אחרי מספר דחיות מהמועד המקורי, היום (ג') יבחרו תושבי ישראל את ההנהגה המקומית, החלטה שתשפיע לא מעט על החיים בערים וביישובים. רגע לפני שאתם כבר יוצאים אל הקלפי, הנה כל מה שצריך לדעת.
4 צפייה בגלריה
הצבעה בקלפי לראש רשות, ארכיון
הצבעה בקלפי לראש רשות, ארכיון
הצבעה בקלפי לראש רשות, ארכיון
(צילום: אבי רוקח)

מתי מתקיימות הבחירות?

הבחירות לרשויות המקומיות מתקיימות היום, יום שלישי י"ח באדר א' התשפ"ד - 27 בפברואר 2024. אם יהיה צורך בסיבוב שני – הוא יתקיים ביום ראשון ל' אדר א' התשפ"ד - 10 במרץ 2024. יותר מ-11 אלף קלפיות יעמדו לרשות הציבור מהשעה 07:00 בבוקר ועד ל-22:00 בלילה. ביישובים קטנים (עד 350 מצביעים), בבתי חולים, בתי אבות, בתי סוהר ובדיור מוגן - הקלפיות תסגרנה כבר בשעה 20:00. כל מי שכבר עומד בתור לקלפי לפני שעת הסגירה יוכל להצביע, גם אם הוא יגיע אל הפרגוד אחרי השעה הרשמית.

מי הולך להצביע? למי מצביעים?

התושבים ב-242 רשויות מקומיות יבחרו ביום הבחירות את ראש הרשות וגם את חברי המועצה. בחלק מהמקרים, אם יש רק מועמד אחד לראשות הרשות, יתקיימו בחירות רק עבור הסיעות שמרכיבות את מועצת הרשות. ב-14 רשויות שבהן פונו התושבים בעקבות המלחמה לא יתקיימו בחירות – והן יידחו למועד מאוחר יותר.
על פי החוק, כל מי שמלאו לה או לו 17 שנים ביום הבחירות, ורשום בספר הבוחרים, יכול להצביע בבחירות לרשויות המקומיות. ספר הבוחרים נסגר בכל שנה 47 ימים לפני יום הבחירות. השנה ספר הבוחרים נסגר כבר ב-14 בספטמבר 2023, 47 ימים לפני המועד המקורי של הבחירות. המשמעות – מי שמלאו לו 17 שנים אחרי תאריך הבחירות המקורי, או שעבר בינתיים דירה – לא יכול להצביע במקום מגוריו העדכני.
מלבד אזרחים, גם תושבי קבע רשאים להשתתף בבחירות לרשויות המקומיות. מדובר במי שמתגורר בישראל דרך קבע, מרכז חייו בישראל והוא מחזיק ברישיון תושבות קבע ובאשרת שהייה קבועה. למרות שהם יכולים להשתתף בבחירות המקומיות, לתושבי הקבע אין אפשרות להיבחר כחברים במועצת הרשות או לעמוד בראשה.

איך מצביעים?

כל תושב שיגיע אל הקלפי יקבל ממזכירות הקלפי שתי מעטפות - אחת לבנה ואחת צהובה. כשיגיע אל מאחורי הפרגוד הוא יצטרך לבחור שני פתקים - אחד צהוב עם שם המועמד שבו הוא תומך לראשות הרשות, ופתק לבן עם אותיות הרשימה שבה הוא תומך למועצת הרשות. בחלק מהמועצות אזורית יש גם מעטפה כחולה - שבאמצעותה מצביעים עבור הוועד היישובי.
יש להכניס לכל מעטפה פתק אחד בלבד, ובצבע המתאים. לאחר מכן, משלשלים את שתי המעטפות לתיבת הקלפי, ויוצאים ליהנות מיום חופש.
4 צפייה בגלריה
קלפי בראש העין
קלפי בראש העין
קלפי בראש העין בבחירות הקודמות. פתק צהוב - ראש הרשות, פתק לבן - רשימה

יש יום חופש?

באותן הרשויות שבהן מתקיימות בחירות ב-27 בפברואר יהיה יום שבתון, והוא יחול גם על עובדים שגרים במקום שיש בו בחירות, אך מקום עבודתם נמצא ברשות שאין בה בחירות. כדי לקבל את הזכות ליום שבתון צריך לעבוד לפחות 14 ימים רצופים אצל אותו מעסיק.
למרות זאת, שירותי תחבורה, הסעדה ושירותים נוספים יפעלו כסדרם גם ביום הבחירות לרשויות המקומיות, והעובדים לא יקבלו יום חופש. במקום זאת, הם יהיו זכאים לשכר בשיעור של 200% או לתוספת שעות חופשה.

איך אני יודע איפה אני מצביע?

