2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
לבחון הגבלות על לא-מחוסנים. בנט
(צילום: מוטי מילרוד)
ראש הממשלה נפתלי בנט הנחה הבוקר (חמישי) את גורמי המקצוע לבחון אפשרויות להטלת הגבלות על לא-מחוסנים לקורונה. בדיון הערכת מצב בעניין נגיף הקורונה וזן האומיקרון, שבו השתתפו גם שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירים נוספים, הוחלט עוד על הגברת אכיפת התו הירוק.
בין ההצעות שהעלה בנט היו גם סגר ללא-מחוסנים וסגירת נתב"ג, מה שעורר ויכוח קשה שלווה בצעקות. במשרד הבריאות מתחו ביקורת חריפה על ההצעות והשר הורוביץ התנגד להן. הורוביץ ונציגי משרד הבריאות הגדירו את ההצעות "לא סבירות", והשוו את הרעיון של סגר ללא-מחוסנים ל"חיסונים בכפייה". גורמים רפואיים שנכחו בישיבה אמרו שספק אם להצעות יש עוגן חוקתי בדמוקרטיה. לדבריהם, "בנט הקצין עמדות בצורה מאוד דרמטית. הוא איבד את זה".
בנט אמר בתגובה שייתכן שצריך להדק את הגבולות כדי לדחות התפרצות של הגל הבא: "המחיר ידוע, אבל עם מהלכים חזקים עכשיו נוכל למנוע סגר".
מלשכת רה"מ נמסר כי תתוגבר האכיפה בעניין התו הירוק באמצעות ברקוד, בדגש על מתן דו"חות באופן מיידי וללא התראות, למפרים את הכללים. המשרד לביטחון פנים יוביל את ההיערכות למול משטרת ישראל. בעניין ההגבלות בנתב"ג הוחלט כי ייקבע דיון נוסף בהמשך היום.
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים על הקורונה והזן החדש אומיקרון בסורוקה, באר שבע
ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים על הקורונה והזן החדש אומיקרון בסורוקה, באר שבע
השר הורוביץ. מתנגד לסגר על לא-מחוסנים
(צילום: לע"מ)

מאוחר יותר, ובעקבות הישיבה והנחיית ראש הממשלה, הודיע המשרד לביטחון הפנים כי המשטרה נערכת ל"הידוק משמעותי" של אכיפת התו הירוק. האכיפה תוגבר הן בהגדלת ביקורי הפתע בבתי עסק המצריכים תו הירוק והן בחידוד ההנחיה לשוטרים לוודא שהכניסה לבית העסק או אירוע התרבות נעשית באמצעות ברקוד עדכני בלבד ולא באמצעות תעודות מודפסות.
בתוך כך ועדת החוקה אישרה את הארכת איסור היציאה ל-50 המדינות האדומות ב-13 ימים, עד ל-22.12. יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב הזהיר כי "לא נשלח חוזרים ממדינות אדומות להיות במלוניות אם אנשי צוות האוויר לא נדרשים אפילו ל-PCR עם חזרתם". בתקנות חובת הבדיקה בכניסה לישראל חלה חובת ה-PCR על כלל השבים מחו"ל. לפני כשלושה חודשים הוחרגו מהחובה אנשי צוות אוויר המחוסנים מלא, למעט אם שבו ממדינה אדומה ושהו בה יותר מ-12 שעות.
קריב דרש לדעת איך יכולה להיות הצדקה אפידמיולוגית לחיוב כלל השבים מהמדינות בסיכון מרבי למלונית עד בדיקה שלילית, כאשר אם אפילו נוסע אחד יצא חיובי, שאר נוסעי המטוס יחויבו להמתין ליום השלישי לבדיקה נוספת לוודא שלא נדבקו בטיסה, ולעומתם צוות המטוס פטור אפילו מבדיקה. משרד הבריאות השיב כי הנושא נמצא בבחינה.

לראשונה מאז סוף יולי עומד היום מספר חולי הקורונה שבמצב קשה על פחות מ-100. לפי נתוני משרד הבריאות בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 96 חולי קורונה במצב קשה, 54 מהם מחוברים למכונות הנשמה. קרוב ל-80% מהחולים הקשים אינם מחוסנים כלל. בשיא הגל הרביעי עמד מספר החולים הקשים על 760. מאז פרוץ המגפה מתו בישראל 8,210 חולי קורונה, שמונה מהם החודש.
במקביל, לאחר יומיים שבהם עמד מספר המאומתים על יותר מ-700, אובחנו אתמול 651 חיוביים לנגיף. בסך הכול בוצעו כ-95 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על כ-0.7%. מקדם ההדבקה ממשיך לעלות והוא עומד על 1.09 – דבר המעיד על התפשטות המגפה, אך ייתכן כי הסיבה לכך היא הבדיקות הרבות שערכו תלמידים לקראת סיום חופשת חנוכה.
בישראל כ-6,000 חולי קורונה פעילים, רובם המכריע במצב קל. 1,338 מהם מתגוררים בירושלים, 165 בבאר שבע, 151 בבית שמש, 129 בפתח תקווה, 119 בתל אביב-יפו, 114 בכסיפה, 108 בחיפה, 107 ברחובות, 105 בבני ברק, 97 ברמת השרון, 96 במג'דל שמס, 89 ברהט, 84 בראש העין, 78 בביתר עילית ו-71 בלוד.
ירידה נרשמה במספר המתחסנים במנה הראשונה, כשרוב המתחסנים בימים האחרונים במנה זו הם בני 5 עד 11. בארבעת הימים הראשונים של השבוע התחסנו 25,592 במנת החיסון הראשונה, לעומת 37,818 בימים ראשון עד רביעי בשבוע שעבר – מדובר בירידה של כ-33%. במקביל, בארבעת הימים הראשונים של השבוע התחסנו 16,116 במנת החיסון השלישית, לעומת 17,049 שקיבלו את מנת הבוסטר בימים ראשון עד רביעי בשבוע שעבר. כאן מדובר בירידה קלה של כ-5%.