הקבינט המדיני-ביטחוני אישר היום (ו') במשאל טלפוני לפתוח את מעבר כרם שלום לכניסת משאיות סיוע לרצועת עזה. בכך ישראל נכנעה למעשה ללחץ בינלאומי שהופעל עליה בימים האחרונים במטרה לאפשר את פתיחת המעבר כדי להגדיל את כמות המשאיות - שעד כה נכנסו לעזה רק דרך מצרים, ממעבר רפיח.
3 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
משאיות במעבר כרם שלום, ארכיון
(צילום: AFP)
כרם שלום יושב במשולש הגבולות ישראל-רצועת עזה-מצרים, ובתחילת השבוע הודיעה ישראל, בצל הלחץ הבינלאומי, כי תאפשר למשאיות לעבור בו בידוק לפני שיידרשו לנסוע למעבר רפיח. עד כה הבידוק הישראלי לציוד שמועבר לפלסטינים נערך רק במעבר ניצנה, והגדלת כמות הבדיקות נועדה לזרז את הכנסת הסיוע - אבל באו"ם טענו שהמהלך אינו מספיק וגורם בכיר בארגון אף כינה זאת "בלוף" מצד ישראל.
לדרישה לפתוח לחלוטין את מעבר כרם שלום הצטרפה גם ארה"ב, ויועצו של הנשיא ג'ו ביידן לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, ביקש זאת מראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הפגישה שקיים עמו ועם חברי קבינט המלחמה אמש, בקריה בתל אביב. נתניהו אמר לו אמש שהוא שוקל זאת בחיוב, וכעת אמור אושרה הבקשה.
נתניהו טען רק לאחרונה כי בניגוד לראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון הוא לא נכנע ללחץ אמריקני - טענה שלא עומדת במבחן המציאות - וגם כעת למעשה מדובר בכניעה לאותו לחץ. בהודעה שפרסם אחרי האישור משרד ראש הממשלה, ומיוחסת למועצה לביטחון לאומי, הוסבר כי ההחלטה לפתוח את כרם שלום נועדה לעמוד בתנאי ההסכם בעסקה מול חמאס שכבר מוצתה - אף שחמאס לא מממש בעצמו את כל תנאי העסקה, שכללו גם דרישה לאפשר לצלב האדם לבקר את החטופים.
"כחלק מהסכם שחרור חטופינו, ישראל התחייבה להעביר מזון וסיוע הומניטרי ממצרים לאוכלוסיה האזרחית בעזה, בהיקף של 200 משאיות ביום", נמסר בהודעה שפרסם משרד רה"מ. "מעבר רפיח מסוגל להעביר רק 100 משאיות ביום בבדיקה ביטחונית ישראלית שמתבצעת כבר היום במעבר 'כרם שלום'. עד היום משאיות אלה נאלצו לחזור למעבר רפיח, מה שיצר עומס ומנע את מימוש ההסכם בין ישראל לארה"ב.
"כדי לעמוד בהסכם, הקבינט אישר היום באופן זמני את פריקת המשאיות בצד העזתי של מעבר 'כרם שלום' במקום להחזיר אותן לרפיח. החלטת הקבינט קובעת שרק סיוע הומניטרי ממצרים יועבר לרצועת עזה בדרך זו. ארה"ב התחייבה לממן את שדרוג מעבר רפיח באופן המהיר ביותר כדי שהסיוע ההומניטרי יועבר אך ורק דרכו בכפוף לבדיקה ביטחונית ישראלית".
היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, שסיים ביקור בישראל, בירך על החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני לאפשר כניסת משאיות עם סיוע הומניטרי לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום, ואמר כי מדובר ב"צעד משמעותי". גם ארגון הבריאות העולמי בירך על ההחלטה ומסר כי מדובר ב"חדשות טובות".
3 צפייה בגלריה
אמבולנסים חוצים מהצד המצרי לעזה במעבר רפיח
אמבולנסים חוצים מהצד המצרי לעזה במעבר רפיח
מעבר רפיח
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
בהצבעה שנערכה כאמור במשאל טלפוני התנגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "השר בן גביר תמה מדוע ההצבעה נעשית כמחטף, ולא התקיים דיון מעמיק בנושא טרם ההצבעה. לאור זאת, פנה בן גביר לראש המל"ל צחי הנגבי בדרישה לקיים דיון מעמיק על כך בקבינט המדיני-ביטחוני", מסר בן גביר.