פועל לדחיית החקיקה, אבל יניף דגל אדום? שר הביטחון יואב גלנט מסר אמש (יום ו'), על רקע ההערכות כי הוא פועל לדחות את החקיקה לביטול עילת הסבירות - שצפויה לפי שעה לעבור באופן סופי ביום שני הקרוב - כי הוא פועל "בכל הדרכים" על מנת לקדם "הסכמה רחבה". הוא הוסיף כי מטרתו היא "למנוע פגיעה בביטחון ישראל ולשמור את צה"ל מחוץ למחלוקת הפוליטית".
5 צפייה בגלריה
מסתייגים. גלנט ודרעי
מסתייגים. גלנט ודרעי
מסתייגים. גלנט ודרעי
(צילום: שלו שלום, חיים הורנשטיין, אלעד מלכה)
גלנט קיבל אתמול עדכון מהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי על הודעתם הדרמטית של 1,142 אנשי חיל האוויר במילואים - בהם גם טייסים ונווטים - ולפיה יפסיקו את שירותם ההתנדבותי אם יאושר ביטול עילת הסבירות, הסעיף הראשון במהפכה המשפטית. גלנט והרמטכ"ל משוחחים בנושא מספר פעמים ביום, וצפויים לעשות זאת גם בסוף השבוע. מדובר בדיווחים שוטפים שגלנט מקבל מצמרת צה"ל על מצב כשירות הצבא למלחמה.
שר הביטחון לא מתכוון לאיים ועדיין קורא לאנשי חיל האוויר להתייצב בכל מקרה, אך ניתן להעריך בזהירות שלא יישאר אדיש אם עד יום שני אכן יובן שיש פגיעה ממשית וסכנה אמיתית לכשירות צה"ל למלחמה. מאחורי הקלעים גלנט כבר פועל כאמור לדחיית החקיקה החד-צדדית, ודוחף להגיע להסכמות.

לא ברור אילו צעדים ינקוט עד יום שני, וגלנט שומר לפי שעה את הקלפים קרוב לחזה, אך כבר בשיחות סגורות לפני כחודש אמר כי שיקול הדעת הראשון שיוביל אותו בכל החלטה הוא שמירה על ביטחון המדינה. מקורבים לגלנט הדגישו אמש: "הוא פועל מאחורי הקלעים להגיע להסכמות רחבות ושלא תהיה פה חקיקה חד-צדדית. זה לא אומר דבר על האופן שבו יצביע אם יוחלט בכל זאת להביא את החוק".
גלנט, יודגש, תומך בחקיקת המהפכה המשפטית - אך קרא לא אחת בחודשים האחרונים לבצעה בהסכמה רחבה. הוא כזכור "פוטר" על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש מרץ האחרון, לקראת תום מושב הכנסת הקודם - אז קרא לדחות את החקיקה של שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, בצל משבר דומה שהתפתח מול אנשי המילואים. פיטוריו הוציאו המוני מפגינים ב"ליל זעם" חסר תקדים, ואחרי שגם ההסתדרות הכריזה על שביתה כללית נתניהו נאלץ אז לעשות בדיוק כפי שדרש גלנט, ודחה את החקיקה. בסופו של דבר גם הפיטורים של גלנט בוטלו.
לא רק גלנט מסתייג מההתעקשות של בכירי הקואליציה לקדם את החקיקה, וגם יו"ר ש"ס אריה דרעי מסויג ממנה בנסיבות שנוצרו כעת. גורמים פוליטיים אמרו אמש שהמשבר שנוצר מול טייסי המילואים "לא עובר לידו" וכי הוא רואה בכך אירוע גדול מאוד - שאסור להתעלם ממנו.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לוין, דרעי ונתניהו. יש עדיין מחלוקות בתוך הקואליציה
(צילום: רפי קוץ)
בשיחות שניהל עם גורמים במערכת הפוליטית בימים האחרונים הסתייג דרעי מהתנהלותם של שר המשפטים יריב לוין, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - שלדעתו דוחפים לקרע חסר תקדים, שלא ברור אם ניתן יהיה לחזור ממנו. "דרעי כועס מההתנהלות של הימים האחרונים וגם מההתבטאויות של לוין, סמוטריץ' ובן גביר", אמר גורם פוליטי. "הוא מבקש לערוך עכשיו את מכלול השיקולים ולא לדהור לתהום".
ההודעה שמטלטלת את הצבא ואת חיל האוויר, נזכיר, הועברה באופן ישיר על ידי 1,142 אנשי המילואים בחיל למפקדיהם, בווטסאפ או בשיחת טלפון, כך שלא מדובר בהצהרה עקרונית. על המכתב הדרמטי חתומים אנשי צוות אוויר, מערך הבקרה, מפעילי כטמ"מ ויחידות מיוחדות בחיל האוויר. הוא הוגש אתמול בבוקר למפקד חיל האוויר - ובו הם קוראים לממשלה ולחברי הכנסת לעצור את החקיקה: "גלו מנהיגות, הגיעו להסכמות רחבות", כתבו.

