5 צפייה בגלריה
יותם אוקון המורה שחשוד בעבירות מין בתלמידה בת 12
יותם אוקון המורה שחשוד בעבירות מין בתלמידה בת 12
אמר למיה בת ה-14: "את לא יכולה לבוא לבית ספר בלי חזייה, זה מקשה עליי להתרכז". אוקון
(מתוך אינסטגרם)
מהפכת "מי-טו" של התלמידות: קבוצת צעירות אמיצות העלו אתמול לרשתות החברתיות עדויות ובהן תיאורי התנהלות בלתי הולמת והערות מטרידות לכאורה של המורה יותם אוקון (37) לעברן. בפנים גלויות ובשמן המלא הן שיתפו את חוויותיהן מהשנים שבהן למדו אצל המחנך מתל אביב, החשוד בביצוע עבירות מין בתלמידתו בת ה-12.
הראשונה שבחרה שלא לשתוק היא מיה לנדאו בת ה-17, שפרסמה באפליקציית הטיקטוק סרטון ובו המסר: "המורה שנתן לי יחס 'מיוחד' בכיתה ט' סוף-סוף נעצר. אם יש עוד מישהי שהיה לה מקרה איתו, שתפנה אליי בפרטי ונלך יחד להגיש עדות".

5 צפייה בגלריה
מיה לנדאו
מיה לנדאו
הסרטון בטיקטוק גרף המוני תגובות של נערות שחיזקו אותה. מיה לנדאו
5 צפייה בגלריה
בית הספר בתל אביב
בית הספר בתל אביב
בית הספר שבו מלמד אוקון בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הסרטון גרף המוני תגובות של נערות שנענו לקריאה וחיזקו אותה. "כל הפעמים שהוא היה תופס לי את השומן בבטן ומעיר שהחולצה שלי קצרה מדי", כתבה אחת מהן והוסיפה "תודה לאל שהוא נעצר". אחרת נזכרה: "תמיד היחס איתו לא היה נראה תקין... שיחות בכיתה והערות לא במקום גם". וצעירה נוספת כתבה: "ראיתי הרבה דברים כאלה שקרו בעיקר עם חברות שלי שהוא נתן להן יחס 'מיוחד' והתנהג מוזר ומטריד".
מיה, ששוהה כעת בחופשה בארה"ב, סיפרה אמש (חמישי) ל"ידיעות אחרונות" כי אוקון היה המורה שלה למדעים. "הייתי בת 14, קצת אבודה, בכל זאת גיל ההתבגרות, ויותם ראה את זה כהזדמנות", שיתפה. "ביחס 'המיוחד' שקיבלתי ממנו, התכוונתי לשיעורים פרטיים שהיה נותן לי, או שהוא היה מעלה לי ציונים גם בלי סיבה. הבנתי שהוא היה עושה את זה גם לילדות אחרות. לאחת מהן הוא אפילו קנה גיטרה".
היא סיפרה גם על הערות מטרידות ששלח לעברה. "השיח שלו חוצה גבול, הרבה גבולות", חשפה. "הוא היה אומר לי משפטים כמו: 'אם לא היית בת 14 – הייתי מוציא אותך לדייט' או: 'את לא יכולה לבוא לבית ספר בלי חזייה, זה מקשה עליי להתרכז'. פעם הוא החליט שאני דלוקה עליו ושזה הדדי מבחינתו, או שהוא היה אומר שיש הרבה דברים שהוא רוצה לעשות איתי, אבל זה יכול לסבך אותו".
5 צפייה בגלריה
שיחות בטיק טוק של תלמידות על יותם אוקון
שיחות בטיק טוק של תלמידות על יותם אוקון
השיח שהתפתח בטיקטוק על המורה החשוד בביצוע עבירות מין בבת 12. "התנהג מוזר ומטריד"
היום, כשהיא בת 17, מיה מספרת שהיא מבינה עד כמה חמורה ובעייתית הייתה ההתנהלות של אוקון. "אז די הערצנו אותו בשכבה", היא אומרת. "הוא היה יותר חבר ממורה, ובגיל 14 דברים נראים אחרת. לא חשבתי שזה לא בסדר. הייתה התלהבות כזאת, שיש שבירת דיסטנס איתו. רק אחרי שנה הבנתי באמת עד כמה זה לא בסדר. אבל אז כבר חשבתי שפיטרו אותו והנחתי שהוא גם לא יפגע בעוד תלמידות".
עכשיו, מבטיחה מיה, היא תעשה ככל יכולתה כדי לסייע לחקירת המשטרה. "כבר דיברתי איתם וברגע שאגיע לארץ גם אגיש תלונה. חשוב לי להדגיש שאם יש נערות שחוו דברים דומים, שיידעו שזה לא בושה וילכו להתלונן. אני מצטערת שלא עשיתי את זה לפני כן".
5 צפייה בגלריה
עו"ד ששי גז ועידן שני
עו"ד ששי גז ועידן שני
"כל המעשים המיוחסים לו - במסגרת התכתבויות בלבד. הוא מתבייש במעשיו". עורכי הדין גז ושני
(צילום: דנה קופל)
אוקון, שהיה מורה למדעים ומחנך בשכבת ו' באחד מבתי הספר היוקרתיים בתל אביב, נעצר לפני כשבועיים. לאחר שהחרימו את הטלפון הנייד שלו, גילו החוקרים כי ניהל שיחות מיניות בוטות בווטסאפ עם בת 12, ביקש ממנה לשלוח לו תמונות שלה בעירום, וכן לבצע בעצמה מעשים מיניים. מעצרו הוארך בשנית שלשום.
סנגוריו של החשוד, עורכי הדין ששי גז ועידן שני, מסרו: "מדובר באירוע שאירע לפני זמן רב ומאז החשוד הפסיק את עבודתו כמורה. כל המעשים המיוחסים לו הינם במסגרת התכתבויות בלבד וחלילה לא מעבר לכך, והחשוד מתבייש במעשיו".
במשרד החינוך מסרו בתגובה: "אנו רואים בחומרה התנהגויות פסולות שיש בהן כדי לפגוע בדמותו של איש החינוך. עניינו של המורה טופל בהתאם עם קבלת התלונה. כמו כן, מיד עם קבלת הדיווחים על אודות התנהגותו המינית, עבודתו הופסקה לאלתר".