר לה צ'רלס, "זה כל כך נוגע ללב שכל כך הרבה אנשים הגיעו להביע תנחומים והניחו פרחים". גם ראש הממשלה הביעה את תנחומיה בפני המלך.
בתום הפגישה שודר נאומו של המלך צ'רלס השלישי, בעוד שראש הממשלה טראס המשיכה לקתדרלת סנט פול, שם התקיים טקס לזכרה של המלכה אליזבת. בטקס השתתפו כ-2,000 בני אדם, בהם גם שרים בכירים.
את הצהרתו מסר צ'רלס מחדר האורחים הכחול של ארמון בקינגהאם, ממנו נהגה המלכה להקליט את ברכת חג המולד המסורתית שלה. על שולחנו היה זר של אפונה ריחנית ורוזמרין, שהוא סמל לזיכרון. בנאומו ציין כי הנסיך וויליאם והנסיכה קייט קיבלו על עצמם את התארים של הדוכס והדוכסית מקורנוול ברגע שהפך למלך, והם גם יהפכו לנסיך והנסיכה מוויילס.

היום: ההכרזה הרשמית על צ'רלס כמלך. זה המסלול שיעשה ארונה של המלכה

אף כי בפועל נכנס לתפקיד המלך כבר שלשום, עם מות אמו, "מועצת העלייה" תתכנס היום בארמון סנט ג'יימס בלונדון ותכריז עליו כמונרך של בריטניה. עם זאת, הכתרתו הרשמית תהיה עוד זמן רב: אמו אליזבת, למשל, המתינה כ-16 חודשים בין הכרזתה כמלכה ועד להכתרתה הרשמית. יצוין כי צ'רלס הפך שלשום לא רק למלך בריטניה, אלא גם של 14 מדינות נוספות, בהן אוסטרליה, קנדה וניו זילנד. עם סיום הענקת התואר כרוז יקרא ממרפסת הארמון, וההכרזה צפויה להתקיים במקומות אחרים ברחבי בריטניה.
7 צפייה בגלריה
אדינבורו סקוטלנד אנשים צופים ב נאום של הנסיך צ'רלס בפאב
אדינבורו סקוטלנד אנשים צופים ב נאום של הנסיך צ'רלס בפאב
צופים בנאום בפאב באדינבורו, בירת סקוטלנד. ארמון המלכה יעבור שם
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס בנאום לאומה הבריטית
המלך צ'רלס בנאום לאומה הבריטית
המלך צ'רלס בנאום לאומה
(צילום: AP)
בצהריים יתכנס הפרלמנט שוב, כהמשך ישיבות המחווה למלכה. אתמול התקיימו כמה מהטקסים הרשמיים לזכר המלכה, טקסים שרבים כמותם צפויים להתקיים בחודש הקרוב. במקביל לפתיחתה של ישיבת הפרלמנט בלונדון נשמעו בשעה 14:00 צלצולי פעמונים בכנסיות בכל רחבי בריטניה. שעה לאחר מכן, בשלל מקומות ואתרים צבאיים בממלכה, ציינו תותחנים את מותה של המלכה בירי 96 מטחי כבוד של תותחים – אחד לכל אחת משנות חייה.
בימים הקרובים צפוי לעבור ארונה של המלכה מטירת בלמורל בסקוטלנד לאדינבורו הבירה, שם יונח בארמון המלכותי הולירוד. בהמשך יועבר לקתדרלת סנט ג'יילס, שם הציבור יוכל לחלוק לה כבוד האחרון. לאחר מכן צפוי הארון לעבור ברכבת או מטוס ללונדון, והוא יונח באולם ווסטמינסטר בפרלמנט הבריטי. הלווייתה צפויה להיערך בכנסיית ווסטמינסטר ב-19 בספטמבר, וייתכן כי תשפיע על לו"ז העצרת הכללית של האו"ם שאמורה להתחיל כבר השבוע ולהימשך עד סוף ספטמבר, בהשתתפות מנהיגים מרחבי העולם.

7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ביידן יגיע להלוויה, פוטין לא
(צילום: AP, רויטרס)

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כבר הודיע אמש רשמית כי יגיע להלוויית המלכה, וכלל לא ברור אם יספיק לחזור לנאומו המתוכנן ב-20 בספטמבר. מי שלא יגיע להלוויה הוא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הקרמלין דווקא השמיע מילים יפות על המלכה, אף שבריטניה היא בימים אלה מהיריבות החריפות ביותר של רוסיה בזירה המדינית והצבאית, על רקע המלחמה באוקראינה.
דוברו של נשיא רוסיה, דמיטרי פסקוב, אמר שלעם הרוסי היה כבוד רב למלכה, לחוכמתה ולסמכותה, אך גם צירף עקיצה: "תכונות כאלה מוצאים מעט מאוד בזירה הבינלאומית כרגע". הדובר פסקוב הבהיר כי לפוטין אין כוונה להגיע להלוויית המלכה, הודעה לא מפתיעה בהתחשב בכך שהנשיא הרוסי נחשב לאישיות לחלוטין בלתי רצויה במדינות המערב בימים אלה.
ומי יגיע להלוויה כנציג של ישראל? שגרירת ישראל בלונדון ציפי חוטובלי אמרה אתמול במשדר מיוחד באולפן ynet כי זהות הנציג עדיין לא ברורה. "אנחנו בדיוק עכשיו התחלנו לקבל הנחיות מהפרוטוקול לגבי תקופת האבל. מה הכללים, מה מותר ואסור לעשות בתקופת האבל. עכשיו התוודענו שכל הפגישות והכנסים צריכים להתבטל בשבוע הקרוב, אז נערכים בהתאם. עוד לא יצא צו פרוטוקול שנוגע בהלוויה, אך כשאנחנו נדע אנחנו כמובן ניידע את לשכת רה"מ וגם את לשכת הנשיא, כולם בקשר איתנו כל התקופה הזאת", אמרה.
פורסם לראשונה: 22:48, 09.09.22