פרחה וסלמאן מדחת, הוריו של חלל משמר הגבול סמל-שני מדחת יוסף שנהרג בתחילת האינתיפאדה השנייה בשנת 2000, הגיעו היום (שלישי) לראשונה סמוך לזירה בשומרון שבה מצא בנם את מותו בקבר יוסף בשכם. "זו הרגשה בלתי נסבלת לחזור על האירוע גם לאחר 22 שנים", אמרה האם השכולה במצפה יוסף שמשקיף על הקבר בפאתי העיר הפלסטינית.
ב-1 באוקטובר 2000 החלו כ-100 מתפרעים ושוטרים פלסטינים לתקוף את מתחם קבר יוסף באבנים, בקבוקי תבערה וירי. לוחם מג"ב מדחת יוסף, בן 20, נפגע באורח אנוש מירי צלפים. במשך כארבע שעות המתין לפינוי באמצעות כוחות צה"ל שלא הגיעו למתחם - עד שמת. ההחלטה שלא לחלץ את הכוח ממתחם הקבר, אלא להמתין להגעת המנגנונים הפלסטיניים למקום, גררה ביקורת ציבורית נוקבת על פיקוד צה"ל והממשלה.
3 צפייה בגלריה
פרחה וסלמאן יוסף, הוריו של מדחת יוסף ז"ל באנדרטה שנחנכה היום בשומרון.
פרחה וסלמאן יוסף, הוריו של מדחת יוסף ז"ל באנדרטה שנחנכה היום בשומרון.
ההורים השכולים וראש מועצת שומרון דגן לצד האנדרטה
(צילום: אליחי מנחם)
מיד לאחר שתצפתו על מקום נפילתו של יוסף, השתתפו היום בני משפחתו בטקס חנוכת אנדרטה לזכרו בהזמנת ראש מועצת שומרון יוסי דגן. הקשר בין דגן להורים החל לפני כשנתיים, אז הגיע ראש המועצה בראש משלחת מהשומרון וישיבת "עוד יוסף חי" לבית המשפחה בבית ג'אן.
"קיבלנו אז את הבשורה בבכי גדול, לא האמנו שזה יקרה. האמנתי תמיד שהוא יחזור הביתה", אמרה האם פרחה. "מדחת דיבר איתי רבע שעה לפני שנפגע ואז אבד איתו הקשר. התחושה היא קשה מאוד". האב סלמאן הודה לדגן שיזם את הקמת האנדרטה לזכר בנו: "אני מרגיש כאילו הוא הבן שלי, אני מכבד אותו. אני מאחל שיהיה שלום ביניכם ובין שכניכם".
3 צפייה בגלריה
משפחת יוסף במצפה יוסף שבשומרון יחד עם יוסי דגן
משפחת יוסף במצפה יוסף שבשומרון יחד עם יוסי דגן
המשפחה ודגן במצפה שמשקיף על קבר יוסף
(צילום: אליחי מנחם)
מהדי, האח הבכור, אמר: "אני מרגיש המון גאווה. אחי מדחת, הניחו לך אבן זיכרון מהשומרון והרכינו לכבודך ראש וכל זאת בזכות מר יוסי דגן שאנו במשפחה רוכשים לו כבוד גדול. כשיוסי דגן ביקר אצלנו בבית ג'אן הוא ציין שקבר יוסף אמור להישאר שמור ומוגן, אחרת על מה נפחו הגיבורים? על מה נפל מדחת הי"ד? לקבר יוסף צריכים להיכנס באור השמש ולא כמו גנבים בלילה".
בתצפית לזירה שבה נפל אחיו, אמר מהדי: "כשאני עומד פה אני שומע את זעקותיו של אחי, מתייסר מכאבים כאשר המפקדים עומדים פה ומשקיפים בחוסר מעש על האירוע. כשאני עומד פה אני חושב שאולי אנחנו יכולנו לחלץ אותו, הזעקות שלו הגיעו עד לכאן יחד עם החיילים שהופקרו איתו וזעקתם לא נשמעה".
3 צפייה בגלריה
מדחת יוסף
מדחת יוסף
סמל-שני מדחת יוסף
(צילום רפרודוקציה: אלכס קולומויסקי)
ראש מועצת שומרון דגן אמר: "יחד עם מדחת הי"ד, הופקר גם קבר יוסף הצדיק. אנו ואתם קשורים בקשר דם, 'בדמייך חיי', זה לזה, ולאדמת השומרון, ולקבר יוסף - שלעולם, לעולם לא נפקיר. זכות עצומה עבורנו,לארח אתכם כאן בשומרון, וזכות עצומה עבורנו היא להצדיע היום למדחת הי"ד - בהקמת האנדרטה הזו, שניצבת לצד שמותיהם של גיבורי השומרון הי"ד.
"כשאני רואה אתכם, משפחת יוסף היקרה, את העוז והרוח שאתם מביאים איתכם לכאן לשומרון ולמדינת ישראל, אני יודע - אנחנו ננצח בעזרת השם, מדינת ישראל תפרח ותשגשג, השומרון יצמח ויפרח ביתר שאת כפי שכבר קורה בזכות מדחת הי"ד וחבריו הגיבורים, לעולם לא נישבר".

"הפקירו אותו"

ראש המועצה אמר עוד: "אנחנו אחים בדם, אנחנו באמת אחים בדם. אתם חלק מהשומרון לתמיד, אנחנו אוהבים אתכם, ומצדיעים לכם והבן הגיבור שלכם נפל בהגנה על מדינת ישראל כשהוא מגן על יוסף הצדיק, אין דבר יותר גדול מזה, יותר קדוש מזה והוא הגן על הישיבה שם. ביום שהוא נפל הפקירו אותו.
"עמדנו יחד במצפה יוסף, עמדנו יחד בנקודה שמייצגת את השפל הכי גדול של צה"ל ואת אחת הנקודות הכי קשות של מדינת ישראל מאז שהוקמה. עמדנו ביחד ואמרנו אחד לשני שיש לנו מה לתקן כי יש לנו אחריות על הארץ הזו".
הרב יוסי אליצור, ראש ישיבת "עוד יוסף חי" שנכח גם הוא בטקס, אמר: "כשאנחנו נמצאים כאן אנחנו רוצים לזכור ולהזכיר. והדבקות הנפלאה של המשפחה. והמפגשים המחזקים איתם, מזכירים לכולנו שאנחנו לא רוצים לשכוח, ואנחנו רוצים לתקן ולחזור לקבר יוסף".