הודעה לבוחר עם מיקום הקלפי נשלחה בשבועות האחרונים לכל בעלי זכות הבחירה בישראל. גם אם איבדתם את ההודעה, ניתן לאתר את הקלפי באמצעות האתר הייעודי של משרד הפנים, או באמצעות מענה טלפוני אנושי במספרים: 1-800-101-975 או 077-9790060. המוקד פועל בימים א'-ה' בין השעות 08:30-22:00 ובימי שישי בשעות 08:30-12:30.
ניתן גם לקבל את מיקום הקלפי שלך גם באמצעות שליחת מסרון (SMS) או הודעת וואטסאפ למספר 053-3801464.
4 צפייה בגלריה
קלפי
קלפי
קלפי
(צילום: אבי רוקח)
על פי החוק, כל אחד צריך להצביע בקלפי שבה הוא שובץ. עם זאת, ישנן קלפיות מיוחדות שבהן ניתן להצביע רק אם עונים על אחת מההגדרות הבאות: חייל או מילואימניק, שוטר או סוהר בתפקיד, מאושפזים ושוהים בבתי חולים, בוחרים עם מוגבלות בניידות, נשים השוהות במקלטים, דיירי בתי אבות ודיור מוגן, אסירים ועצירים או עובדים במערכת הבחירות. שימו לב - הצבעה כפולה היא עבירה פלילית.

מה צריך להביא לקלפי?

אל הקלפי צריך להגיע עם תעודה מזהה ובתוקף – רישיון נהיגה, דרכון ישראלי, תעודת מעבר עם תמונה של בעל התעודה או תעודת זהות רגילה/ביומטרית. אין אפשרות להזדהות רק עם ספח של תעודת הזהות. בנוסף, אין צורך להציג את ההודעה לבוחר על מנת להיכנס לקלפי.

מה עם קולות החיילים?

הצבעות החיילים ומשרתי המילואים החלו כבר בשבוע שעבר, בין היתר באמצעות קלפיות מיוחדות שהוקמו בגבול לבנון ובתוך רצועת עזה. החיילים והמילואימניקים מצביעים באמצעות מעטפות כפולות, שתספרנה רק לאחר ספירת הקולות בקלפיות המקומיות.
4 צפייה בגלריה
קלפיות בצה"ל להצבעת חיילים לבחירות לרשויות המקומיות
קלפיות בצה"ל להצבעת חיילים לבחירות לרשויות המקומיות
החיילים כבר התחילו להצביע
(צילום: דובר צה"ל)
כל חייל או מילואימניקית יכולים להצביע בכל אחת מהקלפיות שמוצבות במחנות צה"ל או בקלפיות המיוחדות, לאחר שיזדהו עם תעודה מזהה. בקלפיות צבאיות המצב קצת שונה. מכיוון שהקלפי לא מוצבת ברשות המקומית שבה מתקיימות הבחירות – מאחורי הפרגוד מוצב "פנקס החיילים" שבו נמצאות כל רשימות המתמודדים לחברות במועצות ולראשות הרשויות השונות.
כל בוחר שייכנס לקלפי הצבאית יקבל שתי מעטפות – אחת בצבע צהוב עבור ראש הרשות המקומית, והשנייה לבנה – עבור רשימה המתמודדת בבחירות למועצת הרשות. על הבוחר לרשום באופן עצמאי בפתק הלבן את אותיות הרשימה שעבורה הוא בוחר, ובפתק הצהוב את שם המועמד שבו בחר לראשות הרשות. שתי המעטפות יוכנסו לתוך מעטפה נוספת שעליה יירשמו פרטי החייל - ורק לאחר שיוודאו במטה הבחירות שאין הצבעה כפולה - הקולות ייספרו.

מה קורה אם פינו אותי מהבית בגלל המלחמה?

ב-14 רשויות מקומיות שפונו בהן תושבים בעקבות המלחמה הבחירות לא יתקיימו היום, אלא בחודש נובמבר. מדובר בין היתר במועצות האזוריות אשכול, הגליל העליון, חוף אשקלון, מבואות חרמון, מעלה יוסף, מרום גליל, שדות נגב, שער הנגב. במועצה המקומית שלומי ובערים קריית שמונה ושדרות.
במטולה וברג'ר, ששתיהן פונו גם כן, יש רק מועמד אחד לראשות הרשות שעומד בראש הרשימה היחידה שמתמודדת על מקום במועצת הרשות – כך שאין צורך בקיום הבחירות. גם במועצה האזורית מטה אשר לא יתקיימו בחירות - מכיוון שיש מועמד אחד לראשות המועצה, ויתקיים "נוהל הכרזה".

מתי יהיו תוצאות?

ספירת הקולות תחל רק עם סגירת כלל הקלפיות בשעה 22:00, אבל יש עוד קולות שייספרו רק לאחר שתסתיים הספירה הכללית. במשרד הפנים צופים כי השנה תהיה כמות גדולה של מעטפות כפולות - כ-400 אלף, דבר שצפוי לעכב את פרסום תוצאות האמת.
מהרגע שתחל ספירת הקולות התוצאות יתפרסמו בהדרגה, כשהצפי לפרסום התוצאות הסופיות הוא בתחילת השבוע הבא. ברשויות שבהן אף אחד מהמועמדים לראשות הרשות לא יקבל יותר מ-40% מקולות הבוחרים - יתקיים סיבוב בחירות שני ביום ראשון 10 במרץ 2023 ל' אדר א' התשפ"ד.
פורסם לראשונה: 14:00, 06.02.24