י', טייס בכיר שהצטרף למחאה: "יש עיוורון בצמרת"

כל אחד מ-1,142 החתומים חתם על הנוסח הבא: "חקיקה המאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני תפגע בביטחון מדינת ישראל, תגרום לאובדן אמון ולפגיעה בהסכמתי להמשיך ולסכן את חיי – ותוביל בצער עמוק ובלית ברירה להשהיית התנדבותי למילואים". לקריאת המכתב המלא, לחצו כאן.
5 צפייה בגלריה
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר. "עיוורון" בצמרת?
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר. "עיוורון" בצמרת?
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר. "עיוורון" בצמרת?
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
י', אחד מטייסי המילואים שהודיע אתמול למפקדיו כי יפסיק את שירותו בעקבות המהפכה המשפטית, הסביר כי קו השבר החל עוד לפני החקיקה הנוכחית - והזכיר את דבריו של השר סמוטריץ' על "מחיקת חווארה", אמירה שעליה התנצל בהמשך בפני הטייסים. לדבריו, "כאשר שר בכיר, חבר קבינט שמחר בבוקר בכוחו לשלוח אותנו למלחמה מעבר לקווי האויב, אומר שיש למחוק כפר פלסטיני שלם על יושביו, זה יוצר סדק באמון בין האופרטורים של משימה כזו, אנחנו, לבין הדרג המדיני שמצהיר זאת. וזו רק דוגמה אחת".
י', שהינו טייס בכיר במילואים, הוסיף כי אותה אמירה הייתה "סדק שאפשר היה לחיות איתו כי ידענו שיש מנגנוני איזון שימנעו מהקבינט הנוכחי, קיצוני ככל שיהיה, לממש משימות כאלה". כעת הוא חושש מביטול אותם בלמים: "ברגע שמהשבוע הבא מנגנוני השמירה האלו ייפגעו, אז מי ימנע מאיתנו למחוק את חווארה? תישאר רק רשות אחת".
הוא הסביר כי הוא וחבריו יכולים לספוג את כל העלבונות האפשריים שמוטחים בהם, מצד חברי כנסת ושרים בליכוד ובמפלגותיהם של בן גביר וסמוטריץ', אבל זווית נוספת לחקיקה המתקרבת נוגעת גם לחייהם האישים: "לפי חוות דעת משפטיות בלתי תלויות שקיבלנו ממשפטנים צבאיים בכירים בהווה ובעבר, החלשת מערכת המשפט בישראל שתתרחש עם ביטול עילת הסבירות, תיתפס בעולם כפגיעה במערכת אכיפת החוק שהייתה עצמאית - ולכן דבר לא ימנע מעצרים בינלאומיים וחקירות באירופה כלפי טייסי מילואים כאשר ננחת שם. יש חשש ממשי שכזה לאור סקירות עדכניות שקיבלנו".
5 צפייה בגלריה
"השבר התחיל בקריאה שלו 'למחוק את חווארה'". סמוטריץ'
"השבר התחיל בקריאה שלו 'למחוק את חווארה'". סמוטריץ'
"השבר התחיל בקריאה שלו 'למחוק את חווארה'". סמוטריץ'
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס)
הטייס וחבריו טוענים כי בצמרת חיל האוויר וצה"ל לא משקפים באמת את עומק הנזק שנוצר לתפקוד החיל: "יש תחושה של שאננות, אפילו עיוורון, למה שבאמת קורה כעת בטייסות המבצעיות ובתאי השליטה בבור. מצופה מהקצונה הבכירה שתסביר לדרג הבכיר במטכ"ל ובדרג המדיני את עומק הפער שנוצר והסכנות שמאחוריו".
בצה"ל טוענים מאידך כי הנתונים מנוטרים על בסיס יומי, ומדווחים באופן מלא, שקוף וכנה לרמטכ"ל ולשר הביטחון, וכי בינתיים צה"ל עדיין כשיר למלחמה. עד כה, בכל חילות הצבא, יותר מ-400 קצינים במילואים הודיעו ישירות למפקדיהם על הפסקת שירותם בגלל המהפכה המשפטית. כפי שהבהירו בצה"ל השבוע - אין כוונה לדווח ולפרסם נתונים מספריים הקשורים לכשירות למלחמה משום שמדובר בנתון שאויבי ישראל מנסים להשיג ביתר שאת בימים אלו, על מנת להחליט אם לפתוח כעת בעימות צבאי.
5 צפייה בגלריה
בצה"ל "בוחנים את משמעויות" ההודעה. הרמטכ"ל הלוי
בצה"ל "בוחנים את משמעויות" ההודעה. הרמטכ"ל הלוי
בצה"ל "בוחנים את משמעויות" ההודעה. הרמטכ"ל הלוי
(צילום: שלו שלום, JACK GUEZ / AFP)
מוקדם יותר אתמול פרסם דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הודעה חריגה שבה אישר את דבר המכתב שנשלח, ומסר: "צה"ל בודק את הפרטים ובהתאם יבחן את המשמעויות. צה"ל עוקב באופן רציף אחר המצב, בוחן את הכשירות ומשקף לדרג המדיני את המשמעויות".
הדובר הדגיש, בהודעה שפרסם בטוויטר, כי "ביטחון אזרחי מדינת ישראל נשען על משרתי הסדיר ומשרתי המילואים, אלה טובי אנשינו ואנו מלאי הערכה לתרומתם". לדבריו, "עמדת צה"ל כפי שנקבעה על ידי הרמטכ"ל ופורום המטה הכללי נותרה איתנה: אי-התייצבות לשירות מילואים פוגעת בצה"ל ובביטחון המדינה. בימים האחרונים ניכרת כבר פגיעה בלכידות שתיקונה ייארך זמן רב. חובתו של צה"ל להמשיך להגן על אזרחי מדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 20:05, 21.07.23